Remember Me is de laatst uitgegeven action-adventure stealth game van Capcom en ontwikkeld door DONTNOD Entertainment. De game ligt ondertussen al een dikke maand in de winkelrekken, maar heeft Remember Me zich in ons brein kunnen nestelen? Is het wel herinneringswaardig genoeg? Wel, het antwoord is…

Vaarwel privacy

Het is het jaar 2084 en we bevinden ons in Neo-Parijs. De organisatie genaamd Memorize heeft een brein implantaat uitgevonden dat men Sensen noemt, waarmee individuen de mogelijkheid krijgen om herinneringen van het verleden te herbeleven alsmede ze te delen met anderen en te verwijderen. Door dit indrukwekkend staaltje technologie heeft Memorize ook een grote mate van controle over de bevolking door het integreren van een bewakingssysteem dat herinneringen kan uploaden naar het Sense apparaat van een individu. Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot en zullen er altijd verzetsgroepen zijn. Zo een groep is de Errorists, die vechten voor vrijheid. Zij willen Memorize blootstellen aan de bevolking en de organisatie de grond in boren om gerechtigheid te brengen voor hun misdaden.

De game opent met het hoofdpersonage Nilin die een complete geheugenwis is aan ondergaan, een schijnbaar pijnlijk proces waarbij al haar herinneringen uit haar geheugen worden gehaald en elders opgeslagen. De enige vage herinnering die ze na afloop van de procedure heeft, is dat van haar naam, al krijgt ze te horen dat ze zich ook snel van deze herinnering ontnomen zal worden. Wanneer Nilin wordt begeleid naar het volgende deel van haar geheugenwis, spreekt er een telepathische stem tot haar, een man genaamd Edge, die haar zijn hulp wil bieden. Hij zegt Nilin persoonlijk te kennen en dat ze een Errorist was, die van cruciaal belang was om smode plannen Memorize aan het licht te brengen. Niets wetende begint Nilin aan een avontuur vol intriges, hartzeer en de pijnlijke ontwaken van haar herinneringen als ze iedereen probeert neer te halen die alles van haar gestolen hebben.

GameSnackBE-Remember-Me-Screenshots-04

Creatieve game mechanismen

“Wapens zijn voor mietjes, echte spelers doen aan melee combat” is wat enkele die-hard gamers van alle daken zitten te roepen. Het lijkt erop dat enkele van zulke spelers op een dak stonden dicht bij de gebouwen van DONTNOD, want in Remember Me zul je nooit een vuurwapen in je handen houden en zul je enkel moeten vertrouwen op de handen en voeten van Nilin. Zeker geen gemis en eigenlijke een goede zet, zeker als je je realiseert hoe interessant het combo mechanisme is uitgewerkt. Spelers krijgen namelijk de mogelijkheid om zelf combo’s te construeren om te gebruiken in een gevecht. Zo krijg je de gelegenheid om vier verschillende combo’s aan te passen met een verscheidenheid aan bewegingen die worden ontgrendeld door het verkrijgen van XP, in Remember Me zogenaamde PMP (Procedural Mastering Power). Deze individuele bewegingen worden Pressens genoemd en omvatten: Regen (healing), Power (damage), Chain (duplicatie en verdubbeling van eerdere bewegingen) en Cooldown (regeneratie van S-Pressen energie). Hierdoor ontstaan er maar liefst 50 000 mogelijke Pressen combinaties!

Naarmate de game vordert, leert Nilin ook het gebruik van S-Pressens kennen. Dit zijn krachtige special moves die bv. groepen vijanden kan stunnen, bewegen op hoge snelheid, of vijandige robots veranderen in bondgenoten en vervolgens doen zelfvernietigen. Er zijn in totaal vijf S-Pressens aanwezig, die slechts eenmaal gebruikt kunnen worden en vervolgens worden onderworpen aan een cooldown tijd vooraleer ze opnieuw gebruikt kunnen worden. Om de cooldown tijd te verkorten, zijn de Cooldown Pressens zeer interessant!

GameSnackBE-Remember-Me-Screenshots-05

Wijzig andermans herinneringen!

Eén van de meest intrigerende en unieke features van Remember Me is ongetwijfeld de mogelijkheid om herinneringen te remixen. Nilin heeft de kracht om in iemands hoofd te gaan en de handelingen van een bepaalde herinnering aan te passen. Door iemands hoofd binnen te dringen, komt de speler terecht in een sub-wereld van dat personage, waar je op zoek moet gaan naar zogenaamde glitches in de herinnering door snel vooruit en terug te spoelen, zoals je zou doen met een film. Deze glitches kunnen dan geactiveerd worden om die herinnering helemaal anders te doen verlopen. Van zodra een herinnering geremixed is, zal die persoon de instantie anders herinneren, wat in Nilin’s voordeel werkt. Dit “Memory Remixing” aspect is fantastisch goed gedaan en brengt heel wat meer diepgang in de gameplay.

