Destiny, waar werelden samenkomen…

De release van Destiny, dé next gen game of the year, de hele wereld werd ondergedompeld in de magie van deze langverwachte game. Bungie zet met deze first-person shooter/MMO een sterke compositie neer van een zeer grootse sociale interactieve game in het genre van Halo maar met net dat ietsje meer. Het lijkt wel alsof er elementen uit verschillende games samengevoegd werden tot één grootse zalige game, het ravissante gevoel van het schieten die rechtstreeks uit Halo is meegenomen, het innemende gevoel uit Mass Effect wanneer je in de Tower vertoeft, het fraai gevoel uit Titanfall wanneer je metershoog in de lucht springt, het MMO gevoel uit Defiance en zoveel meer…elke emotie die je ooit wel eens hebt gehad in een game, vind je op een gegeven moment terug in Destiny en net dat maakt deze game zo bijzonder.

GameSnackBE-Destiny-Screenshots-01

Het verhaal: Futuristisch prospect

Het verhaal van Destiny, duidelijk het minst interessante onderdeel van de game, speelt zich af 700 jaar in de toekomst. Door ‘The Collapse’ werd de mensheid op aarde met uitsterven bedreigd, de overgeblevenen wonen nu in de laatste veilige stad op aarde. Zij werden gered door ‘The Traveller’, een kollosale mysterieuze witte bol die boven de stad hangt. De beschermers van de stad, The Guardians, krijgen door deze bol ongeziene en ongekende krachten om zo hun volk te verdedigen. De mensheid tracht echt alles te doen om er weer bovenop te komen. Maar juist dan ontdekt men dat er vijandelijk aliens indringen in voormalige kolonie’s. Guardians krijgen de taak om deze uit te roeien en de mensheid alsnog te redden. Waar Bungie bij Halo de verhaallijn enorm diep en intens uitspitte, blijft het verhaal gedeelte bij Destiny toch enorm simpel en vlak overkomen.

GameSnackBE-Destiny-Screenshots-04

De gameplay, smachtend blijven gamen

Destiny heeft een open RPG-achtige opzet. Je kan bij het begin van de game kiezen uit drie verschillende classes, Titan (voor wie graag rushed en in het midden van de actie zit), Hunter (voor wie graag de stealth toer opgaat) en Warlock (een soort synoniem van magiër). Wanneer je je missies doorloopt, zal je heel wat loot tegenkomen. Je speelt de game van punt A naar punt B, waar je telkens hordes vijanden met de grond gelijk moet maken om zo door te stuwen naar punt C, onderweg heb je het gezelschap van De Ghost, een robotje die met je meereist en duidelijkheid doorheen het verhaal brengt.

Je kan de missies alleen doorlopen, of met twee andere extra spelers telkens afsluitend met een Boss battle. Wanneer je eens iets anders wil kan je ook de strikes gamen, een ideaal content om met vrienden fun in te beleven. Deze biedt je absoluut een hogere moeilijksgraad en uitdaging, maar je werk wordt in deze flink beloond met de nodige loot. Zo kan je weer hoger levelen, het maximale level is twintig maar je kan ook hoger oplevelen tot dertig wanneer er ‘light’ in je gear aanwezig is. Tijdens het gamen van Strikes is er geen in-game chat voorzien, je moet dus zelf een party aanmaken wanneer je communiceren nodig acht.

Destiny

Wanneer je bounty’s hebt voltooid of engrams in je bezit hebt kan je met je ruimteschip naar de Tower. Een centrale hubwereld waar je nieuwe wapens en armor kan bemachtigen, bounty’s krijgt of engrams moet encrypten. Ook is deze plek ideaal om andere spelers te ontmoeten. Wel jammer zijn de lange laadtijden die soms wat frustrerend zijn wanneer je de Tower bezoekt voor één item of iets kleins.

Multiplayer, een MMO zoals geen ander

Daar deze game omschreven wordt als een MMO, is eigenlijk de gehele game gewenteld in het multiplayer gegeven. Want ook als je je gewone missies gamed, kom je ook doorheen het verhaal en de game ook andere gamers tegen. Toch wordt hier het ‘aparte’ multiplayer gedefinieerd als de ‘crucible’. Een versus multiplayer die omschreven wordt als een soort training tegen andere Guardians waardoor je je skills kan optimaliseren. Bij deze ben je afhankelijk van het level dat je al hebt bereikt.

