PC-gamers kunnen nu al een tijdje aan de slag met Risen 2, een game die wij met veel plezier een 4 op 5 hebben gegeven. Lees deze review. Maar kan Risen 2 voor ons dezelfde verwachtingen inlossen op de console?

Eerder werd onze kapitein wakker gemaakt in de PC-versie en nu blijkt dat deze goede man maar niet met rust kan gelaten worden. Opnieuw word je dronken uit je bed gehaald om opnieuw een onderonsje met je commandant Carlos te houden. Tijdens deze meeting zie je echter een monster een schip verorberen en hoe kan het ook anders dat onze goede kapitein een kijkje wil nemen. Wie onze vorige review niet gelezen heeft, weet natuurlijk niet dat dit beest niet topprioriteit is, maar een strijd tussen enkele titanen. Wanneer er maar 1 titaan meer overblijft, wil deze alle beschaving zomaar even vernietigen. Het is aan jou om verkleed als piraat, samen met een schipbreukelinge en haar vader, dit te beletten.

GamesnackBE-Risen-2-Dark-Waters-Screenshot-05

Het verhaal op zich is niet van een zeer hoogstaand niveau; je bent namelijk meer bezig met zijqueesten en zodoende komt het verhaal erg traag op gang. Na opnieuw enkele uren gespeeld te hebben, hadden we van de rode draad enkel het begin gezien. Maar we vonden het verhaal de eerste keer niet slecht, waarom zouden we dat nu plots doen? Nog steeds weet het verhaal ons vast te nemen om daarna niet meer los te laten, eens je doorheen het trage stuk gekomen bent.

Risen 2 is een spel bomvol avontuur en dat zullen we geweten hebben. We moeten namelijk de jungles verkennen, maar deze zijn niet zonder gevaar. Tijdens jouw reis of wandeling doorheen dit grote bos kom je heel wat vijandelijke wezens tegen. Dit kunnen zowel mensen en dieren zijn. Het verslaan van deze vijanden levert altijd wel iets op, gaande van potions tot wapens. Natuurlijk moet je niet aan het moorden slaan om voorwerpen en geld te bekomen. Het voltooien van zijmissies kan hier ook heel goed helpen en als je ze dan toch moet doen. Je leest het goed, je moet ze doen, veelal kun je niet verder geraken in het verhaal als je deze niet doet. Zijmissies kunnen leuk zijn, maar als ze dit niet zijn, kan het toch heel wat frustraties opwekken.

Al snel zal je ook ontdekken dat Risen 2 heel wat weg heeft van een RPG. Zo kun je zelf je dialogen bepalen, je uitrusting aanpassen of zelf maken en je klederdracht veranderen. Soms is het veranderen van kleren zelfs essentieel om ergens binnen te mogen. Er is ook sprake van skills, maar deze bekom je niet door te oefenen, maar door het te leren van de echte professionals die je doorheen de map tegenkomt. Naast bovenstaande zaken bevindt men zich in een open wereld die men half en half vrij kan verkennen. De wereld wordt opgedeeld in verschillende eilanden en naarmate je vordert, reis je naar een ander eiland. Eens aangekomen ben je de mogelijkheid kwijt om terug te keren naar dat eiland.

GamesnackBE-Risen-2-Dark-Waters-Screenshot-06

Ondanks het comfort van onze controller ondervonden we nog altijd dezelfde problemen met het combat-systeem. Deze is wederom niet slecht, maar o zo moeilijk in het begin. Dit zorgt ervoor dat je nog trager op gang komt. Dit verandert wel, omdat je het vechten redelijk snel onder de knie hebt, maar dat is dan op zich geen voordeel. Wanneer je precies weet wat je moet doen, zijn gevechten overdreven gemakkelijk. Om de pijn te verzachten krijgen we wel enkele kompanen mee, die tot op de tanden gewapend zijn met een zwaard, een pistool en enkele projectielen. Deze kun je trouwens ook zelf hanteren, maar meestal hebben pistolen geen groot bereik.

Wanneer het voor jou te eentonig wordt, kan je even de tijd gaan doden in een café of dergelijke openbare locaties. Hier bevinden zich meestal mini-games waarmee je wel wat extra zakgeld kunt verzamelen. Dit heeft wel een limiet, zodat je niet snel rijk kunt worden. Hoewel hierdoor de game niet te gemakkelijk wordt, is dit wel niet zo erg leuk. Je kon namelijk speciale items kopen die heel wat geld kosten, een bedrag dat je onmogelijk zomaar even snel bijeen had vergaard.

GamesnackBE-Risen-2-Dark-Waters-Screenshot-07

Grafisch en audio

Risen 2 is een waar pareltje op de PC, maar het grafische gedeelte werd op de console toch serieus verwaarloosd. We hadden heel wat last van framedrops, een erg lage resolutie en een vasthangende camerastand wanneer je in de lucht hangt door te springen bijvoorbeeld. Alsof dat nog niet genoeg was, ervoeren we constant renderproblemen. Gelukkig is niet alles slecht op grafisch vlak, want zo hebben we nog altijd de mooie lichtinvallen en physics die we in de PC-versie ook hadden.

GamesnackBE-Risen-2-Dark-Waters-Screenshot-08

De audio blijft natuurlijk dezelfde, hoe kun je daar nu iets aan verpesten? Nog altijd hebben we conversaties zonder intonatie, maar hebben de meeste personages wel een leuk en passend accent. Onze zwaarden kletterden met veel geweld tegen elkaar en de dieren lieten zich van hun beste kant horen.

Bij het horen van het woord ‘port’ wordt iedere gamer wel bang denken wij dan. Het loopt altijd slecht af voor ofwel de PC-gamer of de console-gamer. Voor de verandering zijn het nu eens de console-gamers die het moeten ervaren, want Risen 2 is door de framedrops en renderproblemen echt onaangenaam om te spelen. Aspecten zoals het verhaal, de gameplay en audio zijn vrijwel hetzelfde gebleven. Deze zijn van matige- tot hoge kwaliteit, maar weten je nog altijd de tijd van je leven te geven. Als je zowel een console als een PC hebt, raden wij je toch aan om voor de PC-versie te kiezen.

Meer in PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360
GameSnackBE-Jet-Set-Radio-Featured-01
Maak de straten onveilig met Jet Set Radio in september