In tegenstelling tot voetbal en andere balsporten, is de motorsport absoluut niet populair in België, maar toch rijdt het Belgische duo, Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul van het Qatar World Rally Team, op hoog niveau in de WRC Fia World Rally Championship. En ja hoor, deze jongens zitten ook in de game. Wij testten deze game voor jou uit en vertellen je waarom je deze game nu wel of niet gespeeld moet hebben.

Jump straight into the action

Ben je nog niet toe aan een grootse rally carrière, dan kan je kiezen voor een Quick Stage. Na een korte introductie van het beginscherm kan je – met op de achtergrond echte beelden van het rally gebeuren – op elk tijdstip de tutorial video bekijken waar het in-game scherm wordt uitgelegd tijdens een race. Hierbij wordt als voorbeeld het doel van de co-driver uitgelegd, die jou op de hoogte houdt van welke bochten er komen. Deze bochten kan je bovenaan het scherm samen met een cijfer zien. De cijfers gaan van geen cijfer, haarspeld bochten, tot 6, flauwe bochten.

GameSnackBE-WRC-4-Fia-World-Rally-Championship-Screenshot-01

Maar nu over naar de races, de handling is even wennen voor spelers die nog nooit in aanraking zijn gekomen met een rally à la WRC en Dirt, maar na een tijdje voelt dit goed aan. Je kan gebruik maken van een Rewind mode, deze mode zorgt ervoor dat als je een grote crash hebt gemaakt, je auto terug kan zetten op het parcours waar je enkele seconden geleden aan het rijden was. Dit is een handige modus, maar deze kan niet onbeperkt gebruikt worden en meestal krijg je een wit scherm voor je neus die je onmiddellijk terug op het parcours zet. Dit is een spijtige zaak omdat sommige spelers hun fouten zelf willen rechtzetten. Je zal de AI ook nergens tegenkomen omdat deze gewoonweg onzichtbaar zijn. Er kan dus geen fysisch contact plaatsvinden en dit zorgt ervoor dat je een drijfveer minder hebt om toch de persoon voor je in te halen.

Rally Mode

Als je jezelf al wat ingewerkt hebt in de game kan je eens de Rally Mode uitproberen. Deze bestaat uit een Single Stage die te vergelijken is met een Quick Stage, maar nu kan je kiezen uit 78 verschillende en speciale stages. Maar ook uit een Single Rally, waarbij je één van de dertien officiële rally’s kan rijden verspreid over verschillende dagen. Hierbij kun je verschillende tactieken kiezen om de races te winnen en kan je veel tijd door brengen in het Service Park om je auto sneller en stabieler te maken. Als training kan je starten in de categorie Junior WRC, om dan over te stappen naar WRC 3 en WRC 2. En als je jezelf als een rally koning ziet, kan je met de krachtigste auto’s deelnemen in WRC. Als laatste keuze heb je een heuse Championship, dit zijn verschillende rally’s over heel de wereld van het ijskoude Scandinavië, tot het hete Griekenland. Hierbij is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten sprokkelt in verschillende complete rally’s om je tegenstanders te verslaan en wereldkampioen te worden. Je hebt ook de mogelijkheid om de seizoens kalender aan te passen, wat een functie is die je niet in elke race game tegenkomt. Natuurlijk mag de Online Multiplayer ook niet ontbreken.

GameSnackBE-WRC-4-Fia-World-Rally-Championship-Screenshot-02

Service Park

Een belangrijk aspect in elke race game is natuurlijk het onderhoud van je wagen. Na een race krijg je een melding van je driver wat er eventueel mis is met je auto, zoals het vastzitten van de ontkoppeling. Op het einde van een rally kun je dit dan laten maken door de mechaniekers, maar deze hebben wel een tijdslimiet, dus beslis vooraf zeker welke onderdelen het meest beschadigd zijn of welke onderdelen het belangrijkste zijn. Ook kun je enkel je wagen repareren na een volledige rally en niet na een race, dus als je in het begin van een rally al zware schade ondergaat kan dit zorgen voor een plaats onderaan de ranglijst. Voor een race krijg je ook telkens een schema van de ondergrond van het racetraject.  Je hebt de Front en Rear Suspension die kan aanpassen, maar ook de Tranmission en Bodywork, in elk van deze categorieën heb je telkens weer onderverdelingen. Als voorbeeld zullen we de onderverdeling Springs van de Front Suspension nemen, deze kan je op een zachtere stijfheid zetten voor meer stabiliteit op oneven oppervlakken (gravel, zand, …), maar je kan deze ook op een hardere stijfheid instellen voor hogere snelheid op vlakke wegen (asfalt).

Geluid & Graphics

Het geluid is toch ook niet te onderschatten in een race game, omdat je toch graag je auto wilt horen ronken en scheuren. Je hoort ook het heerlijk knallende geluid van de uitlaatpijp als je weer eens hard optrekt, de banden gieren in de bochten en je remmen knarsen. Als je niet wist dat je met een controller voor je televisie zat, zou je denken dat je een echte rally coureur was.

Maar nu komen we aan een ander paar mouwen, de graphics, deze zijn ronduit slecht voor een rally game op de huidige consoles. We maken niet graag vergelijkingen, maar Dirt 3 doet het op dit vlak veel beter. Wanneer je aan het begin van de game een driver en co-driver moet uitkiezen, zijn de hoofden heel amateuristisch op de lichamen geplakt. De omgevingen in races zien eruit alsof ze uit de vorige generatie komen en het water is cartoonachtig en flets op vele momenten. De hoofden van de toeschouwers zijn meer rechthoekig dan zou mogen en de toeschouwers zelf maken houterige bewegingen, maar dit is niet zo’n belangrijk aspect in een rally game. Eén enkel pluspuntje op grafisch vlak zijn de auto’s die goed zijn uitgewerkt en deze hebben ook een schademodel om u tegen te zeggen. Vaak komen er ook noemenswaardige bugs en glitches in voor, net zoals talloze framedrops.

GameSnackBE-WRC-4-Fia-World-Rally-Championship-Screenshot-03

Carrière

Als je jezelf waant tot een rally meester kan je je zinnen zetten op een carrière. Als je begint, start je in de WRC Junior Championship, dit is de laagste categorie van rally racing. Vanaf hieruit moet je je opwerken tot de top door goed te racen en betere contracten zien te versieren. Het is niet echt een meerwaarde aan de game, omdat het een samentrekking van verschillende rally’s zijn met ieder element die we al opgenoemd hebben. Hierdoor hadden ze beter het carrière gedeelte laten vallen en zich meer mogen toespitsen op het grafisch gedeelte dat toch wel ondermaats is.

WRC 4: Fia World Championship is een prima rally game wanneer je niet verzot bent op grafische prestaties. Door de niet al te sterke AI is het een goede game om mensen die nieuw zijn in de rally games eens te laten kennis maken met het hele gebeuren. Echter enkel die-hard WRC fans zullen hier enkele weken mee zoet zijn, maar zullen dan toch weer overstappen naar een beter alternatief. Deze game is een snelle hap maar ook niet meer dan dat.

Alle Uncharted 3 maps gratis verkrijgbaar