Een sexy cheerleader uitgerust met een kettingzaag en het hoofd van haar vriendje dat in de buurt van haar achterste bengelt, dat is de ergste nachtmerrie voor alle zombies. Maar weet de jonge cheerleader ons gamershart te veroveren? Ontdek het nu!

Juliet Starling

[pullquote_right]Lollipop Chainsaw heeft  een leuk verhaal, maar echt diepgaand is het niet.[/pullquote_right]Het is Juliet Starling haar 18de verjaardag en om dat te vieren heeft ze een afspraakje met haar vriendje Nick en afgesproken aan hun school: de San Romero High School. Op weg naar school wordt onze cheerleader gehinderd door een zombie uitbraak, waardoor ze niet op tijd op haar afspraak geraakt en haar grote liefde gebeten ziet worden door een zombie. Om haar vlam te redden doet ze wat elk normaal verliefd meisje zou doen: ze haalt haar kettingzaag boven, splijt Nicks hoofd af en gebruikt een beetje Zombie Slayer magie om het hoofd intact te houden. Enige momenten later wordt Nick wakker, verbaasd dat hij nog niet in een zombie is veranderd. Al snel verdwijnt zijn goed humeur, doordat hij beseft dat hij een levend hoofd is zonder enige andere ledematen.

Samen gaat dit komisch duo, een knappe cheerleader met een levend hoofd als boyfriend, op onderzoek uit naar de oorzaak van de zombie uitbraak. Al snel realiseert Juliet zich dat deze horde levende doden slechts het begin vormt van een invasie aan zombies, doordat de barrière tussen de Human World en de Rotten World op instorten staat. Het is aan Juliet en Nick om deze invasie te voorkomen en de mensheid te redden door haar magische kettingzaag in het rond te zwieren.

GamesnackBE-Lollipop-Chainsaw-Screenshot-01

Hack and Slash zonder afgewerkte controls

In Lollipop Chainsaw kruipt de speler in de huid van Juliet Starling, een 18-jarige Zombie Slayer en fervente cheerleader op haar school. Typisch voor cheerleaders zijn de verschillende pasjes die ze aanleren om hun team toe te juichen, dus het is geen wonder dat onze heldin haar tegenstanders op een speelse manier weet om te brengen. Zo kan deze vrolijke jongedame lichte en zware kettingzaag aanvallen uitvoeren, maar ook kicks en jump-based varianten van deze chainsaw attacks zijn mogelijk. Ook maak Juliet gebruik van pom-poms om haar vijanden even knock-out te slaan, waardoor je op je uiterste gemak een heerlijke combo kunt uitvoeren.

Door het verslaan van zombies kun je munten verzamelen, die je vervolgens in de choptoshop.zom shop kunt gebruiken om nieuwe aanvallen te unlocken. Ook is het mogelijk om andere en nieuwe content vrij te spelen, zoals nieuwe outfits voor Juliet, character upgrades zoals een health boost, MP3’s die je kunt gebruiken als achtergrondmuziek en nog veel meer.
Ook kun je munten verdienen door het redden van medestudenten, die worden bedreigd gebeten te worden door zombies. Slaag je er niet in om je medestudenten te redden, veranderen zij in een sterke zombie die je het leven probeert zuur te maken.

[pullquote_left]Medestudenten veranderen in sterke zombies die je het leven zuur maken.[/pullquote_left]Lollipop Chainsaw is een Hack & Slash game, zoals te merken is aan de bovenstaande mogelijke aanvallen, en in dit genre van games zijn de controls van groot belang. Helaas missen de controls in Lollipop Chainsaw de nodige afwerking en diepgang, waardoor ze aanvoelen alsof ze snel in elkaar zijn gestoken. Bij veel games wordt de X-knop op de PS3 controller gebruikt om te springen, in deze game is dit de O-knop, wat toch wel even om gewenning vraagt. De game speelt wel vlot wanneer je enkele minuten bezig bent, maar je zult je vooral ergeren aan de slechte responsiviteit van de controls. Er is niets irritanter dan dat je combo lukraak wordt afgebroken doordat de game niet alle button aanslagen registreert. Hierdoor moet je vaak rake klappen van je tegenstanders verduren, terwijl je deze eigenlijk heel simpel had kunnen ontwijken als de controls degelijk werkten. Gooi hier nog eens bovenop dat de camera soms tegenwerkt en je hebt al snel goesting om je controller tegen de muur te gooien. Had Grasshopper Manufacture hier meer tijd en aandacht aan besteed, was de game een puntje rijker geweest.

