Motoren, racebanen en snelheid. Alle ingrediënten om een man te laten wegdromen. Nu kan je de droom om professioneel motorracer te worden een beetje beleven in het dertiende deel van de MotoGP reeks. Onze redacteur hees zich in het racepak en ging de uitdaging aan op de motoren en tracks van het officiële 2013 seizoen.

Ready, set, GO!

We zullen eerst al eens wat vertellen over de moeilijkheidsgraad. Deze ligt verdomd hoog, dit wil dus zeggen dat dit geen game is om zomaar in te duiken. Deze game vergt training, wat voor een casual gamer dus niet de bedoeling is. Het is natuurlijk logisch dat je niet dezelfde stoten kan uithalen als met een vierwieler. Als je er eenmaal in geslaagd bent om een rondje te rijden zonder in elke bocht tegen de vlakte te gaan, kan het spel eigenlijk echt beginnen. De game laat je direct al je racerprofiel aanmaken, costumizen en aankleden.

GameSnackBE-MotoGP-13-Screenshots-01

Choose wisely, young racer!

Het spel heeft vier single player modi, namelijk Grand Prix, World Championship, Career en Time Attack.

Grand Prix
Hier neemt de game je mee in één Grand Prix weekend. Je kiest een team, racer, motor, baan en zelfs de weersomstandigheden. Daarna kan je aan de slag met oefenen, kwalificatie en de uiteindelijke wedstrijd.

World Championship
Hier doorloop je een heel Moto GP, Moto 2 of Moto 3 seizoen naar jouw keuze.

Career Mode
Dit is de main singleplayer modus van de game. Na een paar events verdien je een plekje in de rangen van Moto 3, waarmee je je carrière met als doel om GP wereldkampioen te worden begint. Deze modus combineert 1ste persoon en 3de persoon. Tijdens je carrière krijg je ook nog events beschikbaar van je Personal Manager en kan je je vorderingen volgen in je eigen motor home.

Time Attack
Deze modus laat het je tegen je eigen tijd opnemen, het is dus een race tegen de klok (pun intended).

GameSnackBE-MotoGP-13-Screenshots-02

Eéntje is geentje

Voor een racegame is het tegenwoordig niet meer verantwoord als ze er geen multiplayer modus instoppen. Dit heeft MileStone dus wel gedaan en kan je dus de strijd aangaan tegen andere racefanaten  in de Grand Prix-modus of het gehele 2013 kampioenschap. Ook is er een lokale multiplayer modus voor de oldschool gamers die in splitscreen willen gamen. Hoe je het ook wilt, het is heerlijk frustrerend als je op het nippertje een slippertje (HAH!) maakt en zo de race verliest, maar het is natuurlijk dan weer voor de anderen een euforisch gevoel om te winnen.

GP = Gemiddelde Pracht?

Op grafisch vlak laat MotoGP 13 de wensen over, de game wordt hierdoor een beetje teniet gedaan. Het decor kan met momenten niet volgen met de goede gameplay, iets wat eigenlijk niet meer kan anno 2013 en met de komst van de next-gen. Op audiovlak kunnen we eigenlijk niet klagen, er wordt zoals het een goede racegame betaamt telkens een muziekje op de achtergrond afgespeeld, maar dit is niet storend of herhalend te noemen.

GameSnackBE-MotoGP-13-Screenshots-03

Deze racing simulator is niet voor de casual gamer, maar eerder voor de diehard racing fan. De besturing is in het begin nogal stroef en als je geen ervaring hebt met het spelen van motorrace games, zal je met een heel grote regelmaat met je smikkel tegen de vlakte gaan. Hierdoor zullen volgens ons heel wat gamers afhaken, maar oefening baart kunst en dat zullen je tegenstanders geweten hebben. Het gaf ons een enorme voldoening als we uiteindelijk na een shitrun toch nog bij de top 3 aankwamen. Op grafisch vlak kunnen we weinig goeds zeggen, dus zullen we er maar snel over gaan. De graphics in de game zijn te verouderd en dit zou niet mogen bij een game die zo’n goede gameplay verzorgt. Auditief is deze titel niet overweldigend noch afwezig, de achtergrondmuziek is er, maar stoort niet. De multiplayer is hetgene waar MotoGP 13 deels zijn charme haalt. Het is zo’n euforisch gevoel om na een gewonnen race “IN YOUR FACE, MOTHERF’ER” te kunnen roepen. De Career Mode wordt na een tijdje herhalend met zijn cutscènes en statistieken.

Kortom: het is een uitdagende, krachtige race sim met matige graphics, maar met een hoge voldoeningsgraad.

Pre-order bonussen Lightning Returns: Final Fantasy XIII onthuld