Onze Resident Evil fan-boy liep bijna over van enthousiasme toen hij de kans kreeg deze remake van de DS versie te reviewen. Na de naar zijn mening geweldige Resident Evil 6 heeft deze toch een grote schoen te vullen. Kan Resident Evil: Revelations een waardige opvolger genoemd worden?

Hoera, Jill is terug!

Je start de game in de huid van B.S.A.A. lid Jill Valentine (ZOMFG JILL!!!). Zij moet samen met haar collega Parker Luciani (de lucky bastard) een vreemd schip, de Queen Zenobia, gaan controleren na de verdwijning van Chris Redfield en diens partner Jessica Sherawat.  Eens op het schip doen ze de ene vreemde ontdekking na de andere en moeten ze al snel vechten om te overleven op het door gedrochten geïnfesteerde schip. Dit zijn, zoals men zou vermoeden, geen zombies in de traditionele zin, maar eerder gemuteerde mensen die er wel heel eng uitzien. Ze deden ons een beetje denken aan de regenerators uit Resident Evil 4 en als je een beetje resi-fan bent, weet je dat die gasten een echte hel waren. De fuckers in deze game gaan door de wereld als Ooze-monsters, maar goed, verder naar het verhaal. Eigenlijk zitten Chris en Jessica niet op het schip en is dit allemaal een valstrik van Il Veltro, een terroristische organisatie die de aanval en outbreak in Terragrigia op zijn naam heeft staan. Ondertussen zijn Chris en Jessica op missie in een sneeuwstorm en worden zij dan weer opgeroepen om Jill en Parker te zoeken nadat ze de aanwezigheid van Il Veltro hebben bevestigd. De game speelt zich vooral af op de Queen Zenobia en wisselt tussen de twee hoofdpersonages. De ene keer speel je dus als Jill de andere keer als Chris of één van de side-kicks, persoonlijk is Jill onze favoriet.

GameSnackBE-Resident-Evil-Revelations-Screenshot-01

Resident Evil 4?

De besturing in de game kan je vooral vergelijken met zijn voorgangers Resident Evil 4 en 5. Je kijkt in third person-view mee met alles wat je personage doet. Een nieuw aanpassinkje in de game is de Genesis Device. Hier kan je ruimtes mee afzoeken naar voorwerpen en munitie. Dit blijkt wel een handige tool aangezien munitie niet in grote mate aanwezig is, hierdoor ga je ook soms gewoon moeten rennen. Als je je gedode vijanden scant dan krijg je na een 100% volledige scan een gratis geneesmiddel. Reken wel dat je voor die 100% te bereiken een aantal monsters moet scannen.

Als je voor de eerste keer een Ooze-monster tegen komt is dit wel even schrikken want dit is een hele nieuwe vijand, één die we in de Resident Evil reeks nog niet hebben gezien dus weet je niet wat zij allemaal doen. Dit valt bij de eerste monsters nog mee aangezien ze enkel maar traag jou richting uit wandelen, maar naarmate de game vordert komen er meer Oozers te gelijk aan te pas en worden ze ook een stuk agressiever. Wat ook een moeilijkheid is aan deze vijanden is dat ze heel schokkerig en schommelend wandelen waardoor ze moeilijker te raken zijn.

GameSnackBE-Resident-Evil-Revelations-Screenshot-02

De setting in deze game is de zoals eerder verklaarde Queen Zenobia. Dit schip heeft alles die een horrorgame hoort te hebben. Smalle gangen, donkere kamers, ondergelopen delen, enz… Dat de oorspronkelijke bemanning je wil vermoorden als bloeddorstige mutanten laten we even terzijde. Doorheen de game vind je stukken om je wapen mee te verbeteren of zelfs hele nieuwe vuurwapens. Je krijgt ook bijna altijd assistentie van je partner, soms is dit welkom, andere keren zou je ze liever mee de verdoemenis in knallen. Op het einde van elk hoofdstuk krijg je al wat je dat hoofdstuk gedaan hebt nog eens afgespeeld in een “Previously on” wat de game een soort van actie TV serie look geeft. Als je na elk hoofdstuk voor een aantal dagen stopt is dit handig, voor de mensen die aan één stuk door spelen is dit eerder nutteloos.

Griezelig

Wat ons wel opviel is dat de game het horror element terug introduceert. De game zit boordevol angstaanjagende momenten, onze redacteur heeft op sommige momenten even een pauze moeten inlassen omdat hij het even niet meer aan kon. Zoals bij de film Jaws wist je wanneer die klotehaai je de stuipen op het lijf ging jagen aan het geluid, maar toch slaagde die verijdelde Flipper er toch altijd in om je alle kleuren van de regenboog te doen schijten. Dat is hier niet anders. Meestal voel je het aan dat er iets om de hoek schuilt, maar je slaagt er toch niet in om niet te schrikken als die flubber voor je neus springt.

GameSnackBE-Resident-Evil-Revelations-Screenshot-03

Lipsync is een beetje off

De grafische kant van de game is nogal magertjes. Het is niet slecht, maar dan ook weer niet goed. De lippensynchronisatie is niet altijd spot-on. Dat gezegd zijnde is er over de monsters ook wel het één en ander te bekritiseren, ze zien er eng uit, maar niet altijd op de gewenste manier, ze zijn naar onze mening een beetje te gelijkaardig met elkaar.

Deze game heeft een geweldige voorgeschiedenis en is naar onze mening terug naar de roots gegaan. Je hebt terug die horrorfeel. De side-kicks in de game hebben hun nut, maar hebben net zoals Ashley in Resident Evil 4 meer negatieve elementen dan positieve, je ergert je blauw aan hun in de weg geloop en kont hangen. De graphics zijn niet denderend maar dit heeft geen remmend effect op de gameplay ervaring. De audio laat je op je puntje van je stoel zitten in spanning en slaagt er in om je telkens weer op je hoede te laten zijn. De game is eng, zo simpel is het. De one-liners van de personages houden het soms luchtig maar zijn soms ook volledig misplaatst. Kortom deze game heeft een hoge herspeelbaarheid, maar er had nog aan gesleuteld kunnen worden.

Meer in PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360 Reviews
Saints Row IV Collector´s Editions aangekondigd