De eerste Zone of the Enders game verscheen alweer een goede 11 jaar geleden, maar was helaas niet zo’n succes. De tweede game in de serie daarentegen werd veel beter onthaald, maar door de vele toptitels die destijds verschenen kreeg de game niet het succes wat het verdiende. Kan Hideo Kojima er nu wel in slagen om gamers hun hart te veroveren met de Zone of the Enders HD Collection? Wij zochten het voor jullie uit!

Ook belastingen voor ruimte kolonisten

De Zone of the Enders serie speelt zich af in de late 22ste eeuw, waar de mensheid Mars heeft gekoloniseerd en ook ruimte kolonies worden opgezet in een baan rond Jupiter. De bedoeling van deze uitbreiding naar de ruimte is om de wetenschappelijke vooruitgang van twee technische voordelen te stimuleren: de ontwikkeling van de LEV (Laborious Extra-Orbital Vehicle), een mecha die gebruikt wordt voor arbeid en militair gebruik, en de ontdekking van Metatron, een high-energy erts gevonden op Callisto.

De machthebbers op Aarde beginnen de kolonisten van Mars en Jupiter echter negatief te bekijken en leggen enkele strenge, uitbuitende wetten en belastingen tegen hen op. Door deze maatregelen beginnen zich uiteindelijk verschillende groepen op Mars te vormen die willen terugvechten tegen Aarde. De meeste bekende en gevreesde organisatie gaat doorheen het leven als BAHRAM. Er is namelijk een nieuw wapen aan deze rebellen gegeven, een Orbital Frame. Een Orbital Frame is een mecha die uitgebreid gebruik maakt van Metatron-gebaseerde technologie. Deze Orbital Frames zijn gemaakt om de toekomst van de Aarde en de ruimte kolonisten vorm te geven, maar helaas kan alles wat voor goede doeleinden bedoeld was ook gebruikt worden voor kwaad opzet.

GamesnackBE-Zone-of-the-Enders-HD-Collection-Screenshot-01

The first runner is a little kid

Het verhaal in de serie draait om twee specifieke Orbital Frames, Jehuty en Anubis, die beiden gemaakt zijn als onderdeel van het Aumaan project, waarbij deze twee mecha’s dienen als sleutel. Elke Frame eindigt aan weerszijden van het conflict (Jehuty in de handen van de protagonist, en Anubis in de handen van BAHRAM), waarbij de laatste confrontatie tussen de twee Orbital Frames en hun piloten gehouden wordt.

Het hoofdpersonage komt door omstandigheden steeds per ongeluk uit op Jehuty. De kleine jongen Leo Stenbuck is de eerste piloot die de eer krijgt om met Jehuty zijn ruimte kolonie veilig te stellen van het kwade BAHRAM en vormt hiermee het debuut van de Zone of the Enders serie. De Jupiter kolonie Antilia is onder aanval door BAHRAM, waardoor de hele kolonie in chaos verkeert. Op dat moment zit Leo gevangen, maar net toen de aanval startte weet hij zich te bevrijden. Leo vlugt naar een nabij gelegen hangar, waar hij toevallig de Orbital Frame Jehuty vindt.
In de sequel Zone of the Enders: The 2nd Runner kruip je in de huid van Dingo Egret, een voormalige BAHRAM piloot, die bij het begin van de game werkt als een ijs mijnwerker op de manen van Jupiter. Op een gegeven moment krijgt hij echter een indicatie dat er een zwak signaal van Metatron aanwezig is. De nieuwsgierige neus dat Dingo is gaat hij op verkenning en wordt hij aangevallen door BAHRAM troepen. Hij komt echter uit bij Jehuty, waardoor hij zijn leven (tijdelijk) kan redden.

Onze piloten staan er echter niet alleen voor, want Jehuty is uitgerust met de vrouwelijke AI A.D.A. Eenmaal je je plaatsje in de geavanceerde Frame hebt gevonden, is het tijd om verschillende plaatsen te bezoeken waar je zult moeten afrekenen met grote hoeveelheden robotachtige vijanden, evenals andere Orbitals Frames en gevechtsvoertuigen. Je zult dit gelukkig niet met je blote handen moeten doen, dat zou wat teveel pijn doen, dus is jouw ultradeluxe Frame uitgerust met een energie zwaard, een energie projectiel en verschillende subwapens. Naarmate de game vordert, groeit Jehuty’s arsenaal zienderogen en zul je allerlei leuke wapens ter beschikking krijgen. Met bijvoorbeeld het subwapen Geyser kun je vijanden voor een korte tijd “bevriezen” om ze even een koekje van eigen deeg te laten proeven. Of gebruik de Gauntlet om een zeer krachtige enery wave af te vuren, die je vijanden meters achteruit blaast.
Bij dit aspect is er echter wel een verschil tussen de twee games. Zo zul je in de eerste game nieuwe subwapens kunnen vinden door wachtwoorden te verdienen door vijanden te verslaan, om deze vervolgens te verzilveren bij lokale servers. Bij The 2nd Runner daarentegen verdien je enkel nieuwe vaardigheden en subwapens door het verslaan van eindbazen. Hoewel de subwapens dezelfde benamingen hebben bij de twee games, is hun gebruik wel anders. Zo zal bijvoorbeeld de Geyser in deel 2 de vijand voor een korte tijd verlammen, terwijl deze in deel 1 laserstralen tevoorschijn tovert. Ons stoort dit niet echt, maar het zou toch wel leuk zijn dat Konami voor een meer universeel geheel zorgt tussen de twee games op gebied van subwapens.

