Lego-games zijn altijd wel al bestempeld geweest als spelletjes voor kinderen, maar klopt die stelling wel helemaal? Lees in deze review of Lego Batman 2: DC Super Heroes de moeite waard is.

Wanneer Bruce Wayne en Lex Luthor beiden genomineerd zijn voor de prijs van ‘Man of the Year’, komen ze oog in oog met elkaar te staan. Als Bruce Wayne dan nog eens deze prijs wint, valt het op dat Luthor hier niet erg blij mee is. Maar Bruce Wayne kan ook niet erg lang genieten van de feestvreugde, want het event wordt verstoord door The Joker met zijn handlangster Harley Quinn en zijn kleine Joker leger. Gelukkig is Bruce niet wie iedereen denkt dat hij is, maar zondert hij zich even af en verkleedt hij zich in een fractie van een seconde in de superheld Batman. Als bij wonder schiet zijn helper Robin hem te hulp. In een lang gevecht met het kleine leger en na het verslaan van alle herkenbare personages zoals The Riddler en Harley Quinn, kan Batman The Joker opsluiten. Maar dat is buiten Lex Luthor gerekend. Deze laatste bevrijdt onze goede vriend, die op zijn beurt voor heel wat opschudding zorgt. Het is dan terug aan jou om samen met heel wat andere superhelden de dag te redden.

GameSnackBE-Lego-Batman-2-DC-Super-Heroes-Featured-01

Het verhaal is op zich perfect voor de kroost en is leuk voor de ouders om samen met hun kinderen te spelen. Erg diepgaand à la Batman: Arkham City moeten we deze game niet verwachten, maar het blijft leuk om te ontdekken wat er verder gebeurt. Dit verhaal wordt nog eens aangedikt met de meest idiote humor die men maar kan bedenken, maar het vreemde is dat deze humor werkt…

Zodra je in actie kunt komen, springt het meteen in het oog hoe simpel de controls zijn. Maar simpele controls betekenen gelukkig niet dat de mogelijkheden beperkt zijn, want deze zijn erg uitgebreid. Het vechten is eenvoudig, maar oh-zo leuk om jouw tegenstanders uit elkaar te doen spatten, net zoals de rest van de omgeving die eveneens afbreekbaar is. Wanneer je iets afbreekt moet je wel wat tijd vrijmaken, want blijkbaar zitten er noppen in deze voorwerpen verstopt. Deze noppen fungeren namelijk als punten. Hiernaast kun je snel met de druk op een knopje wisselen van personage, waar er doorheen het spel trouwens meer dan 50 van zijn.

GameSnackBE-Lego-Batman-2-DC-Super-Heroes-Screenshot-01

Wanneer men de game opstart krijg je echter niet de keuze uit een moeilijkheidsgraad, wat ervoor zorgt dat de game gemakkelijk is en dat hier niets aan gedaan kan worden. Vijanden versplinteren na slechts 1 klap en bossfights zijn extreem gemakkelijk. Ze duren enkel wat lang, waardoor ze saai zijn en overbodig lijken. Hier komt nog eens bij dat je wel een healthmeter hebt, die zich weergeeft als enkele hartjes, maar dat het eigenlijk niet echt uitmaakt. Wanneer je hartjes op zijn, kun je veranderen van personage en staat het gesneuvelde personage daar plots terug. Er is namelijk geen limiet op sterven.

GameSnackBE-Lego-Batman-2-DC-Super-Heroes-Screenshot-02

Gelukkig kun je jezelf daar gemakkelijk overzetten en geniet je werkelijk van alle andere aspecten. Zo kun je met specifieke blokjes die je zonet afgebroken hebt, iets bouwen dat nuttig voor jou kan uitkomen. Zo kun je trappen, cirkels en veel meer maken. We noemen het cirkels, omdat we eerlijk gezegd niet weten hoe we het moeten noemen, maar wanneer deze dingen gemaakt zijn, verschijnt er een nieuw kostuum. Dit pak geeft je dan een speciale kracht, zoals Batman die onzichtbaar kan worden met het ene pak of supersterk wordt met het andere pak. Robin kan dan op zijn beurt ook magnetisch worden en dit zijn dan nog maar enkele voorbeelden. Deze pakken heb je zeker nodig voor de vele puzzels die we zullen moeten oplossen, maar deze zijn niet erg moeilijk, waardoor de game sneller vordert dan men zou vermoeden.

Verder heb je ook voertuigen zoals een helikopter voor Robin, maar het is wel vreemd dat als je er met Batman ingaat, je Robin het ziet besturen in de cutscène. De cutscènes zijn dan ook weer een aspect op zich, deze komen erg veel voor en zijn redelijk langdradig. Dit verstoort de gameplay en verveelt heel wat.

Grafisch & audio

We moeten in ons achterhoofd houden dat dit een Lego-game is en dat het een Lego-game blijft. Maar het is werkelijk bewonderenswaardig hoe goed de omgevingen eruit zien. De personages zijn natuurlijk maar mannetjes met een skin en een bol op hun hoofd, maar ook deze zijn erg herkenbaar. Zo had de Joker een fel groene haardos, Bruce Wayne een stijlvol kapsel en Lex Luthor… Nuja, een mooie nop. Waar we voor het eerst in een Lego-game mee kennis konden maken, was de lipsynchronisatie, die trouwens heel goed was.

GameSnackBE-Lego-Batman-2-DC-Super-Heroes-Screenshot-03

Zoals hierboven vermeld konden we kennis maken met iets nieuws voor dit soort games, de popjes kregen namelijk voor het eerst een stem met zich mee. Deze zorgen ervoor dat de personages nog sterker in beeld komen en dat het verhaal des te leuker is. De muziek zit ook goed gebakken, want we krijgen bekende muzikanten, zoals Danny Elfman en John Williams, om ons de beste muziek die we ons maar kunnen wensen te bezorgen.

Lego Batman 2: DC Super Heroes is heel gelijkend aan zijn voorganger, maar brengt toch enkele grote vernieuwingen. Het spel voelt wat kinderachtig aan en krijgt een redelijk kort verhaal met zich mee, maar dit is de perfecte game om als ouder met de kinderen te spelen. De ludieke humor en raadsels zorgen er dan weer voor dat deze ook voor het wat oudere publiek geschikt is. Al bij al voelt Lego Batman 2 niet aan als het blootvoets op een legoblokje trappen.

GameSnackBE-Gran-Turismo-5-Featured-01
Sony kondigt Gran Turismo 5: Academy Edition aan