Detective Ronan O’Connor wordt doodgeschoten in het Amerikaanse stadje Salem. Het is onbekend wie de moordenaar is, of wat zijn motief is. In deze game speel je Ronan, en ga je terug als geest om zo je eigen moord op te lossen. Een verhaallijn waar je best nog wel wat mee zou kunnen, maar waar Murdered: Soul Suspect niet écht wat van weet te maken.

Weinig emotie

Al vanaf het begin is het moeilijk om feeling te krijgen voor wat Ronan allemaal meemaakt. In het beginfilmpje wordt uitgelegd hoe deze detective (type ruwe bolster, blanke pit) op dit punt is aanbeland. Je ziet een aantal scenes voorbij komen, van zijn vroege jeugd tot het tragische verlies van zijn ware liefde. Probleem is dat het maar allemaal niet echt tot leven wil komen.

GameSnackBE-Murdered-Soul-Suspect-Screenshot-03

Niet alleen het overmatige gebruik van grijstinten zorgt ervoor dat de game wat levenloos aanvoelt. Ook Ronan blijft een beetje blanco. Je zou verwachten dat iemand die vermoord wordt wat meer emotie laat zien. Maar nee, Ronan is een paar minuten verdrietig, daarna gaat hij zijn moord als een zakelijk iets oplossen. We vallen in zijn ‘verhaal’ op het moment dat hij wordt neergeschoten. Je neemt Ronan vanaf dat moment over, en de eerste stappen die je zet zijn in een soort van afterlife. Hier staat je overleden vrouw in een groot wit licht op je te wachten. Waarmee we ook meteen het grootste minpunt van deze game te pakken hebben.

Cliché, cliché en nog eens cliché

Want naast het gebrek aan emotie heeft het verhaal een nog groter manco. De verhaallijn hangt namelijk van clichés aan elkaar. Wanneer Ronan wordt teruggestuurd, krijgt hij te horen: ‘Something about your life isn’t finished yet’. Hoe vaak hebben we een dergelijk plotelement al niet terug gezien in een boek, film of game? Helaas kan Murdered: Soul Suspect hier geen leuke twist aan geven. Het verhaal blijft net zo bleek en levenloos als de wereld waar je op zoek gaat naar je moordenaar.

GameSnackBE-Murdered-Soul-Suspect-Screenshot-02

Traag

Nadat je lover je weer terugstuurt kom je terecht in een soort van limbo, ‘Dusk’. Deze wereld is nauw verbonden met de echte wereld. Je kunt er rondwandelen en hier en daar wat contact leggen met de echte wereld. Je lost je eigen moord op door van locatie naar locatie te wandelen en daar elke keer een crime scene te onderzoeken. Je sprokkelt informatie bij elkaar. Dit doe je onder meer door ‘bezit’ te nemen van de geest van omstanders, politieagenten en andere NPC’s. Wanneer je bezit hebt genomen van ze, heb je de kans om hun gedachten te lezen of om hun acties te beïnvloeden. De vele pauzes hierin zorgen voor flink wat vertraging. Bij elk stukje nieuwe info, maar ook bij elke dialoogoptie is er een kleine pauze. Er zit simpelweg niet heel veel vaart in de gameplay.

GameSnackBE-Murdered-Soul-Suspect-Screenshot-04

Nog een struikelblok

Een ander vreemd uitgevoerd verhaalelement zijn de zogenaamde demons. Dit zijn irritante wezens die uit zijn op je ziel. In het begin kun je ze nog ontwijken, maar later in de game helaas niet meer echt. Voor ons voelde het alsof de demons in de game zijn gezet als een verplicht nummertje vechten. Maar ook dit haalt helaas de vaart uit het verhaal ook omdat het allemaal zo zinloos lijkt.

GameSnackBE-Murdered-Soul-Suspect-Screenshot-05

Pluspuntjes

De muziek maakt wel flink wat goed. De soundtrack wordt zo ingezet dat het de treurigheid naadloos aan laat sluiten op de schrikmomenten. Vooral als je in het donker zit te spelen, kan de game dankzij de muziek toch best nog thrillerachtig aanvoelen.

Een ander pluspunt zijn de grappige gedachten die je kunt lezen als je bezit neemt van de NPC’s. De gedachten zijn interessant genoeg om toch altijd weer even te kijken wat een omstander denkt, ook al is het niet relevant voor het verhaal.

GameSnackBE-Murdered-Soul-Suspect-Screenshot-07

Wat prettig is dat het verhaal mooi afgerond wordt, er is geen sprake van losse eindjes. Het verhaal is daarmee ook niet echt geschikt om een tweede keer door te spelen, omdat je al het ‘hele’ verhaal te horen krijgt bij je eerste run-through. Murdered: Soul Suspect biedt overigens meer dan alleen het achterhalen van de identiteit van je moordenaar. Je kunt ook een aantal zogenaamde side-cases doen. Helaas nodigde de game ons niet uit tot het collecteren van boilers. Wij hebben het bij de main mission gehouden.

Conclusie: een zesje

Is Murdered: Soul Suspect een hele slechte game? Dat niet, maar hij krijgt ook niet meer dan een zesje. Voor de gamers die van het detective genre houden is het wel de moeite waard. Maar voor de rest van ons: leuk als deze een keer in de sale is. De game hangt van clichés aan elkaar, met een hoofdpersonage dat te detached overkomt. Soms tergend traag met zinloze demon battles. De soundtrack daarentegen maakt wel flink wat goed.

Meer in PC Reviews, PS3, PS3 Reviews, PS4, PS4 Reviews, Reviews, Xbox 360, Xbox 360 Reviews, Xbox One, Xbox One Reviews
Metro Redux
Metro Redux beschikbaar op 29 augustus