We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Call of Duty is een reeks waar ik al sinds de begindagen een haat-liefde verhouding mee heb. Na 2, 3, Modern Warfare, World At War en Modern Warfare 2 kapot gespeeld te hebben, keerde ik “voorgoed” de franchise de rug toe. Ik was het beu. Ik was het beu gespawnkilled te worden door killstreaks. Ik was de campers beu. Ik was de shotguns met hun belachelijke range beu. Ik was de quickscopers beu. Maar toen kwam Advanced Warfare. De meningen over deze telg in de reeks zijn verdeeld, maar zelf kon ik het spel niet loslaten en pompte ik er meer dan 400 uur van mijn leven in! Het deed mij terugdenken aan Quake en Unreal en aan de gloriedagen van de First Person Shooters. Snelle, twitchy gameplay op z’n best. Vorige vrijdag 6/11 kwam de nieuwste iteratie uit: Black Ops 3 en ik was benieuwd of die mij even hard in zijn greep zou krijgen. Maar één manier om dat uit te vinden: meteen naar de gamesboer rijden en hem in huis halen. Ondertussen sta ik halverwege mijn 2e prestige en leek het mij het moment om er eens bij te gaan zitten en mijn gevoelens neer te schrijven…

Boots on the ground

Jarenlang vroeg de community om Call of Duty te vernieuwen. Na al die jaren kwam er immers sleet op de formule en af en toe wat nieuwe wapens of nieuwe maps verhielp daar weinig aan. Sledgehammer deed wat de community vroeg en introduceerde exo-suits in de reeks. Deze metalen “pakken” geven de drager extra kracht en uithouding en waren op de koop toe voorzien van een jetpack waarmee je naar ongeziene hoogtes kon springen.

Call Of Duty Black Ops 3

Call Of Duty Black Ops 3

Dat dreef echter een wig tussen de fans: “you love it or you hate it”. Zelf vond ik deze additie geweldig en was dé reden die de reeks terug op mijn radar bracht. Maar de meerderheid vond het té desoriënterend, te ver van de roots van de serie, en raakte er niet aan gewend. Treyarch beloofde voor Black Ops 3 terug naar “boots on the ground” te gaan. Weg zijn de exosuits, weg zijn de jetpacks. Maar dat betekent niet dat Treyarch niet heeft proberen te vernieuwen. Allereerst krijgen we een wallrun mechanisme à la Titanfall dat ons toch wat meer mobiliteit toelaat dan de oude CoD’s, zonder daarbij in gestoorde luchtgevechten van AW te verzeilen. Ik was aanvankelijk sceptisch, maar eigenlijk werkt dat verrassend goed. Te meer omdat de maps niet overdreven veel (zinvolle) wallrun plaatsen hebben (je kan niet zomaar overal op wallrunnen) blijft de actie goed overzichtelijk en voor pakweg 85% met beide voetjes op de grond. Zoals gezegd had ik weinig bezwaar tegen AW, maar toegegeven dit geeft een veel minder steile leercurve dan de exosuits en zorgt voor een betere flow in de gevechten. De maps zijn trouwens allemaal “goed” te noemen. Infection is mijn huidige favoriet (best te omschrijven als een surrealistische Inception-achtige map met een WO2-thema) en Metro is degene die ik altijd probeer de skippen in de voting, maar allemaal doen ze prima dienst als multiplayer maps, zien ze er goed uit en hebben ze een eigen stijl en vibe. Dus over het nieuwe bewegingssysteem en de maps geen klachten!

Call-Of-Duty-Black-Ops-3

Mijn specialisatie? Bloemschikken!

