Resident Evil zag voor het eerst het daglicht in 1996 op de eerste PlayStation. Na dit eerste commercieel succes zag Capcom het geld rollen en besloot men om deze franchise steeds meer en meer uit te breiden. Doorheen de jaren zijn we nu uiteindelijk bij Resident Evil 6 aangekomen, het 22ste deel in de franchise. Weet Capcom onze naar bloedsnakkende handjes te bekoren, of blijven we op onze bloeddorstige honger zitten? Ontdek het in deze review!

Dikke maatjes met de president

10 jaar is voorbijgegaan sinds het onvergetelijke Raccoon City incident. De Amerikaanse president heeft besloten om de waarheid naar buiten te brengen wat er 10 jaar geleden gebeurd is, in de hoop dat dit bioterroristische activiteiten doet minderen.

De rechterhand van de president, en tevens zijn beste vriend, is niemand minder dan Raccoon City overlevende Leon S. Kennedy. Wanneer hun locatie wordt bedreigd door een bioterroristische aanval, wordt Leon gedwongen om de geïnfecteerde en gemuteerde president een kogel tussen zijn ogen te knallen. Misschien wat cru gezegd, maar jij zou hetzelfde doen in zijn schoenen, nietwaar?

Terwijl dit alles plaatsvindt, komt Bioterrorism Security Assessment Alliance member Chris Redfield aan in de Chinese stad Lanshiang, dat eveneens lijdt onder de dreiging van een bioterroristische aanval.

Met geen enkel land veilig voor deze aanvallen en de daaruit voortvloeiende uitbraken, wordt de gehele wereldbevolking verenigd door één gemeenschappelijke vrees dat er geen hoop meer is. Het is dus aan jou, ja aan JOU, om ons te redden van het vleesetende kwaad dat op onze planeet ronddoolt!

GamesnackBE-Resident-Evil-6-Screenshot-01

Met zijn allen zombies afknallen

In Resident Evil 6 keren verschillende bekende gezichten terug, waaronder net vernoemde Leon S. Kennedy, Chris Redfield en de knappe Ada Wong. Uiteraard mogen we ook enkele nieuwe gezichten in dit nieuwe deel verwelkomen, maar dat laten we jullie zelf ontdekken.

Het verhaal van dit nieuwe deel speelt zich af op drie verschillende plaatsen: Noord-Amerika, de Chinese stad Lanshiang en Edonia in Oost-Europa. Betekent dit dat je met het hoofdpersonage naar al deze plaatsen gaat om een bloederig avontuurtje te maken? Nee hoor, want Resident Evil 6 bestaat uit drie verschillende verhaallijnen, elk met zijn eigen twee hoofdpersonages! Het is dus niet verwonderend dat al deze personages hun paden kruizen naarmate het verhaal vordert.
Twee hoofdpersonages per verhaallijn… We horen je al denken aan co-op, en ja hoor, hierdoor is co-op mogelijk! Doordat elke verhaallijn bestaat uit twee hoofdpersonages is het mogelijk om samen met je broer/zus/vriend/vriendin/moeder/vader/of-wie-dan-ook de mensheid te redden van de rondlopende lijken, zombies genaamd.

Wanneer alle hoofdpersonages op een gegeven moment samenkomen, wordt het vanaf dat moment mogelijk om met z’n vieren een co-op modus te starten en samen op avontuur te gaan. Dit wordt mogelijk gemaakt dankzij het nieuwe Crossover-systeem, waardoor spelers hun krachten kunnen bundelen gedurende memorabele sleutelscènes, zoals tijdens een boss fight. Met een hecht groepje vrienden gigantische zombies neerhalen weet echt de vriendschapsband te versterken!

GamesnackBE-Resident-Evil-6-Screenshot-02

Zombies die springen en schieten

Wat zou een Resident Evil-game zijn zonder zombies? Ok goed, we bekennen… We hebben er al eens over nagedacht hoe het zou zijn om de vleesetende zombies te vervangen door bloeddorstige konijnen die zeer hoog kunnen springen met een dodelijk machinegeweer in hun kleine pootjes, maar zou jou dat overhalen om Resident Bunnies te kopen? Hoe verleidelijk dit ook klinkt, laten we het nu toch nog maar even bij zombies houden, want deze bloeddorstige zuiplappen zijn in Resident Evil 6 gevaarlijker dan ooit!

In dit nieuwe deel zijn zombies niet meer die slome, trage en oninteressante domme wezens die slenterend naar je toe komen gestapt om je heerlijke breinmassa binnen te slurpen. Nee hoor, trek dit keer maar alvast je loopschoenen en trainingspak aan, want deze RE6 zombies kunnen lopen! En dat is nog niet alles, ze hebben zo’n groot verlangen naar een lekker vers stukje mensenvlees dat ze alle moeite van de wereld zullen doen om dit ook te krijgen. Heb je een zombie tegen de grond kunnen slaan, dan zal deze nog steeds naar je toe weten te kruipen. Sta je verscholen achter een obstakel, zullen ze niet vies zijn om hier over te springen!

