We kennen allemaal het gevoel wel wanneer de periode september/oktober nadert en er weer een nieuwe voetbaltitel van zowel Konami als EA voor de deur staat. Dan begint altijd het twijfelen of je nu de nieuwste Pro Evolution Soccer in huis haalt of toch gaat voor FIFA. Wel, wij hebben de eerste hiervan, PES 2014, al eens mogen testen en zullen jullie hier snel eens wat meer over vertellen.

De start van een nieuw voetbaljaar

Toen we aan ons voetbalavontuur in Pro Evolution Soccer 2014 begonnen, weerklonk al na enkele minuten één van de beste voetbalsongs die er ooit gemaakt zijn, Carnaval de Paris. Het echte voetbalgevoel zat er dus al van bij het begin in! Nadat het liedje spijtig genoeg tot z’n einde was gekomen, besloten we dan maar om onze eerste match tegen de computer te spelen. Het was er één met vallen en opstaan, waarbij er weer heel wat gesleuteld was geweest aan het bewegen en schieten op doel. In het begin was het wel wat klungelen, maar na een paar matchen ga je sowieso beter en beter spelen en voelt het allemaal weer iets vertrouwder aan. Voor de mensen die nieuw zijn en hun eerste stapjes zetten in de voetbalwereld van PES 2014, is er een tutorial die je alle kneepjes van het vak zal bijbrengen, zodat je zeker mee kan op het hoogste niveau. Na enige tijd wel te verstaan.

Het tackelen in deze titel werkt enorm goed, maar dat kan dan weer niet gezegd worden van de scheidsrechters. Het voelde in sommige matchen aan alsof je met een scheidsrechter zat die op provinciaal niveau de wedstrijden floot. We tackelden dikwijls op de bal en werden daar in vele gevallen voor bestraft. Soms al eens met een gele of zelfs rode kaart. Het is heel frustrerend, zeker als je effectief de bal raakt, maar dat hoort nu eenmaal bij het voetbal. In de echte voetbalwereld blunderen de scheidsrechters ook al eens, niet?

GameSnackBE-PES-2014-Screenshot-01

Het wil ook wel eens gebeuren dat jij de bal in bezit hebt, rennend op het doel afgaat en je opeens – heel onrealistisch – ingehaald wordt door meerdere tegenstanders. Ook het schieten had wel wat beter uitgewerkt mogen worden, al kan dat natuurlijk ook gewoon komen doordat we de nieuwe manier van schieten nog niet echt gewoon zijn. De spelers die liever de traditionele manier van schieten gebruiken kunnen dit bij het opstarten van het spel gewoon instellen.

Iets van geheel andere orde: waar is de regen? In PES 2014 zit geen regen. Daarmee gaat een stukje realisme verloren. Strijden op een nat grasveld, wat zo vaak in het echt gebeurt, is er niet bij dankzij de nieuwe engine. Dat vinden we toch wel enorm jammer. En het gebrek aan licenties ook natuurlijk, al is dat natuurlijk ieder jaar hetzelfde. Er komt wel ieder jaar iets nieuw bij zoals nu ook de Chileense competitie, maar daar zijn wij nu niet echt voor te vinden. Geef ons maar de topcompetities binnen Europa zoals bij FIFA. Dan hoor je ons zeker niet klagen. Bij Konami zijn ze wel wat ouderwets aan het worden op dat gebied. Ze houden zich echt vast aan het feit dat ze liever een vloeiende gameplay aanbieden dan een ruim arsenaal aan gelicenceerde teams.

Wat is er veranderd aan de spelmodi?

Voor de spelmodi is het niet veel anders. Ze zijn allemaal ouderwets en summier. Via updates wordt er nog het een en ander toegevoegd, maar het geheel aan opties blijft karig en weinig ambitieus. Ja, de MasterLeague-modus is een favoriet van veel PES-fans en is dit jaar effectiever dan vorig jaar (geen focus meer op geld verdienen, maar op het creëren van een goed team), maar het is nog steeds een log en traag geheel. De Become A Legend-modus is daarnaast doorspekt met rare beslissingen. Hoe kan onze zelfgecreëerde legende opeens op de bank zitten, terwijl hij de wedstrijd ervoor drie goals maakte?

GameSnackBE-PES-2014-Screenshot-02

Grafisch en auditief

Qua Grafische kwaliteit doet deze titel het weer enorm goed. De animaties zijn fantastisch en de algehele flow van de game oogt goed. maar de motor hapert aanzienlijk tijdens de opkomst van de spelers en de herhalingen. Dat vinden we wel een minpuntje, maar niet om te zeggen dat het je hele game-ervaring vergalt.  We vonden het wel niet kunnen dat onze eigen spelers binnen de Nationale Ploeg van België niet hun echte gezichten hadden. Aangezien deze allemaal bij topploegen spelen had dit wel gemogen. Een Benteke, Mirallas, De Bruyne, Witsel … hadden allemaal een standaardgezicht opgeplakt gekregen. Binnenkort zal dit wel opgelost worden door heel wat patches die je online kan terugvinden, maar toch. Het lijkt ieder jaar weer of ze er niet al teveel bloed zweet en tranen willen insteken. De game speelt goed, maar het is toch maar een kleine moeite om ervoor te zorgen dat de spelers in de topcompetities binnen Europa hun echte gezichten hebben.

GameSnackBE-PES-2014-Screenshot-03

Qua sound is het in deze titel echt genieten. Tijdens het browsen door de verschillende menus en het wachten voor een match kan je net als ook bij de andere edities smullen van een hele resem aan goede muziek. Eens je op het veld staat, waan je jezelf ook een echte speler. De sfeer in de stadiums is echt super in PES 2014 en zal ook de uitkomst van een match kunnen beïnvloeden. Indien het publiek helemaal achter de ploeg staat, gaat het team ook beter spelen. Goed spelen is dus de boodschap om de twaalfde man tevreden te houden!

PES 2014 speelt heerlijk en de basis is er, maar helaas doet Konami zichzelf  op verschillende gebieden een beetje te kort. Hadden ze de game een maand later uitgebracht om de onvolmaaktheden eruit te halen dan hadden ze goud in handen kunnen hebben. De fans zullen de onvolmaaktheden zeker wel door de vingers zien en de toekomst ziet er goed uit voor PES, maar wel wordt het geduld van de fans van PES, zoals ieder jaar, weer op de proef gesteld. De licenties en graphics zijn niet te vergelijken met FIFA 14, maar dat maakt dit zeker niet een minder leuke game. Hier zorgen de vele spelmodi en vloeiende gameplay voor. We kunnen dan ook niet anders dan zeggen dat deze editie echt wel de moeite is.

Air Conflicts: Vietnam
Air Conflicts: Vietnam verschijnt op 18 oktober