Geef toe, ook jij hebt er tijdens je kinderjaren genoeg over gedroomd dat je als een rasechte piraat met volle trots de open zeeën trotseerde om de horizonnen te verkennen. Wel, Assassin’s Creed IV: Black Flag laat ons ervaren hoe het voelt om een echte piraat te zijn. Arr matey!

The story continuous

Zoals elke andere Assassin’s Creed game speelt ook deze zesde telg in de serie zich eveneens af in het verleden als het heden. Het heden gaat verder waar Assassin’s Creed III stopte, waaruit blijkt dat Abstergo nu genetische herinneringen van een host kan bekijken door simpelweg het DNA van de gastheer te sorteren. Hiervoor wordt ons hedendaags naamloos hoofdpersonage aangeworven bij Abstergo Entertainment, om een centraal personage in Desmonds afkomst te onderzoeken.

Dat stuurt ons vervolgens naar het verleden, naar 1650 tot en met 1730 om precies te zijn. De geschiedenis van Black Flag brengt ons naar de “Gouden Eeuw” van de piraterij, waarbij we in de huid kruipen van hoofdpersonage Edward Kenway. Edward is een beruchte piraat, die tevens is opgeleid door sluipmoordenaars, en de grootvader van Ratonhnhaké:ton. Zonder al teveel spoilers te vermelden, speelt het verhaal achter deze kaper zich af in de Caraïben en gooien we ook het anker uit in Zuid-Florida. Hoewel we een heel boek kunnen schrijven over het verhaal in Black Flag, ronden we dit hoofdstuk best nu af om spoilers te vermijden.

GamesnackBE-Assassins-Creed-IV-Black-Flag-Review-Screenshots-01

Goede balans

Zoals eerder aangehaald brengt Black Flag ons naar de Caraïben, en het duurt niet lang vooraleer je al aan de slag kunt met je eigen schip en crew om deze uitermate mooie wereld te verkennen. Dit virtueel Caribisch gebied is enorm groot, maar tegelijk toch zeer gedetailleerd. Hoe groter de speelwereld, hoe meer er te doen is, en dat bewijst Black Flag ons maar al te goed. Het verhaal duurt ongeveer een goede 20 uur, terwijl je met de side-quests ook gemakkelijk 20 uur bezig bent. Het is dus belangrijk dat je kunt genieten om van eiland tot eiland te trekken en het verkennen van steden, anders zit je toch niet exact juist.

Black Flag bevat drie grote steden: Havana, Kingston en Nassau, die elk over een eigen sfeer beschikken. Zo is Havana een doolhof van zeer Spaanse terracotta dakhuizen, terwijl Nassau onder Britse, Spaanse en piraten invloed leeft.
Verder beschikt de game over nog 50 andere unieke locaties om te verkennen, waarbij er een 60/40 balans ligt tussen land- en marine-exploratie. Hierdoor voelt de game heel open aan en zijn er minder restricties op de speler gelegd. In tegenstelling tot Assassin’s Creed III is het al vroeg mogelijk om het anker op te halen en te beginnen verkennen, terwijl je zo vrij als een vogel bent. En geloof ons, een ware ontdekkingsreis is Black Flag zeker en vast! Zo zul je tijdens je tocht jungles, forten, ruïnes en kleine dorpjes tegenkomen en kun je zelfs passerende schepen veroveren. Een beetje een GTA feeling krijgen we hier, maar dan op een heel aparte manier.

GamesnackBE-Assassins-Creed-IV-Black-Flag-Review-Screenshots-02

Alle hens aan dek!

Elke kapitein heeft een schip, en elk schip heeft een naam, dat is een gouden regel binnen de zeemanswereld. Het schip dat Edward in Black Flag onder zich krijgt heet Jackdaw en is volledig upgradeable! Zo heeft de speler toegang tot een spyglass, waarmee spelers verre schepen hun lading en kracht van op afstand kunnen onderzoeken. Het kan ook helpen bepalen of een eiland nog dieren heeft om op te jagen, schatten te vinden of hoge punten bepalen voor synchronisatie.