GamesnackBE-Zone-of-the-Enders-HD-Collection-Screenshot-02

Uitstekende driedimensionale beweging en actie

Wanneer je in de cockpit van Jehuty zit, zul je de gameplay wel niet vanuit dit perspectief bekijken. In beide games wordt er gebruik gemaakt van een behind-the-back third-person perspectief, dat zich centreert tussen de speler en de vijand wanneer deze gelocked is. Hierdoor is Jehuty in staat om met alle gemak driedimensionale bewegingen uit te voeren, te vliegen en zweven boven de grond. Doordat driedimensionale bewegingen mogelijk zijn, kun je echt schitterende manouvers uitvoeren gedurende gevechten! En aangezien je het vaak in je eentje moet opnemen tegen een horde vijanden, zal het spektakel al snel van je scherm spatten!

Om de actie nog een tikkeltje spannender te maken, voegt Konami graag enkele Extra Missions toe aan de gameplay. Zo zul je bij de eerste game te maken krijgen met verschillende SOS oproepen, waarbij je zo weinig mogelijk gebouwen mag vernietigen en moet zorgen voor een optimaal aantal overlevenden. Hierbij is het vooral de bedoeling om tactisch te spelen, dus het zal niet als een verrassing komen als we zeggen dat je die SOS missies geregeld eens opnieuw zult moeten doen als je een mooie 100% wilt zien!

Over tactisch spelen gesproken, dit geldt vooral bij de eindbazen! Elke eindbaas heeft zijn eigen vechtstijl en dus ook zijn eigen tactiek om jou klein te krijgen. Dit zorgt er ook voor dat elke eindbaas zijn eigen zwakheden heeft. Zo is Viola bijvoorbeeld zwak voor fysische aanvallen, terwijl je bij Ardjet het beste steeds heen en weer beweegt om haar aanvallen te kunnen ontwijken. Het is dus echt aangeraden om de vechtstijl van jouw tegenstander zo snel mogelijk te doorgronden. Als je niet echt ervaring hebt met mecha games, dan zul je af en toe opnieuw moeten beginnen om de juiste strategie te vinden. Geef wel niet op als je wat moeilijkheden ondervindt bij het neerhalen van een specifieke eindbaas, probeer echt waar vol te houden tot de laatste epische gevechten tegen Anubis, want daar zul je echt àlles uit je kast moeten halen! Heerlijk gewoon!

GamesnackBE-Zone-of-the-Enders-HD-Collection-Screenshot-03

Geen optimale HD-omzetting

Hoewel we zeer te spreken zijn over deze Zone of the Enders HD Collection, vinden we het toch spijtig dat Konami niet de tijd genomen heeft om de minpuntjes van de originele PS2 games weg te werken. Op grafisch vlak ziet de game er heerlijk uit, zeker met de anime stijl waarmee de game is vormgegeven, maar toch zitten hier nog enkele foutjes in. Zo heeft de framerate tijdens hevige gevechten graag de neiging om eventjes te stotteren en ook zijn er nog steeds grafische gebreken die ook al in het origineel aanwezig waren. Konami staat er echter wel om bekend niet al te geweldige HD collecties uit te brengen, waardoor ook in deze Z.O.E. HD collectie nog steeds enkele textures verschijnen vanuit het origineel.

Verder hebben we niet veel negatieve opmerkingen over de game kunnen noteren, buiten het feit dat het eerste deel toch wel de grootste tegenvaller van de twee is. Deze is zeer lineair en eentonig, waardoor de meeste spelers onder ons waarschijnlijk zullen afhaken en onmiddellijk doorgaan naar het betere Zone of the Enders: The 2nd Runner. Daar kunnen we inkomen, maar om het verhaal helemaal te volgen, wat zeker de moeite is, raden we toch aan om eventjes op je tanden te bijten en deel 1 uit te spelen.

GamesnackBE-Zone-of-the-Enders-HD-Collection-Screenshot-04

Zoals je wellicht doorhebt zijn we zeer enthousiast over Zone of the Enders HD Collection. Niet omdat de originele games op ons Favorieten lijstje staat, maar omdat de collectie het geld echt waard is. We hebben het voorbije jaar van veel HD collecties kunnen snoepen, maar deze is toch één van de besten die we ondertussen gespeeld hebben. Konami heeft goed werk geleverd om de games naar een HD niveau te brengen, desondanks de paar minpuntjes die ze gerust konden wegwerken. Maar de fantastische audio, de hemels nieuwe opening sequence en de high-speed robot action die de gameplay ons biedt doet ons verplichten om vier GameSnack sterren te geven. Wij kijken alvast vol ongeduld uit naar Zone of the Enders 3!

Hitman in de slee van de Kerstman!