Vechten met uitzonderlijke, maar tevens knappe dames in een prachtig getekende stijl, wie zou dat nu niet willen? Wij hebben alvast onze beste fighting skills voor jullie boven gehaald, want dit zijn absoluut geen dames om zonder handschoenen aan te pakken! Maar weten ze verder nog meer te impressioneren dan enkel hun good looks en skills? Dat lees je allemaal in deze Skullgirls review!

De Skullgirl…

Skullgirls speelt zich af in Canopy Kingdom, waar acht verschillende dames één en hetzelfde doel hebben: in het bezit geraken van het Skull Heart, een mysterieus artefact dat elke vrouwenwens in vervulling doet gaan als zij beschikt over een puur hart. Indien de bezitter van het mysterieuze artefact beschikt over een onzuiver hart, zal zowel haar wens als haar fysieke lichaam getransformeerd worden tot een levende nachtmerrie die de mensheid achtervolgt, beter bekend als de monsterlijke entiteit: de Skullgirl.

Gedurende de oorlog tussen drie naties, geraakte de koningin van Canopy Kingdom in het bezit van het Skull Heart en wenste ze voor vrede. Haar wens werd vervuld, maar echter niet op de manier hoe ze het in gedachten had. Ze transformeerde in de meest krachtigste en gevaarlijkste Skullgirl allertijden, waardoor de oorlogvoerende naties genoodzaakt waren om de wapens tegen elkaar neer te leggen en hun krachten te combineren om een einde te maken van dit grote kwaad.

Wanneer het verhaal in de game begint, zit deze hele gebeurtenis nog vers in de gedachten van onze dappere strijdlustige dames. Hun hele leven wordt ondersteboven gegooid wanneer ze geruchten horen dat er een nieuwe Skullgirl is ontwaakt…

Hoewel fighting games niet al te vaak met een uitgebreid verhaal te maken hebben, heeft de ontwikkelaar ook in Skullgirls een simpel plot verwerkt. Toch onderscheidt de verhaallijn in deze game zich van vele andere fighting games, aangezien dit plot toch echt wel naar meer smaakt. Een goede zet dus van Reverge Labs!

GamesnackBE-Skullgirls-Screenshot-01

Spelen met knappe vechtersbazinnen

Het eerste wat spelers onmiddellijk zal opvallen, is dat er geen enkel mannelijk personage in de game aanwezig is; het is een echte all-female cast en je weet wat dat betekent… Catfights! Oké, back to the point: korte rokjes, lange benen, de vrouwelijke balkons zijn nogal… Ja, je weet wel wat we willen aantonen, een echte mannengame vol genot.
Maar wees echter niet misleid door al dat snoepgoed, want onder al dat vrouwelijk schoon schuilt een echte vechtersbazin, dus deze dames kunnen zeker hun mannetje staan! Hierdoor zullen vrouwelijke gamers zich heel snel thuis voelen en kunnen ze hun partner eens een goede portie virtuele billenklets geven en laten voelen wie er de baas is! Reminder: wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele blijvende letsels…

Na het grondig bestuderen van al het vrouwelijk schoon wordt het tijd om jouw fighting character te kiezen. Heb je jouw oog laten vallen op meerdere personages, waardoor je moeilijk kunt kiezen? Geen probleem, want in Skullgirls is het mogelijk om één tot drie personages onder jouw hoede te nemen. Vat dit aspect echter niet te licht op, gebruik het eerder tactisch. Bestaat je team uit één personage, zal zij beter kunnen omgaan en meer bestand zijn tegen schade dan de personages uit een 2- of 3-vrouwsteam. Vergeet wel niet dat één enkel karakter de mogelijkheid verliest om Assist aanvallen uit te voeren, hyper combo’s te linken, of om verloren health te herstellen terwijl een andere character aan het vechten is. Dit zorgt voor een natuurlijke balans, zodat elk team even sterk in haar schoenen staat, ookal bestaat je team uit slechts één personage.

