Ben je de Harry Potter games wat beu? Of wil je eens een andere ervaring beleven? Lees dan zeker deze review van Sorcery en ontdek of deze game jou ligt of niet!

Geen enkele tovenaar werd zomaar groot, kijk maar naar Harry Potter, ook hij moest alles van het begin leren. Dit is bij Finn niet anders. Finn is toevallig de leerling van de grote tovenaar Dash. Het is aan deze vinnige tovenaar om zijn thuis te beschermen en te redden. Finn is echter niet erg gehoorzaam aan zijn leermeester en gaat,  tegen de wil van zijn pratende huisdier in, op de loop met een toverstafje. Deze kat, Erline genaamd, zorgt op het juiste moment voor de nodige hulp, informatie en als het ook even kan een spottende reactie op Finns daden. Haar hulp is echter wel hard nodig wanneer de jonge tovenaar in de problemen komt. Deze problemen laten zoals verwacht niet lang op zich wachten. Door een spreuk op te heffen maakt hij de koningin der nachtmerries kwaad en stuurt deze haar minions op Finn en Erline af.

Op vlak van verhaal zit Sorcery gebakken; het is interessant, leuk en diepgaand genoeg om het te blijven volgen. Soms zelfs zo diepgaand dat wij gewoon niet meer weg te slaan waren, omdat we simpelweg moesten weten hoe het verder ging. Erline geeft de game dan weer dat grappige extraatje dat Sorcery nog interessanter maakt. Helaas is de duur van het verhaal niet om over naar huis te schrijven en is Sorcery bovendien ook nog eens redelijk lineair. Je krijgt de eindgeneriek al na amper 6 à 8 uur te zien.

GameSnackBE-Sorcery-Screenshot-01

Daar Finn een tovenaar in spé is, is het niet meer dan normaal dat hij enkele trucjes tevoorschijn kan toveren. Verwacht echter geen heel boek vol met spreuken, maar eerder enkele spreuken die je doorheen het verhaal verzamelt. Je hebt de standaard spreuk, die je eigenlijk bijna constant zult gebruiken. Dit zou niet erg geweest zijn als de game geen Move exclusive was geweest, want ja, je schiet in een shooter ook altijd met dezelfde kogels. Maar na een dik uur moesten we ons tegen minions verweren, waardoor we natuurlijk constant moesten slaan met de Move controller. Zeer vermoeiend voor de ongetrainde game-armen. Deze game had best ook met de gewone DualShock controller gespeeld kunnen worden. Nuja, de standaardspreuk kan getweaked worden met de basiselementen: aarde, ijs, vuur, wind en bliksem. Dit doe je door bijvoorbeeld jouw projectiel door een vuurtje te schieten. Naast de kleine monsters kregen we ook wel eens een groter slachtoffer te zien. Deze bossfights kunnen gemakkelijk zijn, maar ook redelijk moeilijk. Hierdoor kunnen frustraties naar boven komen wanneer je op het laatste moment sterft.

GameSnackBE-Sorcery-Screenshot-02

Je zou denken dat je hier en daar eens iets anders zou zien, maar de gameplay is repetitief en steunt na een tijd op het verhaal, wat na enkele uren spelen het enige interessante is.

Verder wordt de game aangedikt met de nodige mini-games, die trouwens niet in overvloed aanwezig zijn. Laat ons zeggen dat er genoeg waren. Zo moest je sleutels in sloten rammen en het slot openen door jouw Move controller te draaien, kisten openen en dingen herstellen door rondjes in de lucht te maken en drankjes maken om vaardigheden te leren. Zelfs wanneer je een drankje wil drinken, moet je dit eerst goed schudden en dan je controller ondersteboven houden om te drinken. Drankjes kun je tegen een prijsje maken bij een Vendor, mits in bezit van de juiste ingrediënten. Nadat je bedrogen werd, want je moet betalen terwijl je zelf voor de ingrediënten moet zorgen, kun je met het brouwen aan de slag. Deze drankjes zijn essentieel in jouw avontuur, want ze zorgen voor nieuwe vaardigheden en dergelijke toestanden.

Graphics & audio

Sorcery ziet er prima en magisch uit, je kunt de graphics wat met Ratchet and Clank vergelijken. De magie spatte werkelijk van het scherm! We werden echter wel vanaf het begin geteisterd door de camerastand, die redelijk irritant en traag Finn volgde. Hierdoor had je vaak moeite met richten en rondkijken. Alweer een reden waarom we een gewone controller gewild hadden. Vijanden hebben ook de neiging om maar vreemd rond te lopen. Maar goed, eens we ons hier over gezet hadden, konden we alles uit de game halen. Je ziet echt dat Sorcery geen snel afgewerkte game is, maar dat ze de tijd genomen hebben om de omgevingen onder handen te nemen.

GameSnackBE-Sorcery-Screenshot-03

De audio maakt dat je jezelf een heldhaftige magiër waant. Meerdere malen stonden onze haren recht van de spanning, die goed weergegeven werd in de stemmen en de geluiden in de omgeving. De stemmen passen zeer goed bij hun personage en de soundtracks zijn van zeer goede kwaliteit. Het ene moment is de soundtrack rustig, maar het andere moment stroomt de adrenaline door jouw lichaam door de heftige muziek.

Verwacht van Sorcery nu geen hoogstaande game. Ze gingen de mist in om deze Move exclusive te maken en dan heb je ook nog altijd de lastige camerastand. Zoals eerder vermeld in de review, had Sorcery ook met een gewone controller gekund. Maar de iets goedkopere prijs, de magische graphics en het epische geluid zorgen er wel voor dat deze game geschikt is voor jong en oud. Erline zorgt er nog wat extra voor dat de jongste generatie gamers helemaal weg zullen zijn van dit spel.

GameSnackBE-Beyond-Two-Souls-Featured-01
Beyond: Two Souls, Quantic Dream’s nieuwste PS3 project onthuld!