Hideo Kojima staat zonder twijfel als de Metal Gear Solid-man, maar weet ondanks zijn MGS carrière te bewijzen dat hij nog heel wat meer in zijn mars heeft. Dit bewijst hij met Metal Gear Rising: Revengeance, een topper van formaat!

Raiden is back!

De game brengt ons naar het jaar 2018, vier jaar na de gebeurtenissen uit Guns of the Patriots. Raiden is in dienst bij het Amerikaanse Maverick Security Consulting voor VIP bescherming, militaire training en nog veel andere heffingen. Onze hoofdrolspeler accepteerde dit aanbod vooral om zijn gezin te onderhouden, zonder terug te hoeven keren naar directe gevechtssituaties. Op een dag is Raiden een VIP aan het beschermen, tot ze worden aangevallen door een cyborg organisatie onder leiding van de cyborg ninja Samuel Rodrigues. Deze veldslag liet Raiden echter volkomen verslagen achter. Raiden wordt echter gereconstrueerd door zijn PMC (Private Military Company), waarna vervolgens zijn zoektocht naar Sam en het bedrijf waar hij voor werkt, hem tot een zoektocht vol wraak leiden.

GameSnackBE-Metal-Gear-Rising-Revengeance-Screenshot-01

Metal Gear goes hack-and-slashy

Revengeance is de eerste geheel nieuwe Metal Gear game in bijna vijf jaar tijd die zijn intrede maakt op de console, en hoewel het een totaal ander genre en ontwikkelaar is, draagt de game nog steeds de typische Metal Gear sfeer die we gewoon zijn. Kojima Productions en Platinum Games zijn er geweldig goed in geslaagd om iets nieuws brengen, terwijl het toch vertrouwd aanvoelt. Volgens ons was het een goede zet om Platinum Games deze nieuwe Metal Gear saga te laten ontwikkelen, want van hun Bayonetta hebben we ontzettend hard genoten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we hier en daar een paar trekjes van hun vorige topper herkennen.

Toch zal het voor de echte stealth-fans van de Metal Gear serie een beetje moeilijk te kroppen zijn, maar stealth en spionage zijn helemaal overboord gegooid. In plaats daarvan doen we het dit keer met de actie gericht op indrukwekkende gewelddadige zwaardvechten. Het is juist daarom dat we zo blij zijn dat Platinum Games de eer heeft gekregen om deze game te realiseren, want zij staan bekend om de mechanica van een genre volledig naar zijn basis te strippen en deze vervolgens te reconstrueren in hun eigen wonderlijke manier. Met Revengeance hebben ze dezelfde aanpak gevolgd en tonen ze een slim systeem van onderling gerelateerde mechanica, die je meer dan eens de mond doet openvallen door de indrukwekkende gevechten dat dit oplevert.

Net als bij Bayonetta heeft het ook in Revengeance geen nut om te beginnen button-mashen om verder te geraken in de game, je zult moeten vertrouwen op jouw eigen skills. En deze skills beginnen bij de basis: het blokken van aanvallen. Blokken is zeer belangrijk in deze game, want dit geeft je de mogelijkheid om vlug uit te halen met vlagen van snelle en zware aanvallen wanneer je er in slaagt om vijandelijke aanvallen goed tegen te houden. Ook kan Raiden in Ninja Run mode geplaatst worden, waardoor hij inkomende ranged aanvallen en een aantal van de zwaardere aanvallen van gigantische mechs kan ontwijken, terwijl hij toch nog zelf zijn eigen rapid-fire slash attacks op zijn vijanden loslaat.

GameSnackBE-Metal-Gear-Rising-Revengeance-Screenshot-02

Zandatsu, het allessnijdende zwaard

Cyborgs hebben altijd wel iets in hun mars, daar is geen twijfel aan, maar geen enkele heeft wat Raiden heeft: Zandatsu! Door het vullen van jouw zwaards energiemeter kun je de slow-motion Blade Mode activeren, waar je elke horizontale of verticale hakbeweging met een ongelooflijke nauwkeurigheid zelf kunt positioneren! Ook worden de zwakke punten en gaten in het pantser van je tegenstander gemarkeerd. Wanneer je een cut-and-take manoeuvre uitvoert op één van de zwakke plekken van het pantser, valt zijn/haar armor aan diggelen en kun je dwars door jouw tegenstanders lichaam snijden. Hierbij zal je ook van de gelegenheid gebruik maken om een pulserend blauw orgaan uit het aan flarden gehakt lichaam te halen, waardoor Raiden zijn gezondheid en energie oplaadt. Het kan én gaat zelfs nog veel spectaculairder dan dat! Slaag je er in om de meest uitdagende vijanden te verzwakken, dan zal Raiden met zijn Zandatsu techniek een spectaculaire special move uitvoeren om zijn vijand een kopje kleiner te maken. Als je altijd al gehoopt hebt op een game waar je letterlijk alles en iedereen in stukjes kunt hakken, zoek niet verder, want Revengeance brengt jou al het nodige!