GameSnackBE-Destiny-Screenshots-02

Er zijn vier spelmodi: Control (domination), Clash (team Deathmatch), Rumble (free for all) en Skirmish (team Deathmatch maar met kleinere teams). Normaal gezien zou er ook nog ‘Salvage’ beschikbaar zijn (wekelijks), maar deze zijn we zelf nog niet tegengekomen. Control en Clash zijn hier wellicht de meest populaire. Hier nemen twee teams van zes spelers het tegen elkaar op, er is ook een soort capture the flag, drie te veroveren vlaggen, meestal op verschillende plaatsen te vinden. In de Skirmish modi is de opzet hetzelfde maar dan met drie spelers, ook moet je elkaar reviven wanneer nodig. Deze is vooral bedoeld voor de iets competitievere gamers die meer uit zijn op tactiek. Spelers met een laag level winnen soms de match waardoor het lijkt alsof het level dat je bent er niet veel toe doet, wat erg leuk is. Andere mensen zeggen dan weer dat je met een hoger level meer matchen kan winnen. De meningen hieromtrent zijn dus verdeeld.

GameSnackBE-Destiny-Screenshots-03

Muziek, sfeer, graphics…,een apart verslavend gevoel

Destiny kan je oprecht Episch noemen! Mede door de uitstekende soundtrack die je het gevoel heeft alsof je in een film bent beland. De voice acting in de game zelf lijkt recht uit het Bungie bestand te komen. Tijdens de cut-scenes krijg je ook uitstekende voice over mede te danken aan onder anderer Peter Dinklage. De sfeer is ronduit overweldigend en fantastisch, gotische gebouwen in de schaduw van de maan…elke planeet zorgt voor een heel ander gevoel en sfeer. Bijvoorbeeld op mars krijg je dan weer een volledige futuristische atmosfeer voorgeschoteld. Er heerst een grillige exentrieke mix van sience fiction, realisme en fantasie. Elke planeet is adembenemend en heeft je een apart gevoel. Knap werk Bungie!

GameSnackBE-Destiny-Screenshots-02

Conclussie, een Halo gevoel en een prachtige work in progress formule

Ondanks het feit dat sommige gamers nogal wat vraagtekens hebben bij deze game, kan ik je vertellen dat deze game rondduit indrukwekkend is! De gameplay is volledig gebaseerd op de Halo-formule wat een nostalgisch en zeer verslavend gevoel teweegbrengt bij menig gamer. Alles in deze game komt enorm soepel en beheerig over. De omgevingen zijn enigmatisch en oogverblindend. Er is een zeer toffe Rpg opzet om nieuwe gear te verzamelen. Minpuntjes zijn het verhaal en het feit dat de game momenteel niet zo héél veel te bieden heeft, Destiny lijkt op sommige vlakken nog verre van perfect maar dat is normaal voor een game die veronderstelt wordt zeker tien jaar mee te gaan. Meer content zou zeer fijn zijn. Toch wekt deze game enorm veel waardering op. De duurste game ooit, met zo’n kostenplaatje van 500 miljoen dollar, is uitgedraaid op een waar pareltje die je uren en uren gameplezier zullen bezorgen! Een echte topper!

Destiny Review
85%Overall Score
Grafisch95%
Gameplay85%
Geluid78%
Herspeelbaarheid / Fun81%
0%

Vooral de goede graphics, multiplayer en vlotte gameplay zal ik onthouden. Spijtig dat de hype iets te groot gemaakt is, zodat de lat misschien wel iets te hoog lag.

• Jens Pauwels

Ja inderdaad, op zich absoluut geen slecht spel. Alle gaat vlot en het oogt mooi. Qua verhaallijn verdient deze game bij mij wel niet meer dan een 3/10. Zelden heb ik zo weinig verhaal gezien in een game van de laatste 10 jaar. Hier was ik enorm teleurgesteld..

En inderdaad, die laadtijden om enkel en alleen even ‘snel’ naar de Tower te gaan zijn verschrikkelijk. Ik vraag me af of het echt laadtijden zijn, of gewoon een trage server respons.

Meer in PS4, PS4 Reviews, Reviews, Xbox One, Xbox One Reviews
Dit zijn de grappigste Middle Earth: Shadow of Mordor bugs en glitches