Hou je van shooters? Hou je van snipers? Misschien is Sniper Ghost Warrior 2 dan wel iets voor jou! Lees nu deze review!

All hell breaks loose!

Laat ons maar meteen de aftrap nemen met waar de game over gaat. Filmfanaten en de wat oudere gamers zullen meteen doorhebben dat een oud cliché gebruikt wordt. Je kruipt in de huid van Cole Anderson en gaat samen met een CIA agent op stap in de Filipijnen om daar een onderhandeling te dwarsbomen en intussen ook een medesoldaat uit de klauwen van de vijand te redden. Deze onderhandeling werd op poten gezet om een biologisch wapen te verhandelen. Tijdens deze deal krijg je een oude bekende te zien waarmee je nog een appeltje te schillen hebt en je kunt het natuurlijk al raden: all hell breaks loose! Jouw team wordt verrast door een andere scherpschutter en vrijwel iedereen uit het team wordt afgemaakt of gevangen genomen. Hoe kan het dan ook anders dat je als speler de enige overlevende bent?

Je snapt ons punt waarschijnlijk al wel. Het verhaal is in één woord beschreven zwak. Hoe vaak hebben wij in andere games het team van de protagonist moeten redden, of een oude bekende achterna gezeten? Naar onze mening maar al te vaak. Enkel een zwak verhaal denk je? Nee hoor, Sniper Ghost Warrior 2 stelt niet teleur als je een slechte game verwachtte. Zo mag je je aan een belabberde AI verwachten. Deze is ofwel te slim, of te achterlijk voor woorden. Talloze keren volgden we onze collega letterlijk in zijn voetsporen, om dan toch ontdekt te worden door het dikke bladerdek heen. Met andere momenten misten we een schot, maar landde de kogel niet ver voor de voeten van ons doelwit; dit zorgt er dan vreemd genoeg niet voor dat je ontdekt wordt. Als het dan misgaat, keer je een groot stuk terug in de game, want je wordt van weinig checkpoints voorzien. Als dit zo is om de game een langere speelduur te geven, dan is dit grandioos mislukt, want het had voor ons alleen maar een frustrerend effect.

GameSnackBE-Sniper-Ghost-Warrior-2-Screenshot-04

Where’s the fun in that?

Niet enkel de AI liet te wensen over, maar ook zowat al de rest uit de game. Laten we verder gaan met de gameplay. In Sniper Ghost Warrior krijg je een heel goed uitgedokterd snipe-systeem met alles erop en eraan. We durven zelfs zeggen dat als dit systeem interessant genoeg was, de game misschien wel een goede score gehaald zou hebben. Helaas kon het realisme ons niet helemaal bekoren. Incluis had je ook de bulletcam, maar voor de gamers met een oog voor detail hebben we een echte turn-off klaar. De kogel die je uit je loop ziet vlammen is altijd dezelfde, ook al schiet je met een .50 kaliber kogel, wat natuurlijk stukken groter moet zijn dan de doorsnee kogel. Vaak zie je de kogel snel uit de loop vliegen en even vertragen, om daarna terug met een hoge snelheid in het lichaam van de vijand te boren. “Where’s the fun in that?” vragen we ons dan af.

GameSnackBE-Sniper-Ghost-Warrior-2-Screenshot-02

Je kunt natuurlijk ook gewoon de campaign aan je neus voorbij laten gaan en Sniper Ghost Warrior 2 enkel kopen voor zijn multiplayer luik. Wie dit van zin is, willen wij je waarschuwen voor de schandalig zielige afwerking hiervan. In slechts twee (TWEE!!) maps moet je geduldig wachten tot een vijandige speler in jouw vizier terecht komt, hoewel je met een side-arm veel verder zult raken. Niet echt de bedoeling gezien de game een snipergame is.

CryEngine 3 om van te huilen

Hoewel, op het doosje staat CryEngine 3, dus op grafisch vlak kan Ghost Warrior 2 al zeker de mist niet in gaan. Wie dat dacht kunnen we alleen maar vertellen dat je er zwaar naast zit. De engine is waarschijnlijk een pure marketingtechniek, want als we op zoek gaan naar de goede graphics vinden we deze enkel vlak voor onze neus. Letterlijk dan, want enkel de wapens zijn bewonderenswaardig, de rest doet ons prompt herinneren aan een game die we zo’n vier jaar terug gespeeld hebben: Modern Warfare 2. Als we even terug gaan in de tijd, naar wanneer Ghost Warrior 1 gereleased werd, hadden we ietwat vreemde physics. Jammer genoeg keren deze terug in diens vervolg en vallen de geraakte soldaten nog steeds als een zak aardappelen in elkaar. En dan bedenken dat deze engine gebruikt werd in Crysis 1, 2 en 3.

GameSnackBE-Sniper-Ghost-Warrior-2-Screenshot-03

Het kan toch niet allemaal slecht zijn?

Niets dan slechte commentaar, maar het zal er in deze review niet meer op beteren. Ook op vlak van geluid zal de kritische gamer ontgoocheld worden. Toegegeven, de wapengeluiden zijn geloofwaardig, maar de dialogen zijn om misselijk van te worden. Overdreven stoere en mannelijke stemmen voeren de meest onrealistische en voorspelbare dialogen, terwijl we in een andere shooter als Battlefield 3 bijna de gesprekken niet kunnen onderscheiden met die van echte militairen.

Als reviewcopy kregen wij de Limited Edition toegestuurd, maar hiervan is de content ook niet om over naar huis te schrijven. We moeten het maar doen met een kartonnen hoesje, en een extra rifle en personage in de multiplayer.

GameSnackBE-Sniper-Ghost-Warrior-2-Screenshot-01

Is Sniper Ghost Warrior 2 wat de eerste had moeten zijn? Kort gezegd: nee. Eerlijk gezegd is Ghost Warrior wat de tweede had moeten zijn, met de nodige verbeteringen natuurlijk. We vroegen ons zelfs af waarom de game in de schappen te vinden was tegen een lage prijs van maar 30 euro, maar dit wordt meteen duidelijk in de eerste minuten spelen. Zodus komen wij tot de conclusie dat je deze maar beter links laat liggen en terug grijpt naar de eerste als je nog eens een goede snipergame wil spelen.

Auction houses brengen Diablo III naar omlaag