Naast het aan gorden hakken van vijanden is het natuurlijk ook mogelijk om omgevingsobjecten fijn te snijden. Bepaalde deuren, hekken, obstakels en sommige delen van het landschap kunnen fijngestampt worden. Dit kun je uiteraard ook in jouw voordeel gebruiken. Beeld je eens in dat je onderaan een brug staat en dat vijanden je langs boven goed aan bekogelen zijn met hun supersaaie geweren, wat doe je dan? Simpel, neem je allessnijdende zwaard, hak een paar pilaren fijn en jouw tegenstanders zullen al snel bij jou op de begane grond staan!

Wel hebben we enkele keren onze wenkbrauwen zitten fronsen bij dit mechanisme van de game. Waarom kun je soms dat ene hek wel fijnsnijden en het hek een paar meter verder niet? Of net die ene ruit van dat ene gebouw? Revengeance bezit soms toch wel over een vreemde logica op het gebied van objecten die je kunt vermorzelen. Hoe dan ook, het is niet echt een minpunt, maar het zou wel fijn zijn moesten alle breekbare objecten ook daadwerkelijk breekbaar zijn.

GameSnackBE-Metal-Gear-Rising-Revengeance-Screenshot-03

Onvergetelijk overdreven spannend!

Al dat geweld is wel leuk allemaal, maar hoe zit het met de uitdaging die vijanden en eindbazen bieden? Goh, daar zul je je eigenlijk echt van verschrikken om eerlijk te zijn. De gevechten zijn gespannen én spannend tegelijk en kunnen stuk voor stuk indrukwekkend en uniek genoemd worden, aangezien je praktisch limietloze opties hebt om epische combo’s aan elkaar te ketenen. In de vijanden zit er ook voldoende afwisseling, elk met hun eigen sterktes en zwakheden, waardoor de uitdaging altijd te snijden is wanneer je een nieuw soort vijand trotseert. Zeker als je weet dat er soms hordes van vijanden op je los worden gelaten en deze allemaal stuk voor stuk anders zijn en het spel tactisch proberen te spelen om je het leven zuur te maken.

Maar dan die eindbazen… mensenlief, deze zijn echt onvergetelijk te noemen! Om de ongeveer 45 minuten word je getrakteerd op een boss battle die je niet snel zult vergeten. Deze eindbazen zijn gigantisch en weten echt het beste uit de speler te halen. Veel info over deze boss battles willen we eigenlijk niet graag prijsgeven, want deze bieden echt de meest unieke ervaringen binnen de hele game op. Maar sta ons toe om dit er toch nog even bij toe te voegen: Revengeance heeft boss battles zo groot en episch zoals je zou verwachten in een Metal Gear game, misschien soms zelfs nog beter dan voorheen! Oh, misschien ook nog even het melden waard: let zeker op de soundtrack die speelt tijdens de boss battles, want deze is echt epic!

GameSnackBE-Metal-Gear-Rising-Revengeance-Screenshot-04

Toch niet perfect

We hebben momenteel nog alleen maar vol lof over Metal Gear Rising zitten stoefen, maar helaas beschikt de game ook nog over verschillende knelpunten, waarvan enkelen die eigen zijn aan Platinum Games. Om te starten is het level design erg lineair en is er weinig te doen buiten het fijn hakken van vijanden en eindbazen. Af en toe moet je wel eens jouw cyborg vision gebruiken om een verborgen paneel te vinden, maar uitdagend is dit echter niet te noemen.

Iets waar we toch geregeld luidop op hebben zitten vloeken, is die ellendige camera. Revengeance hanteert zeer snelle gameplay met wilde gevechten die onvoorspelbare aanvalspatronen bevatten, dus is het zeer belangrijk dat de camera altijd alle actie goed in beeld heeft. Dit is echter niet het geval, want de camera heeft vaak zelfs moeite om de actie te kunnen volgen, zeker wanneer je het moet opnemen tegen een gigantische eindbaas van enkele meters hoog en daardoor het merendeel van je televisie in beslag neemt. Door de slechte camera lijkt het soms ook dat Raidens aanvallen uitdraaien op één grote chaos, omdat je niet alles tijdig kan inschatten.

GameSnackBE-Metal-Gear-Rising-Revengeance-Screenshot-05

Metal Gear Rising: Revengeance is een geslaagde trendsetter in de nieuwe Metal Gear saga met Raiden in de hoofdrol. De game is zwaar actiegericht met snelle en hectische gameplay, dat een heerlijk hack-and-slash mechanisme introduceert welke epische combo’s op je scherm weet te toveren door zijn praktisch limietloze opties. De actie is te snijden, de boss battles zijn onvoorspelbaar en onvergetelijk, én de game blijft trouw aan de Metal Gear serie. Kortom: een absolute must!

Meer in PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360
Grid 2 World Series Racing
Grid 2 moet het zonder cockpit camera stellen