Ben je toch van plan om een team samen te stellen met meerdere personages, moet je zeker rekening houden met de skills van elke character. Elk personage voelt en speelt namelijk heel anders, ookal zitten ze in dezelfde “class”. Om een goed voorbeeld te noemen: Parasoul en Peacock zijn beiden projectiel-gerichte strijders, maar toch spelen ze heel anders. Terwijl Parasoul gebruik maakt van time explosieven en long-range pokes, vult Peacock het scherm met snel bewegende projectielen. De game mag dan momenteel over slechts 8 speelbare personages bevatten, het is toch aangeraden om je eerst eigen te maken met de personages alvorens je blindelings een team gaat samenstellen.

GamesnackBE-Skullgirls-Screenshot-02

Schaaf je skills bij

Wanneer je je team hebt samengesteld, wordt het tijd om eens een stevig potje te knokken. Stevig zal het inderdaad zijn, want de moeilijkheidsgraad in deze game is echt enorm hoog! Zelfs in de “Sleepwalk” moeilijkheidsgraad, de laagste graad van de game, weet de AI vermoeiende combo’s en een niet aflatende agressie op je los te laten, die je normaal enkel terugziet in de hogere moeilijkheidsgraden. Combineer hier ook nog eens het feit dat de controls niet al te eenvoudig zijn voor de nieuwsgierige beginneling, en je zult echt waar de hardste virtuele beating ooit krijgen. De eerste keer dat wij Skullgirls in een vlugge testronde gooiden, werden wij volledig binnenstebuiten geslagen!

Daarom is het toch aan te raden om eerst eens een bezoekje te brengen aan de tutorial modus van de game, die echt zeer goed is uitgewerkt. In deze tutorial modus worden een aantal fundamentele concepten besproken, waardoor je dus een beter begrip krijgt hoe je een gevecht precies moet benaderen. Alle basiselementen voor een goed gevecht worden hier behandeld: hoe je moet bewegen, hoe je moet verdedigen, welk soort aanvallen er zijn, en ga zo maar verder. Dit is iets dat veel fighting games gewoon links laten liggen en maar goed ook, want dit is toch een extra pluspuntje voor Skullgirls, waardoor deze dames zich weten te onderscheiden van de grotere titels. Speel je ook graag andere vechtgames, dan komt deze tutorial modus goed van pas, want ook in andere games zijn deze fundamentele concepten van groot belang!

Hoe groot het moeilijkheidsgehalte ook mag zijn, toch leer je ermee omgaan naarmate je de game speelt en zal ook al snel duidelijk worden dat het vechtsysteem nogal sterk en flexibel is. Zo zijn er onder andere Assist attacks, die vanuit veel fighting games terugkeren, maar in Skullgirls gaan ze zelfs nog een stapje verder. In deze game is het namelijk mogelijk om zelf je eigen custom assist attack uit te voeren! Je Assist character kan eender welke aanval uitvoeren wat je wilt en doet dit op een manier dat het hele gebeuren niet slordig wordt. Dit zorgt voor veel eigen creatieve inbreng en een groot combo potentieel.

Toch is er één groot minpunt aan het hele vechtsysteem; er zijn geen karakter-specifieke combolijsten aanwezig! Tenzij je zelf een creatieve vechtersbaas bent en op goed geluk de juiste knoppencombinaties indrukt, zul je vooral in het begin de neiging hebben om veel te gaan button smashen. Reverge Labs heeft wel op de officiële Skullgirls website een combolijst online geplaatst, maar toch hopen we dat ze deze via een patch in de game gaan verwerken.

GamesnackBE-Skullgirls-Screenshot-03

Verschillende speelmodi

Om je skills naar een nóg hoger level op te krikken, kun je rekenen op verschillende speelmodi die in Skullgirls verwerkt zijn. Zo zijn er de ‘Single Player’ en de ‘Versus’ speelmodi beschikbaar, die elk zijn onderverdeeld in meerdere modi. Zo bestaat de Single Player uit de Story modus en de Arcade. Versus daarentegen brengt ons de Local, Online ranked en Online unranked modi.

