True Crime: New York City ligt al 7 jaar achter de rug, maar eindelijk krijgen we True Crime: Hong Kong die undercover in de rekken terug te vinden zal zijn. True Crime 3 kreeg uiteindelijk de naam Sleeping Dogs en wij konden deze game uittesten. Wil je weten of Sleeping Dogs iets voor jou is, lees dan nu deze review.

We bevinden ons in een erg levendig Hong Kong als undercoveragent Wei Shen. Het is aan ons om de Sun On Yee, een meedogenloze Triadfamilie, te infiltreren en enkele kopstukken neer te halen. Daar Wei een manusje van alles is, is dit voor hem slechts een kleine moeite en raakt hij telkens hogerop en bereikt hij functies binnenin deze familie waar de meeste Triadsoldaten maar van kunnen dromen. Zijn superieuren denken echter dat agent Shen niet meer weet aan welke kant hij echt staat en twijfelen dan ook erg aan de afloop van deze missie. Het wordt er al zeker niet gemakkelijker op, omdat Wei vanwege persoonlijke redenen de missie aanvaardde. Zijn zus stierf namelijk aan een overdosis drugs die ze van een Triadlid kreeg.

GameSnackBE-Sleeping-Dogs-Screenshot-01

Sleeping Dogs levert ons een verhaal van formaat. We vielen om van verbazing door de vele spannende plotwendingen en speelden uren aan een stuk door. Helaas konden we niet erg lang genieten van het verhaal, want na nog geen 20 uur kregen we de credits te zien, en dit voor een free-roamgame.

Wanneer een deal fout afloopt bevindt Wei zich in een lastige situatie en moet hij het op een lopen zetten voor de politie. Hier maken we meteen kennis met een vaardigheid van onze dubbelagent: het freerunnen. Dankzij dit freerunnen kunnen wij ons een weg banen door allerlei obstakels en maakt dit ons crimineel leventje al heel wat gemakkelijker. Maar dit is niet het enige wat Shen kan, hij is immers ook een martial arts expert en is erg intelligent. Deze vechtkunsten zullen erg van pas komen in een stad waar vuurwapens zeldzaam zijn. Met gemak kunnen wij bendes van 10 man uitschakelen. Het combatsysteem is vrijwel simpel en vergelijkbaar met het vechtsysteem uit Assassin’s Creed. Je wacht af tot je jezelf met een counteraanval kan verdedigen en laat dan je vuisten en voeten zegevieren op hun smoelwerken. Wat we nog niet veel eerder gezien hebben is de interactie met de omgeving tijdens gevechten. Dankzij voorwerpen in onze nabijheid, gaande van wagens tot zelfs telefoonhokjes, kunnen wij onze tegenstanders in één klap op een lugubere manier afmaken. Dit is jammer genoeg niet perfect, want een keertje werden we de lucht in gekatapulteerd en was onze vijand niet de enige die stierf.

Naast het lopen en vechten zijn er ook alternatieven. Als lopen voor jou niet snel genoeg is, neem je best een voertuig. Deze zijn schaars in aantal en zo zagen we iets teveel dezelfde wagens dan we wilden. Deze wagens kunnen we stelen of kopen bij illegale autohandelaars tegen een te duur prijsje. Als je dan toch te weinig geld hebt, steel je deze best wanneer er geen bestuurder inzit, want anders verlies je enkele Coppoints. Je blijft ten alle tijde een agent en dan is het de bedoeling dat je niemand overhoop rijdt en geen wagens steelt. Al blijkt het rijden in het begin niet zo gemakkelijk te zijn, in Hong Kong rijden we namelijk aan de linkerkant van de weg en als je dat niet meteen doorhebt zorgt dat voor heel wat geblutste wagens.

GameSnackBE-Sleeping-Dogs-Screenshot-02

Pas een heel eind in het spel leren we het fenomeen ‘wapens’. Wapens zijn zoals eerder vernoemd erg zeldzaam in Hong Kong, maar om de spanning en moeilijkheidsgraad wat op te drijven kregen we plots een lading wapens gedumpt. De crosshair is echter niet precies en dit maakt het wat moeilijker om te mikken. Maar daar hebben de ontwikkelaars iets op gevonden; we kunnen over onze dekking springen en in slow-motion zomaar even iedere vijand aan flarden schieten. Deze slow-motion duurt niet eeuwig, maar kan per headshot toch enkele seconden langer duren. Slow-motions zijn populair in Sleeping Dogs, want wanneer we aan een topsnelheid rijden en we voelen ons noodgedwongen om even achtervolgers uit te schakelen, rijden we traag verder tijdens het mikken. Hierdoor hebben we al de tijd om een welgemikt schot op de banden af te vuren, terwijl we ons geen zorgen moeten maken over het verkeer. Onze wagen is niet magisch bestand tegen kogels en rammen, dus zullen wij ook wel eens van voertuig moeten veranderen. Ook dit is een gemakkelijk klusje voor Wei, want hij kan à la Just Cause van wagen tot wagen springen.