GamesnackBE-Lollipop-Chainsaw-Screenshot-02

Glimmer and glamour

Wanneer je een zombie slacht op een uitzonderlijke manier, zoals drie zombies tegelijk onthoofden, kom je terecht in een “Sparkle Hunting Rewards” scène, waar een slow-motion opname van jouw geweldige kill wordt weergegeven met glossy beelden en mooie geluiden.

De game heeft het echt wel met glimmer and glamour, want er is ook een meter voorzien die zich vult met elke zombie die je neerhaalt. Wanneer deze meter volledig gevuld is, kun je gebruik maken van de Sparkle modus, waardoor je zombies met slechts één hit kunt doden, zelfs de sterkere zombies waarin medestudenten transformeren. Wanneer je deze modus hebt aanstaan, kun je heel eenvoudig Sparkle Hunting Rewards verdienen, doordat je meerdere zombies gelijktijdig op een indrukwekkende manier kunt slachten.

[pullquote_right]De opmerkingen die Nick gedurende het spelen maakt, zijn vaak gewoon niet uit te houden.[/pullquote_right]Om haar geliefde Nick te redden had Juliet zijn hoofd afgezaagd en hangt deze nu levendig aan haar zij te wiggelen. Wel, schijn bedriegt, want dit hoofd is gevaarlijker dan ooit! Zo krijgt de speler de mogelijkheid om Nick Roulette te spelen, waardoor het mogelijk is om Nick als wapen te gebruiken. Om Nick Roulette te kunnen gebruiken, moet je beschikken over een Nick Ticket. Wanneer je dit ticket gebruikt, moet je tijdig op de getoonde controllerknop drukken, waarna Nick vervolgens als munitie kan gebruikt worden.
Natuurlijk past een hoofd bovenop een lichaam, dus wat dacht je ervan om Nicks hoofd op het lichaam van een onthoofde zombie te plaatsen? Willen of niet, hier zul je ook geregeld gebruik van moeten maken om verschillende obstakels dat op je pad liggen uit de weg te ruimen. Onthoofde zombies die blauw gekleurd zijn, tonen aan dat Nicks hoofd een perfecte match is. Vervolgens moet je enkele knoppen tijdig indrukken om Nick dichter bij zijn obstakel te brengen, zodat hij de weg voor Juliet kan vrijmaken.

GamesnackBE-Lollipop-Chainsaw-Screenshot-03

Eindbazen die de benaming eindbaas waardig zijn

[pullquote_left]Alle eindbazen zijn creatief ontworpen creaties die echt de benaming ‘eindbaas’ waardig zijn.[/pullquote_left]Een game zou nogal eentonig worden als je steeds met je neus op dezelfde omgevingen zit gedrukt, gelukkig is dit niet het geval bij Lollipop Chainsaw. De game bestaat uit zes levels, die elk een eigen thema behandelen, zowel voor de type zombies alsook de speelbare minigames. Zo zul je in de school kunnen basketballen met de hoofden van de zombies, altijd leuk zo’n potje zombiebal! Of wat dacht je van een video arcade thema, waar Juliet haar weg moet banen doorheen enkele klassieke old-school titels?
Helaas is het niet allemaal rozenkleur en maneschijn. Zo kom je op een gegeven moment terecht in het boerderij level, waar je met een grote dorsmachine zombies moet neermaaien. Dit is leuk voor een paar keer, maar wanneer je later te horen krijgt dat je dit nogmaals moet doen om een score van 300 te halen, is het moeilijk om niet in frustratie te zuchten.