Hoe komt het nu dat zombies zo gevaarlijk zijn geworden? Dit komt door het nieuwe C-virus dat meer ontwikkeld is dan het T-virus, maar daar stopt het nog niet. Door dit nieuwe geavanceerde virus kunnen zombies zelfs muteren! Dit betekent dat niet alle zombies met een eenvoudige headshot zijn neer te halen. Zo zul je nu en dan te maken krijgen met een gemuteerde zombie waarbij je al ietwat meer moeite moet doen om zijn verlangen naar jouw mensenvlees te doen minderen. Het is ook aangeraden om je omgevingen in deze game goed te observeren, want wanneer je te maken krijgt met hordes zombies zullen deze niet meer recht voor je uit komen, maar zullen ze je langs alle kanten proberen te omsingelen! En om het nóg wat uitdagender te maken, kunnen deze nieuwe zombies nu gebruik maken van wapens! Vaarwel goede oude tijd waar headshots de oplossing waren, welkom briljante ondode Einsteins!

GamesnackBE-Resident-Evil-6-Screenshot-03

Rambo, of toch bijna

Resident Evil 6 bevat een verbeterd besturingssysteem, waardoor het nu mogelijk is om tegelijk te schieten en te bewegen. Toch is en blijft het aangeraden om zuinig om te springen met je munitie, anders zal je toch een moeilijke en harde tijd meemaken in Resident Evil 6. Gelukkig beschikt elk personage over een reeks dodelijke hand-to-hand combat moves. Wil je graag jouw tedere handjes sparen, kun je nog altijd beroep doen op je betrouwbare survival knife. Ligt close combat jou niet echt, zorg dan maar dat je in een co-op spel zit, want dankzij het ingebouwde buddy saving systeem is het mogelijk dat jouw medespeler je terug tot leven kan wekken van zodra je de bijl neerlegt. Of je kunt je partner natuurlijk al het vuile werk voor jou laten doen.

Wanneer je er zelf van bewust bent dat close combat jou niet ligt, zul je vooral blij zijn met het nieuwe upgrade systeem. Zo is het mogelijk om jouw body piercing skills te vergroten om zo de kans op een kritisch schot te verhogen door het sparen van Skill Points. Deze Skill Points kunnen worden verzameld door vijanden te verslaan of door dozen te openen, die gekocht kunnen worden tussen het wisselen van hoofdstukken door.

Bovenstaande systemen zijn niet de enigen die een grondige vernieuwing hebben ondergaan, maar ook het on-screen inventarissysteem. Door deze vernieuwing heb je nu real-time toegang tot jouw wapens en kruiden. Kruiden? Inderdaad, kruiden. Wat kun je maken van kruiden? Medicijnen! Nu moet men dus verschillende kruiden combineren om medicijntjes te maken, die vervolgens opgeslagen worden in doosjes. Deze medicijnen kunnen vanuit het vernieuwde on-screen inventarissysteem onmiddellijk gebruikt worden, gedaan met steeds de game op pauze te zetten en uit de actie te springen!

GamesnackBE-Resident-Evil-6-Screenshot-04

Succes stijgt naar hun hoofd

Capcom wilde met Resident Evil 6 al hun fans tevreden houden, want iedereen keek zo hard uit naar dit nieuwe deel in de franchise. Maar wanneer je probeert om iedereen gelukkig te maken, dan kan dit uiteindelijk in een negatief resultaat eindigen. En helaas moeten we zeggen dat dit het geval is bij Resident Evil 6. Waarom? Het plot en de verhaallijnen zijn soms verre van interessant en het grafische aspect van de game lijkt de echte HD kwaliteit te missen. Zelfs in split-screen is de helderheid zo belachelijk slecht dat je geregeld bijna scheel moet kijken om iets duidelijk te kunnen zien.

Wat we nu gaan zeggen pijnigt ons echt ontzettend hard in ons gamershartje, maar het moét gezegd worden. Resident Evil is een survival horror-game, maar waar is die horror?! Waar zijn die momenten dat je het bijna letterlijk in je broek doet?! Een game die zijn genre niet kan waarmaken, dat is gewoon een schande! De interactieve cutscènes mogen dan wel leuke momenten vormen, evenals het spelen in co-op een leuke feature is, maar vergeet de de main focus van het genre a.u.b. niet: laat spelers in hun broek sch**ten!

GamesnackBE-Resident-Evil-6-Screenshot-05

Resident Evil 6 biedt je een Resident Evil ervaring dat uitblinkt op sommige punten, maar vooral weet teleur te stellen met de meeste zaken. Het verbeterde schietsysteem, het on-screen inventarissysteem, de verbeterde co-op functionaliteit en de betere zombie AI waren noodzakelijke verbeterpunten, die we uiteraard met open armen verwelkomen en ook weten goed te keuren. Helaas heeft Capcom hier zo hard hun aandacht op gevestigd dat ze het genre helemaal uit het oog verloren zijn. Een horrorgame zonder horror hoort niet thuis in dit genre. Wij hebben hierdoor de indruk gekregen dat Capcom met Resident Evil een heel andere weg wil inslaan dan de originele Resident Evil-games destijds, een keuze die wij alvast niet appreciëren. Hopelijk leert Capcom hieruit hun lesje en wie weet weten ze ons positief omver te blazen met hun Resident Evil 7.

• Matthias

wanneer je het echter speelt op een beamer ziet alles er haarscherp uit 😛 maar idd er zijn wel enkele elementen die tekort schieten maar dan denk ik vooral aan de kleine letters (op gewone tv) :p

• Jef