Eerder vernoemden we Coppoints, dit zijn punten die we als agent kunnen verdienen door politiezaken op te lossen en onze manier in de buitenwereld te houden. Dit houdt in dat we punten kunnen verliezen als we voetgangers omverrijden en de vandaal gaan uithangen. Coppoints zijn niet alleen, we kunnen ook Facepoints en Triadpoints verdienen. Facepoints betreft jouw bekendheid bij het volk van Hong Kong en deze verdien je dan vanzelfsprekend door zijmissies te voltooien. Triadpoints verdien je door undercover missies voor de Sun On Yee te voltooien. In deze drie categorieën level je ook nog eens door deze punten en per level speel je een nieuwe vaardigheid vrij. Deze vaardigheden kunnen bestaan uit vechtmoves en andere zoals sneller inbreken in een wagen.

GameSnackBE-Sleeping-Dogs-Screenshot-03

In Hong Kong speelt geld ook een grote rol, hiermee kun je zaken als wagens, kledij, medicijnen, drankjes en voedsel kopen. Geld verdienen doe je door missies en opdrachten die je via jouw telefoon kunt krijgen op te lossen. Je gsm dient niet enkel om te bellen en te sms’en, maar doet ook zijn werk als hackingdevice en zorgt voor heel wat minigames. Deze minigames zorgen voor een leuke afwisseling in gameplay, want sommige missies kunnen op de duur toch vervelen doordat vele op elkaar lijken.

Niet enkel kunnen de missies zich verschillende keren herhalen, veelal ergerden wij ons aan de belabberde AI. De politie is wat men noemt achterlijk en dit weten enkele personages ook. Je zou dan kunnen denken dat het niet zo erg is en dat dit slechts deel is van het verhaal, maar wij hebben dit anders ondervonden. Wij keken uit naar onze eerste politieachtervolging en na enkele seconden vroegen wij ons af waar de politie gebleven was. Aan de hand van statistieken konden wij terugvinden dat in 20 uur spelen onze langste achtervolging slechts 1 minuut geduurd heeft. Niet enkel de politie, maar in shootouts waar jouw vrienden van de Triads jou eigenlijk  zouden moeten helpen, doe je zelf altijd het meeste werk. Naast de AI van vlees en bloed is ook een stukje technologie twijfelachtig te noemen. Met name de GPS, die ons van trappen doet rijden en enkel de afstand tot ons doel in vogelvlucht weet te vertellen.

GameSnackBE-Sleeping-Dogs-Screenshot-04

Grafisch & audio

Gameplay is altijd belangrijker dan graphics, maar dit is niet het geval bij free-roam games naar onze mening. Grafisch zit Sleeping Dogs echt perfect in elkaar en we hadden het niet beter kunnen wensen. De voertuigen hebben een miniem, maar wel een goed schademodel en zijn in bezit van goede physics. De mensen zien er buitengewoon goed uit en de gevechten komen echt tot hun recht door de goede verzorging van de graphics.

De audio is dan weer een heel andere zaak. De lipsynchronisatie is goed met momenten, maar dan ondervonden we iets anders. Men zou dit slechts een detail kunnen noemen, maar we bevinden ons in Hong Kong, dus vinden wij het een jammere zaak als bijna ieder personage perfect tweetalig is, zonder enige vorm van accent.

GameSnackBE-Sleeping-Dogs-Screenshot-05

Sleeping Dogs heeft heel wat mee van GTA IV en is dan ook de perfecte game ter afwachting van GTA V. Het verhaal is kort, maar wordt perfect weergegeven en is op zich al de moeite om Sleeping Dogs aan te schaffen. Hoewel een tweede playthrough zeker interessant om doen is, zal de speeltijd aanzienlijk verminderd zijn, daar de zijmissies een tweede keer overbodig zijn. Deze game is perfect om in een zetel te hangen en te genieten van het verhaal, de gameplay en de graphics.

GameSnackBE-Konami-Logo-Featured-01
Konami verlengt UEFA Champions League overeenkomst