Ik beloofde jullie weken geleden al deze review, maar life got in the way. En met life bedoel ik Star Wars. Maar niet verder getalmd, tijd om deze component ook eens van nader bij te bekijken. Kan Call of Duty Black Ops 3 het positieve elan van de multiplayer verderzetten?

Cutting to the chase

Neen”, is helaas het antwoord op die vraag. Toch niet wat de campaign betreft. Er zijn 11 chapters in totaal die je, in typische Call of Duty-stijl, over de hele wereld laten reizen terwijl zich langzaam een duister complot ontvouwt. Maar evenzeer in typische CoD-stijl had ik het gevoel dat er oorspronkelijk zo’n 10 uur aan uitleg moet geweest zijn over welke fracties er allemaal zijn en wie tegen wie strijd en waarom. Kortom de hele historie van het conflict. Maar Activision denkt nog altijd dat hun doelpubliek een bende schuimbekkende ADHD-pubers is die niet langer dan 6 seconden hun aandacht ergens bij kunnen houden en heeft daarom slechts flarden van dit verhaal overgehouden.

Call-of-Duty-Black-Ops-3-Screenshot-9

Gevolg: ik snapte er geen hol van! Bij wie hoorde ik? Wie zijn die andere mensen? Tegen wie vecht ik? Waarom? Wie is Kane nu ook alweer? En waarom heb ik net een missie mét Diaz gedaan en vecht ik er nu tegen? Ben ik overgelopen naar de vijand? Of hij? Of was hij altijd al de vijand en was ik daarstraks undercover? Het helpt ook niet dat een deel van het verhaal over de comms uitgelegd wordt tijdens de actie. Als de mortiergranaten rondom je aan het ontploffen zijn, mis je zo gemakkelijk een cruciaal stuk van de plot. Ik kan maar 1 ding tegelijk hoor! Nog grappiger is dat plots iemand tegen mij zegt: “Let’s get out of here before they figure out what’s going on!”. Mijn onmiddellijke reactie was “No let’s stay here because if they can figure out what the f*** ’s going on maybe they can tell me!”. Helaas was dat geen optie en sleurde een cutscene mij alweer naar de volgende schietkraam. Vermoeiend allemaal.

Een magere geschiedenis

Toegegeven het verhaal was nooit echt sterk in de reeks. Ik heb in totaal  8 van 13 games uit de reeks gespeeld en ik kan mij van geen enkel nog herinneren wat precies het verhaal was. Maar vorige delen hadden op zijn minst enkele memorabele levels! Denken we maar aan de sublieme sniper-level “All Ghillied Up” uit Modern Warfare, of de op Enemy At The Gates geïnspireerde “Vendetta” uit World at War. Of het controversiële “No Russian” uit MW2. Ook enkele personages kan ik mij nog voor de geest halen. De immer coole Captain Price of de Stoïcijnse Ghost bijvoorbeeld. Of natuurlijk Kevin Spacy als Jonathan Irons uit Advanced Warfare! Black Ops 3 heeft helaas niks van dat alles.

Mensen worden geïntroduceerd, praten 2 seconden tegen je en verdwijnen vervolgens van het toneel. Misschien wordt hun naam later nog eens vernoemd over de comms, maar de kans is groot dat je tegen dan al niet meer weet wie het was. Ook de levels wisten mij niet te boeien. Obligatoire on-rails stukjes wisselen obligatoire stealthstukjes af met in het midden natuurlijk een hele hoop zinloze actie. Inspiratieloos. Waar vorige delen tenminste nog een beetje een poging deden om te vernieuwen, voelt dit als een stap terug richting de voorspelbare scripted nonsens van weleer.

