We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na een week af en toe meegekeken te hebben aan de zijlijn, was het nu onze beurt. Zagen we hoe bij onze partner de hoofdpersoon Delsin langzaam slecht werd met rood karma, wij gingen het goede pad inslaan. Helaas zou blijken dat het vrij makkelijk is om per ongeluk een onschuldige omstander te doden met je vuurketting. Waarmee het nogal een gedoe is om je voornemen om 100% ‘goed’ te blijven ook echt vol te houden.

Maar hoe begint de game? Starten is makkelijk, je leert de trucjes al snel. Delsin voelt natuurlijk aan qua acties, vloeiend en intuïtief. Dat belooft wat!

Je blijkt een ‘conduit’ te zijn, vrij onpopulaire types in de maatschappij. Mensen zijn nogal bang voor deze bio-terroristen, omdat ze krachten hebben waarmee ze de elementen kunnen manipuleren. De conduits worden nagezeten door het agressieve  Departement of Unified Protection.

GameSnackBE-Infamous-Second-Son-Screenshot-02

Per toeval neem je een kracht over van een ontsnapte bio-terrorist. Wanneer je deze eerste kracht krijgt, voelt het meteen goed. Geen gehannes met de knopjes, maar dat kan ook komen omdat je niet meteen alle mogelijkheden van een kracht tot je beschikking krijgt. Terwijl je zo het eerste half uur door Seattle banjert, kun je ondertussen links bovenin zien hoe het met je karma staat. Twee vogels die samen één embleem vormen. Delsin begint met een embleem dat precies voor de helft rood (slecht karma) en de andere helft blauw (goed karma) is. Maar daarover later meer.

Powers

Als nieuwkomer in de inFamous-reeks wisten we even niet zo goed wat nu precies de achtergrond is van Second Son. We zijn er dan ook met opzet vrij blanco ingestapt. En wow, wat is dat fijn! Want je ziet de game dan gewoon zoals hij is. Niet perfect, maar wel heel goed.

De powers die je stuk voor stuk aanleert zijn verschillend genoeg om er een beetje vaart in te houden, al kan het soms frustrerend zijn dat elke power wel íets heeft dat bij een andere power toch beter geregeld is. Wij hopen stiekem op DLC waarbij je zelf een awesome superpower mag samenstellen.
Naast de standaard Melee kom je uiteindelijk uit op een viertal andere powers: Smoke, Neon, Video en Concrete. Door het spel heen ‘steel’ je deze van andere conduits. Afhankelijk van of je good/bad karma hebt, unlock je diverse upgrades (sommige upgrades zijn wat sterker dan andere).

GameSnackBE-Infamous-Second-Son-Screenshot-05

Door de stad heen kun je shards verzamelen, waarmee je je krachten kunt upgraden. Een tip hierbij: besteed niet alles meteen, en bewaar wat voor de volgende krachten die je krijgt. Een nieuwe power wordt namelijk meteen veel toffer als je direct al flink kunt upgraden.

Touchpad

Een interessant nieuw dingetje is de touchpad op de PS4 controller. In Second Son gebruik je de touchpad om bijvoorbeeld een neonbord te drainen, zodat je nieuwe energie krijgt. In het begin voelt het wat onwennig, vooral omdat je nogal snel de touchpad moet ‘vinden’ met je vinger. En het voelt vooral alsof het handiger zou zijn als ze gewoon een van de standaard vier knopjes ervoor gebruikt hadden. Uiteindelijk went het wel. En het is wel een interessante manier om de touchpad te gebruiken, buiten het openen van deuren.

Rood of blauw?

Afhankelijk van de morele keuzes die je maakt, zal het logo op je jas veranderen. In het begin zie je een grote vogel, die voor de helft rood en de helft blauw is. Je daden hebben hier direct invloed op: je verzamelt blauw of rood karma, en daarmee beslis je je morele lot. Voor ons was het erg bevredigend om te zien hoe het blauw steeds meer het rood overheerste.

GameSnackBE-Infamous-Second-Son-Screenshot-01

Maar we kennen het allemaal: als je de kans hebt om te kiezen tussen het ‘goede’ en het ‘slechte’ pad, dan is de slechte kant vaak toch ook wel eens verleidelijk. Vaak mag je dan wat brutalere dingen doen, en kun je je helemaal uitleven. Maar we hebben ons weten in te houden.

Vakmanschap

Second Son is met liefde gemaakt. Dat hoor je niet alleen terug in de audio (heel strak!), maar dat zie je ook in de graphics. De kleinste details zijn zorgvuldig uitgevoerd. Zo hebben we vol bewondering zitten kijken naar een blauwe paraplu die wegrolt in de regen. Het ziet er werkelijk gelikt uit.
Maar ook de rest klopt: de verhaallijn is goed, Delsin is tof, het ziet er heel mooi uit, de actiescènes zijn bevredigend. En de emotionele achtergrond, de motivatie waarom je dit allemaal doet, het klopt gewoon.

Wanneer je rondloopt zie je duidelijk aan de game hoe ongelooflijk veel detail er in zit. En dan Delsin zelf. Zelden hebben we zo’n goede connectie gehad met het personage dat we speelden. Misschien omdat hij niet zo’n standaard held is. Niet een spierbundel die alles weet en alles kan. Maar een gewone jongen, die opkomt voor waar hij in gelooft, op zijn eigen gebrekkige manier. Want hij weet niet alles, en hij kan niet alles. Waar dat vooral uit blijkt, zijn de reacties die Delsin heeft op nieuwe ontwikkelingen. Hij is… menselijk. In wat hij doet en zegt. Daarbij is hij een ontzettende wijsneus, vol met ironische grapjes. Dus af en toe kun je ook flink lachen.

GameSnackBE-Infamous-Second-Son-Screenshot-06

‘We’re Akomish. We protect our own.’

Hoe vaak heb je niet een game zitten spelen waarbij het je maar niet lukte om feeling te krijgen voor de emotionele achtergrond en ontwikkeling van een personage? Bij Second Son is dat verrassend makkelijk. Het zit vol met stereotypes: je speelt een rebelse smartmouth, met een broer die natuurlijk altijd alles goed doet. Je hebt een tante Betty die jou helemaal accepteert zoals je bent (ook al noemt de rest van de wereld je een bio-terrorist). Maar het klopt. Het voelt goed. Het is alsof je die mensen echt kent.

En dat maakt het overigens ook makkelijker om de ‘goede’ keuzes te maken. Daarbij kent Second Son een systeem waarbij zowel goed als slecht karma specifieke dingen (zoals upgrades en scènes) ontsluit, dus je kunt de game in principe op twee verschillende manieren uitspelen.

GameSnackBE-Infamous-Second-Son-Screenshot-03

Summary

In Second Son kun je flink wat tijd kwijt, vooral als je alle side missions uitspeelt. Voor de ‘verzamelaar’ is het bijeen zoeken van de shards een uitdaging. Maar ook als je door de game heen snelt is er genoeg te zien en te beleven. Het verhaal is sterk genoeg, en zit qua emotionele achtergrond ook wel goed. Delsin is misschien niet helemaal perfect, maar wel menselijk en heel grappig.

Wat Second Son zo sterk maakt is dat je gewoon zo undeniably cool bent. Je krachten zijn tof, je hebt een grote bek tegen iedereen, maar hebt toch wel een klein hartje. En de dialogen die je met de andere conduits hebt zitten goed in elkaar en zijn divers qua inhoud.

No more articles
Meer in PS4, PS4 Reviews
The Evil Within zaait angst en horror op 24 oktober

Sluiten