De tweede grote vernieuwing is de introductie van Specialists. Aan het begin van je multiplayer carrière kies je namelijk een personage met een bijhorende offensieve of defensie specialisatie. In grote lijnen kan je deze specialisaties een beetje vergelijken met de abilities van Destiny. Zo heb je bijvoorbeeld het personage Ruin, die met zijn gravity spikes op de grond kan slaan en zo area damage kan doen aan iedereen die er te dicht bij staat. Of Outrider die met haar Vision Pulse kortstondig kan zien wat er aan de andere kant van de muur gebeurt. Ook hier was ik sceptisch, veel van die specialisaties klinken op papier namelijk nogal overpowered. Maar ook dat blijkt mee te vallen. Je krijgt immers die ability maar een keer of 2 per match en je blijft kwetsbaar ook tijdens het gebruiken ervan. De eerder genoemde Ruin bijvoorbeeld slaakt een luide strijdkreet en springt omhoog alvorens zijn gravity spikes in de grond te planten. Indien zijn timing niet perfect is en je reflexen je niet in de steek laten geeft dat je voldoende tijd om hem alsnog een kogel door het hoofd te jagen. Niet dat de abilities niet krachtig zijn, verre van. Maar ze vragen timing en inzicht om te gebruiken waardoor ze voor de gebruiker des te leuker zijn om er kills mee te halen en voor diegene die er aan sterft niet té cheap en overpowered aanvoelen.

UAV incoming!

De effectiviteit van de specialists staat echter in schril contrast met die van de scorestreaks. In de bèta waren deze wat overpowered, UAV’s werden sneller gespammed dan je ze kon neerschieten en de hellfire quad-feeds waren niet van deze wereld. Terecht schroefde Treyarch deze terug, maar helaas sloegen ze door naar de andere kant. Voor een UAV heb je nu bijvoorbeeld 500 punten nodig. Aan 100 punten per kill heb je daarvoor dus al een 5-killstreak nodig! Objectives geven je wel iets meer punten, maar op al mijn speeltijd kan je mijn behaalde UAV’s nog met 2 handen tellen. Laat staan de scorestreaks die daarna komen en 1300 punten kosten! Je enige hoop is om die uit een carepackage te halen. Als je al aan die 6-kill streak komt tenminste. Bovendien zijn zelfs die hoge scorestreaks niet zo geweldig als ze zouden moeten zijn. De hellstorm waar je vroeger een heel team mee wegvaagde haal je nu amper een kill mee. De AI-gestuurde scorestreaks als bijvoorbeeld de Cerberus (een drone-tank die op het slagveld rondrijdt) zijn bijzonder slecht geprogrammeerd. Ze halen zelden of nooit kills en zitten de helft van de tijd ergens vast in een hoek of rijden rond op een stuk van de map waar niemand is. Ook AW had onderpresterende killstreaks en dat de reeks hier voor de 2e keer de bal misslaat is bijzonder jammer. Ik ben hoopvol dat ze hier met een patch nog iets aan zullen doen. Anderzijds verkies ik moeilijk te halen, slecht presterende killstreaks nog altijd boven de overpowered-killstreak-spam-city die Modern Warfare 2 was!

Call-Of-Duty-Black-Ops-3-3

What we lost

Dus we hebben er wallrunnen en specialists bijgekregen, maar daar hebben we helaas ook enkele dingen voor moeten opofferen. De exosuits om te beginnen al, maar bijvoorbeeld ook de werkelijk gestoorde hoeveelheid aan personalisatiemogelijkheden van je karakter in AW. Daar kreeg je namelijk om de haverklap supply drops (eigenlijk random loot) met daarin onder andere diverse uitrustingsstukken voor je personage. Je kon daarbij quasi alles aanpassen, van de botten, broek, handschoenen, tot de helm en het exosuit. En er was zovéél van die gear en er komt er nu nog steeds bij dat je daar echt geschifte dingen mee kon doen! Nu is er nog steeds customisation maar je kan maar 2 dingen aanpassen: de helm, en het pak (waarbij het pak al de rest is buiten de helm). Ook zijn de opties daarin veel braver, met meestal gewoon een andere camo-print op je uitrusting. Geen luchadors meer, geen samurai, geen Optic Gaming of Denial e-Sports. Zonde! In de plaats van supply drops krijgen we nu krypto-keys die je kan inwisselen voor supply drops en in die supply drops kunnen wel opnieuw gear-uitrusting zitten voor je personage. Maar ik heb er zelf nog geen gehad en diegenen die ik al op mede- en tegenspelers gezien heb kunnen niet tippen aan de AW-varianten. Misschien interesseert customization je niet en dat is prima, maar zelf heb ik altijd al een zwak gehad voor dat soort dingen en wil ik mijn manneke er altijd het meest bad-ass mogelijk doen uitzien.