black-ops-3-campaign-chief-happy-activision-ditched-it-for-last-gen-144465697714

Do the robot

De vijanden vormen ook een deel van het probleem. Deze bestaan uit mensen, uiteraard, en uit robots. Tot daar aan toe. Helaas zijn er ook kogelsponsen. Ze noemen “the immortals” en ze hebben hun naam niet gestolen. Rakketten, kogels, granaten, het lijkt ze allemaal niks te doen. 14 Keer je magazijn op dezelfde vijand leegschieten zonder de minste feedback of het hem ook daadwerkelijk pijn doet is niet leuk! Hoe veel games gaan die fout nog maken (Destiny ik kijk uw kant op hier)? Ik speelde de game met enkele kompanen (dat lees je goed want de campaign is sinds dit deel volledig 4 player co-op te spelen!) en misschien schaalde de game gewoon fout in dat opzicht? Misschien zijn die vijanden als je alleen speelt makkelijker neer te halen? Zou kunnen, ik had echter allang geen zin meer om deze onzin ook nog eens alleen te doorploegen. Wat een sleur!

cod_black_ops_3_2

Braaaiiins!

Ik geloof nog altijd dat de meerderheid Call of Duty koopt voor de multiplayer, maar er is ook een hele schare fans die het om de zombie-mode te doen is. Treyarch is zich gelukkig hiervan bewust en voegt de mode weer toe aan de game in plaats van als DLC. Zelf heb ik voorheen maar 1 Call of Duty gespeeld die de mode had, namelijk World at War. Ik was toen echter niet uit de multiplayer weg te slaan en heb de gamemode nooit uitvoerig geprobeerd. En dat is meteen ook mijn minpunt hier: als nieuwkomer wordt je compleet aan je lot overgelaten! Ik heb een hekel aan games die je te zeer bij het handje houden (bij ieder obstakel “press X to jump” tonen. Wat ben ik, achterlijk?), maar dit is helemaal het tegenovergestelde. Niks wordt uitgelegd, niks wordt getoond. Tenzij je dus gidsen hebt in meer ervaren spelers, ben je gezien. Mijn PSN-vrienden echter zijn ook niet vertrouwd met deze zombies waardoor we dus nauwelijks uit de start-area raakten.

Ik zie op internet echter coole filmpjes met allerlei soorten geheime wapens die je kan vinden, power-ups, levelfatalities en nog veel meer! Als ik mijn oor te luisteren leg bij de community lijkt ook iedereen in zijn nopjes over deze zombies. Ik wou echter dat ik ook kon deelnemen aan de party zonder eerst over die hoge instapdrempel te moeten klimmen. Het hielp ook niet dat bij release de matchmaking van deze mode niet werkte. Sinds heb ik niet meer de ambitie gehad om dit verder uit te zoeken. De multiplayer is veel te goed en veel te verslavend daarvoor!

Dus nee, voor mij persoonlijk is dit single player luik (als we het nog zo mogen noemen want alles is eigenlijk multiplayer) niet de trekpleister van het spel. Ik zie er eerder tegenop om mij door de trophies te werken en net als bij Advanced Warfare zal ik dat alleen maar doen als PSN (weer eens) down is. Wat dat betreft kunnen we alvast uitkijken naar de komende Kerstdagen. Ik zie nog wel de aantrekkingskracht van de zombie-mode. Maar zulke horde-survival-modes hebben het voor mij nooit gedaan. Zelfs in het excellente Gears of War 3 vroeg ik mij af waarom iedereen steeds die horde-mode wou spelen terwijl de mulitplayer zóveel leuker was. De spelmode is echter nergens meer cryptisch en vaag dan hier, dus Black Ops 3 zal niet het spel zijn dat mij van deze gamemode weet te overtuigen. Desalniettemin beleef ik zoveel plezier aan de multiplayer (ondertussen al 4x prestige!) dat mijn eindscore van de vorige keer maar een kleine deuk krijgt door de slechte campaign. Zo lang je maar weet waarvoor je de game koopt, zit je safe!

Call of Duty Black Ops 3 - Campaign & zombies review
Hoge productiewaarden (beeld, geluid,...)Sterke Multiplayer en ZombiesGunplay blijft onovertroffen
Zwakke campaignSteile leercurve (vooral in zombies)