Verder beschikt Remember Me ook over de nodige platform elementen als Nilin over gebouwen en andere structuren in de omgeving zit te beklimmen. Dit komt bijzonder realistisch over, aangezien de objecten niet specifiek gemaakt lijken om te klimmen en Nilin toch geen onmenselijke bewegingen moet verrichten om haar weg te vinden. Om het platformgedeelte nog wat interessanter te maken, zijn spelers in staat om herinneringen te stelen van andere karakters om zo jouw weg te vinden door te zien wat zij gezien hebben en hun kennis van de omgeving te gebruiken. Dit is voornamelijk handig om bewakingscamera’s te ontwijken en toegangscodes te kraken.

GameSnackBE-Remember-Me-Screenshots-06

Zeer nette presentatie

Op grafisch gebied is Remember Me echt netjes te noemen. Hoewel de game niet over top graphics beschikt, ziet het er nog steeds visueel aantrekkelijk uit, vooral als we het hebben over het landschap. De omgeving is uitstekend en weet het verhaal duidelijk kracht bij te staan. Van de torenhoge wolkenkrabbers en de rijkere wijken van de stad tot de veroordeelde straten van de sloppenwijken bekleed met junkies, die bedolven zijn onder teveel andermans herinneringen. Je krijgt een zicht op de positieve als de destructieve effecten dat technologie heeft gehad op de inwoners van Neo-Parijs, wat deze plek juist zo fascinerend maakt.

Verder brengt de game ons een interessante compilatie van cyber-punk thema muziek met techno en symfonische kenmerken. Deze combinatie draagt echt bij aan de aantrekkingskracht van de game, al geldt dit niet zo voor de voice acting. Je merkt dat de voice actors hun best doen om de personages tot leven te brengen en emoties te geven, maar soms voelt het echt wel wat geforceerd aan.

GameSnackBE-Remember-Me-Screenshots-07

Claustrofobisch

Zoals eerder aangehaald, is de omgeving van Neo-Parijs zeer indrukwekkend te noemen, wat vraagt om verkenning. Helaas is niets minder waar en krijg je een zeer lineair design voorgeschoteld. Zelden krijg je de mogelijkheid om af te wijken van het hoofdpad om op ontdekking te gaan. De meeste levels bestaan uit krappe gangen en het klimmen van segmenten, waardoor je een veel te benauwd gevoel krijgt. Neo-Parijs kan tegelijk zowel fascinerend als griezelig geïsoleerd genoemd worden. Wanneer je een stukje verder loopt, zie je ineens dat praktisch alle NPC’s verdwenen zijn op de achtergrond, waardoor de eens zo bruisende stad ineens heel verlaten aanvoelt. Ook zijn de omgevingen zo gesloten dat je je meermaals claustrofobisch zult voelen.

Door het lineaire design wordt de game ook voorspelbaar. Wanneer je een grote ruimte binnenstapt, weet je al dat er een gevecht volgt. Bij grote ruimtes kun je je natuurlijk verwachten aan een grote groep vijanden. Normaal juichen we zulke actiescènes altijd toe, maar dit keer liever niet. Waarom? De controls voelen veel te stijf aan en soms zelfs niet-reagerend. Het is vooral moeilijk om je momentum te behouden tijdens grootschalige gevechten, waar je vaker aanvallen zult ontwijken in plaats van er zelf uit te delen.

GameSnackBE-Remember-Me-Screenshots-08

Remember Me biedt een inconsistent plezierige ervaring. De wereld van Neo-Parijs biedt een interessante kijk in een “kan-zijn toekomst”, en het Memory Remixing aspect en Pressen systeem compenseren de extreme lineariteit en stijfheid van de controls. De game biedt genoeg ideeën om het van begin tot einde te spelen, maar heeft wel de neiging om veel sneller uit je geheugen te verdwijnen dan je oorspronkelijk zou willen.

• Jef

Ik had er precies meer van verwacht.

Inderdaad, ik had er ook meer van verwacht om eerlijk te zijn. Het is helemaal geen slechte game, maar die stijve controls doen de speelgoesting al ferm minderen. Hadden ze een jaar extra tijd gestoken in de game om free roaming te integreren en de controls degelijk uit te werken, was dit ongetwijfeld een toppertje geweest.

• Nico

Ik had de uitstekende intro gezien waarin je de levensloop van de Sensen-uitvinder kon volgen en daardoor hoopte ik dat de game van hetzelfde kaliber zou zijn. Als ik je zo review lees, dan kon de game toch wel beter op bepaalde gebieden.

BioShock Infinite: Burial at Sea brengt ons terug naar Rapture