In de Story modus kun je jouw favoriete fighting chick haar jacht op het Skull Heart laten starten. Elk personage heeft haar eigen kort verhaal en haar eigen motief om jacht te maken op dit mysterieus artefact.
Vervolgens is er ook nog de bekende Arcade modus. Wat deze modus inhoudt, is wel duidelijk, maar laten we eerlijk zeggen dat je dit liever overslaat. De Arcade modus presenteert je vaak dezelfde uitdagingen meerdere keren op een rij, waardoor deze modus echt langdradig wordt.

Vervolgens zijn we aanbeland bij het multiplayer aspect van de game, de Versus modus. De eerste modus is Local, dat inhoudt dat je het lokaal tegen een vriend(in) naast je op de bank kunt opnemen.
Voor degenen die liever alleen spelen, maar het toch willen opnemen tegen menselijke spelers, is er ook gedacht aan een online multiplayer met de modi Online ranked en Online Unranked. In deze laatste modus neem je het op tegen een onbekende speler die zich eender waar op de aardbol kan bevinden. Gewoon een lekker potje knokken kan deugd doen!
De tegenhanger van deze modus is de Online ranked modus, waarin je jouw skills in een soort van competitie kunt laten tonen. Altijd leuk als je een echt toernooibeest bent!

GamesnackBE-Skullgirls-Screenshot-04

Online heeft enkele mankementen…

Om het online gebeuren te verzorgen, heeft Reverge Labs gebruik gemaakt van de GGPO technologie. Dankzij deze technologie, die eerder ook al gebruikt werd in Street Fighter III: Third Strike Online Edition, is het mogelijk om lag-vrije online ervaringen te beleven, specifiek ontworpen voor arcade en fighting games. We gaan je de technische praat besparen, maar zorg er wel voor dat je internetconnectie in het groene of het gele gebied zit wanneer je Skullgirls online gaat spelen. Houd je dit in de gaten, dan zul je vrijwel zonder lag kunnen spelen.

Hoewel de aanwezigheid van de GGPO technologie een groot pluspunt is, zitten er toch enkele mankementjes aan de online multiplayer. Zo is de grootte van de kamers slechts geschikt voor twee spelers, waardoor er geen Spectating support aanwezig is. Een ander groot gemis, en tevens een groot negatief minpunt, is de afwezigheid van Replay. Replay ondersteuning is toch wel erg belangrijk om andere spelers hun technieken te kunnen bestuderen om je eigen skills te kunnen verbeteren. Misschien dat deze puntjes in de toekomst worden verholpen door een patch, want dit zijn toch twee belangrijke puntjes die praktisch onmisbaar zijn in een fighting game.

Dark Deco en Castlevania…

Op grafisch gebied kunnen we de game echt alleen maar toejuichen. Skullgirls biedt één van de beste met de hand getekende character sprites, die er echt ongelooflijk prachtig uitzien. Zowel de dames als de omgevingen zien er gelikt uit, en natuurlijk ook de verschillende fighting skills van deze fighting chicks doen de energie van je scherm vloeien.

En niet alleen het grafische geweld is tot in de puntjes uitgewerkt, maar ook de audio van de game mag er heus wel zijn. Voor de Skullgirls soundtrack heeft Reverge Labs beroep gedaan op de enige echte Michiru Yamane, de composer van de Castlevania serie. Niet alleen de soundtrack, maar ook de levendige omgevings- en gevechtsgeluiden passen perfect in het Dark Deco decor van de game.

GamesnackBE-Skullgirls-Screenshot-05

Bij een fighting game hoort het geweld van het scherm af te druipen en daar weet Skullgirls volop in te slagen. Het is misschien geen perfecte game gezien de enkele tekortkomingen, maar vergeet echter niet dat de game slechts een kleine €15 kost. Voor dit beetje geld krijg je een geweldige fighting game die kan meedraaien in de wereld van de grote vechtgames. Zeker een aanrader!

GameSnackBE-Sorcery-Featured-01
Sorcery Review