De makers van South Park, Trey Parker en Matt Stone, hebben met South Park: The Stick of Truth een heel hobbelige parcours afgelegd.  Omdat ze een South Park waardige game wilden maken, kozen ervoor om met Obsidian Entertainment in zee te gaan. Niet veel later kwam ook THQ eraan om hun te helpen, maar die deed niet veel later de deuren dicht. Als laatste kwam Ubisoft opdagen om de game opnieuw leven te schenken. Vandaag kunnen we zeggen dat we South Park: The Stick of Truth eindelijk kunnen spelen, maar was het dat lange wachten wel waard?

South Park: The Stick of Truth is een Turn-based RPG die verschillende elementen van populaire series combineert.  Mensen die Lord of The Rings, Game of Thrones en Skyrim kennen, zullen zeker enkele elementen herkennen.  We kunnen ook al zeggen dat South Park: The Stick of Truth niet in amateurhanden is gevallen, want de mensen achter Obsidian Entertainement zijn niet aan hun proefstuk toe. Hun bekende RPG games zijn: Fallout: New Vegas en de Neverwinter Nights-franchise. South Park: The Stick of Truth is speelbaar op PS3, Xbox 360 en PC.

South Park The Stick Of Truth Screenshot

South Park The Stick Of Truth

Welcome Douchebag

Het verhaal bestaat uit 2 delen. Als eerste ben jij de nieuweling in South Park met als doel om populair te worden, dat is toch de eis van je vader. Als tweede werd jouw komst als een ware legende voorspelt. JIJ en alleen JIJ, zou het lot van The Stick of Truth bepalen. Je begint de game met de voorspelling die vervolgens overgaat naar de character customization. Bij de character customization valt er al een klein minpuntje op. De game lijkt zich vooral te focussen op de mannelijke fans van South Park. Je krijgt weinig opties om je als een vrouwelijk personage te uiten. Dit is niet een groot probleem, maar toch de moeite waard om te vermelden.

De eerste die je tegenkomt in je avontuur, is Butters. een schot in de roos als je het mij vraagt. Hij leidt je naar de Grand Wizard die niemand anders is dan Cartman. Het maakt dan ook niet uit welke naam je ingeeft, Cartman zal je blijven kronen tot Douchebag. Bij de ontmoeting met Cartman heb je de keuze uit vier classes: fighter, mage, thief en jew. De fighter is bekend om zijn fysieke aanvallen terwijl de mage eerder met met PP aanvalt. Een thief gaat zich meer sneaky gedragen en de jew staat ongeveer gelijk met een paladin.

Na deze keuze, krijg je een tutorial voorgeschoteld die je laat zien hoe de gevechten verlopen. Deze gevechten zijn heel precieze quick time events. In mijn ogen is het systeem iets te precies. Elke seconde voor of na een block/aanval, wordt afgestraft. Later krijg je ook “Magic” tot je beschikking. Dit zijn krachtige scheten die je kan gebruiken in en buiten de gevechten. Deze scheten kan je als een Magic Spell gebruiken of in combinatie met een melee/ranged-aanval.

Maak je keuze

The Quiet, Little Mountain Town called South Park

Nu we een beetje meer weten hoe alles werkt, gaan we eens een kijkje nemen naar de omgeving. We weten allemaal dat South Park niet de beste grafische serie is, maar de game slaagt er wel in om dezelfde stijl over te hevelen. Doordat Trey Parker en Matt Stone zo kort bij het project stonden, werd het stadje helemaal nagemaakt en krijgt iedereen zijn originele stem. In de game kan je veel referenties vinden naar South Park afleveringen waardoor ook de South Park humor vaak boven komt drijven. Deze 3 kenmerken; de stijl, de originele stemmen en de humor; zorgen er dan ook voor dat het voelt alsof je een film van South Park aan het kijken bent in plaats van een game.

Ook al wordt South Park afgeschilderd als een klein rustige stadje toch zijn er veel quests te doen. Deze kunnen gaan van “Ga Jezus zoeken” tot ” het uitschakelen van de Mongorians, beter bekend als Mongolians”. Deze quests zijn zeker aan te raden want één van je doelen is om populair te worden. Bij een voltooide quest of door het praten met mensen, krijg je meer vrienden. Deze vrienden unlocken perks die je dat extra voordeel geven in de gevechten.

Natuurlijk zijn de perks niet de enige unlockables.  Je kan ook verschillende kleren, chinpokomons en summons vinden. De summons zijn bepaalde personages zoals Jezus en Mr. Slave die je één keer per dag kan gebruiken,maar niet beschikbaar zijn in Boss Battles. Deze laatste worden dan ook overgoten met de typische South Park humor. De game en deze humor komt volledig tot zijn recht als je een echte South Park-fan bent. Ben je dit niet, dan mis je spijtig genoeg een deel van de fun.

The Anal Probes van het spel

South Park: The Stick of Truth is een fantastische game, maar toch zijn er ook een paar onaangename elementen in het spel. Zo had ik veel last van framedrops na bepaalde cutscenes. Een ander vaak voorkomend probleem is dat je na elk tussenstukje wel een loadscreen voor je neus krijgt. Deze “Anal Probes”  vertragen de game, waardoor het algemene gevoel wel vermindert. De Europese versie heeft nog eens als extra nadeel dat we een serieuze dosis censuur voorgeschoteld krijgen. Dit heeft Obsidian Entertainement goed opgelost door een gedetaileerde beschrijving, met soms een spijtbetuiging, op ons los te laten. Hierdoor laat South Park: The Stick of Truth nogmaals zien dat ze South Park zijn door kritiek te geven op de maatschappij.

South Park: The Stick of Truth is een fantastische game waar vele fans lang op gewacht hebben. Obsidian Entertainment laat zien dat ze erin geslaagd zijn om het ware South Park-gevoel over te brengen naar een game. Ook al zorgen de frame drops en loadscreens voor problemen, de game blijft je vasthouden.   Als laatste heb ik nog het volgende te zeggen: “Screw you guys, I’m going to play South Park”.

Absurd, typisch South Park! 🙂

• Nick Theunis

Heb de game al uitgespeeld. Deze was na ongeveer 15u al uit. 1 ding kan ik al weggeven. Het verhaal is gewoon absurd net zoals South Park zelf :p