Ook wapenvarianten zijn verleden tijd. Daar zullen velen om juichen, want hoewel het een cool idee was in AW, was dit niet altijd gebalanceerd (*kuch* HBRa3 Insanity *kuch, kuch* BAL-27 Obsidian Steed *kuch*). Reken daar ook nog bij dat aan de supply drops die je deze wapenvarianten verschaffen micro-transactions gekoppeld waren, en het heel systeem ruikt ineens erg naar pay-to-win. Wel kan je nu zélf een wapen variant maken. Door middel van camo’s, paintjobs (die je met een editor volledig zelf kan maken) en onderdelen als scopes en kolven kan je een wapen erg uitgebreid customizen, op voorwaarde dat je opnieuw spullen uit die supply crates hebt kunnen halen. Maar, en dit is wel belangrijk, geeft dat je nooit een voordeel op het slagveld, het is louter cosmetisch. Dus we zijn een verslavende loot-verzamelfactor kwijt in het spel, maar we krijgen er een meer gebalanceerde multiplayer voor de in de plaats en dat is een ruil waar ik zeker achter kan staan.

Chappie has fears!

Rest mij nog even uit te wijden over de gamemodes. Hier worden echter geen potten gebroken. We trekken de ondertussen CoD-klassiekers aan zoals deathmatch, free-for-all, hardpoint, demolition, search&destroy, CTF en domination aan. Sommigen daarvan hebben net zoals vroeger een hardcore variant. De vorig jaar debuterende Uplink maakt ook zijn terugkeer en in de bonusopties treffen we ook opnieuw gungame aan, net als groundwar en moshpit. Jammergenoeg missen we one in the chamber maar ik heb het gevoel dat ze deze playlist bij tijd en wijle wel zullen updaten en aanpassen dus wat niet is kan nog komen. De enige échte nieuwe gamemode is Safeguard. We hebben deze al eens kunnen proefdraaien in de bèta en maar goed ook want de mode was totaal ongebalanceerd en niet leuk. Treyarch heeft echter die feedback gebruikt om opnieuw opnieuw aan Safeguard te sleutelen en met succes! Op de moment is het mijn favoriet uit alle modi. In Safeguard bescherm je een robot (Chappie!) die je naar de basis van de vijand moet begeleiden. Om hem te laten lopen, moet je binnen een straal van een meter of 2 van hem blijven, dus dit creëert intense gevechten rond de positie van die robot.

Conclusie

Nogmaals, ik behoorde tot de minderheid die AW een goed spel vond, dus wie ben ik om mijn mening te verkondigen? Maar als ik er toch om gevraagd zou worden, kan ik niet anders dan deze multiplayer van Black Ops 3 aanbevelen. Het is de klassieke intense Call of Duty die we allemaal kennen, maar genoeg vernieuwd om het hele concept opnieuw fris en nieuw te doen aanvoelen! Alleen al dat maakt het volgens mij meer dan de moeite. Ben je toch een campaign-speler? Of meer uit op de zombie-mode? Op die review moet je nog even wachten helaas. Maar in beide modes heb ik al eens een leveltje gewaagd en ik moet bekennen dat de eerste indruk van de campaign niet al te best is. Ik lees overal “the best CoD-campaign ever“, maar de mensen die dat schrijven hebben te lang boven de lijmdampen gehangen. Ik vond de gameplay maar matig en het verhaal begreep ik geen snars van. Maar, ik ben nog maar een paar levels ver, dus ik geef de game nog alle kans om mij alsnog te overtuigen. Volgende week het eindoordeel!

Call of Duty Black Ops 3 - Multiplayer review
88%CoD is love, CoD is life
Grafisch80%
Gameplay90%
Geluid82%
Herspeelbaarheid / Fun100%
Reader Rating 0 Votes
0%
No more articles
Meer in PS4, PS4 Reviews, Reviews
Uncharted: The Nathan Drake Collection Review

Sluiten