Allemaal goed en wel, maar wat zou een schip zijn zonder enige crew? Inderdaad, niets, en daarom introduceert Ubisoft een geüpdatet versie van het recruit systeem, wat zijn eerste entree maakte in Assassin’s Creed: Brotherhood. De crewleden die je aanwerft kunnen worden gepromoot tot kaptein van verworven schepen en zullen je altijd trouw blijven. Helaas kunnen deze crewleden je niet bijstaan tijdens gevechten of het uitvoeren van long-range moorden. Ubisoft heeft deze functie bewust weg gelaten, omdat ze geloven dat het anders te gemakkelijk is om gespannen en uitdagende scenario’s te omzeilen.

Zoals eerder aangehaald zul je ongeveer 40% van de game doorbrengen op de open zeeën. Echter niet om zomaar een beetje in het rond te varen en genieten van die prachtige zonsondergang, want zelfs op zee schuwt er gevaar om de hoek. Het hoogtepunt van de spanning op zee is zonder twijfel de naval fortresses, die je kunt vergelijken als eindbazen. Elk fort heeft namelijk zijn eigen uniek verdedigingsmechanisme, waardoor het belangrijk is om tactisch te werk te gaan en te achterhalen hoe je het fort kunt neerhalen. Wanneer je het fort verslagen hebt, zwem je naar de kust om vervolgens de kapitein van het fort te doden en die plaats als jouw territorium te claimen. Even geen zin om je skills te meten tegen een naval fort? Ga dan zeker eens jagen op haaien of walvissen, zeer verfrissende tussendoortjes!

GamesnackBE-Assassins-Creed-IV-Black-Flag-Review-Screenshots-03

Next-gen zit in de details

Over de gameplay zijn we al te spreken, en alles wat ons zo vol lof daarover doet spreken wordt grotendeels mogelijk gemaakt door de achtergrond. Het is een feit dat Black Flag er grafisch echt gelikt uitziet, maar de echte next-gen kracht is te merken aan de details. Vooral de zee is spectaculair te noemen! Dankzij het dynamische weerseffect is reizen op zee zo goed als onvoorspelbaar: hevige stormen proberen je te doen kantelen, mist beperkt de zichtbaarheid en waterhozen schaden je schip. Ook op het land zijn deze details goed terug te zien in o.a. bomen die op natuurlijke wijze zwaaien in hoge winden en weelderige struikgewassen schudden wanneer je jezelf erdoor waadt. Het zijn al deze details tezamen die de speler écht het gevoel te geven er middenin te zitten.

Imperfectie

Het staat als een rots boven water dat Assassin’s Creed IV: Black Flag een zalige game is en, ondanks het de zesde telg in de serie is, zeer bevredigend aanvoelt. Hoewel we vol lof over dit deel in de serie zijn, zijn er toch nog enkele kanttekeningen aan de game. Het voelt gewoonweg geweldig om als piraat de Caraïbische zeeën te trotseren in een open en vrije wereld, maar de hoofdmissies doen de game oneer aan. Het afluisteren van gesprekken, doelwitten achtervolgen, andere schepen volgen met de Jackdaw, alles is leuk de eerste paar keer, maar Black Flag herhaalt gewoon dezelfde soorten missies steeds opnieuw en opnieuw. Hierdoor voelt het hele missie-systeem nauwelijks geëvolueerd sinds de eerste Assassin’s Creed in 2007. Voor een serie die draait om sluipmoorden, wordt er zeer weinig aan sluipmoorden gedaan… De games heten nog steeds Assassin’s Creed, niet Pirates Creed. Spijtig dat Ubisoft de core business van de games nogal uit het oog is aan verliezen.

GamesnackBE-Assassins-Creed-IV-Black-Flag-Review-Screenshots-04

Is Assassin’s Creed IV: Black Flag een next-gen topper? Volmondig ‘ja’! Hoewel de serie zijn limiet begint te voelen van het ouderwetse missie-systeem en Ubisoft de core business van de serie uit het oog begint te verliezen, slaagt Black Flag er in om een zeer mooie score neer te zetten. Wij zijn alvast zoet tot de volgende lading next-gen games op de markt komen!

Meer in PS4, PS4 Reviews
Tomb Raider: Definitive Edition aangekondigd op Spike VGX 2013