Elk level brengt ook nieuwe zombies met zich mee. Zo zijn er zombies die kunnen vliegen, met explosieven zijn ingepakt en er zijn zelfs zombies die naar je kunnen schieten. En natuurlijk mogen we de Zombie Bosses niet vergeten! Alle eindbazen zijn creatief ontworpen creaties die echt de benaming ‘eindbaas’ waardig zijn, doordat ze aanvoelen als een perfecte laatste uitdaging om het level af te sluiten. De gevechten nemen plaats in drie verschillende niveaus, waarin je jouw strategie steeds zult moeten aanpassen, aangezien de eindbazen steeds van gedaante veranderen.

Hilarisch (vulgair) en kort

Helaas is dit alles niet genoeg om voor een lange speelervaring te zorgen, want de game is relatief kort. De zes levels mogen dan wel uitgebreid zijn, maar je zult zeker geen twee uur per level nodig hebben om deze uit te spelen. Veel levels nemen slechts een half uur tot een uur in beslag, wat echt wel spijtig is voor een full-priced game.

[pullquote_right]De vulgaire humor is soms toch wel over the top.[/pullquote_right]Toch is het zeker de moeite waard om Lollipop Chainsaw van voor tot achter te spelen, want de humor zit in deze game echt wel goed. De zombies zijn heel erg grappig en geven opmerkingen als “dying hurts so bad”. Ook de opmerkingen van Nick zijn vaak gewoon niet uit te houden. Daarnaast is het een feit dat Juliet een echt lekker ding is, om het even in spreektaal uit te drukken. Geloven of niet, maar dit is nog zacht uitgedrukt. Wanneer je een mannelijke medestudent weet te redden van de zombies, geven deze vaak vulgaire opmerkingen, zoals “I am gonna masturbate on you tonight” en “Your breasts are so huge”. Dit is grappig om een paar keer in beperkte mate te horen, maar soms gaan ze echt wel over the top. Ook wordt onze cheerleader vaak door zombies uitgescholden als hoer en bitch. Zorg er dus maar best voor dat je vriendin of moeder niet in de buurt is wanneer je met Juliet aan het spelen bent!

GamesnackBE-Lollipop-Chainsaw-Screenshot-04

Heerlijke soundtracks

Op grafisch gebied staat Lollipop Chainsaw wel goed, maar is het niet echt hoogstaand te noemen. De grafische stijl is wel apart en lekker kleurrijk, maar de animaties zijn soms niet altijd even vlot als ze horen te zijn. De personages daarentegen zien er wel goed uit en tonen elk hun eigen kenmerken. Ook de zombies en de eindbazen zien er gewoonweg heerlijk uit. Voor de stoute jongens onder ons: ja, het is mogelijk om onder het rokje van Juliet te kijken!

Dan komen we aan bij het audio aspect van de game en daarvan zijn we gewoon omvergeblazen! Lollipop Chainsaw bevat echt één van de beste soundtracks die je in games kunt terugvinden! De voice-acting mag dan niet altijd even realistisch overkomen, dit wordt allemaal vergeven door de fantastische soundtrack. Ook de omgevingsgeluiden en geluiden die de zombies maken brengen de juiste sfeer in de game. En natuurlijk de hilarisch humor die de personages uitkramen niet te vergeten maken dit aspect compleet.

GamesnackBE-Lollipop-Chainsaw-Screenshot-05

Zoals we gewoon zijn van Grasshopper Manufacture is Lollipop Chainsaw weer uitgedraaid tot een aparte game. De game heeft zijn mankementen en mist veel diepgang in het verhaal en de controls, toch zijn we na de korte speelsessie die de game bevat enthousiast en hebben we deze review met een big smile op ons gezicht geschreven. De hilarische grappen in de game, de heerlijke soundtracks, de geweldige eindbazen, de schitterende outfits voor Juliet, het slachten van zombies met een kettingzaag en de leuke minigames zorgen er toch voor dat de negatieve punten van deze game snel naar het achterhoofd verdwijnen en ons een vermakelijke game bezorgen.

GameSnackBE-Tomb-Raider-Featured-01
Camilla Luddington vertolkt Lara Croft in Tomb Raider reboot