Een dik jaar is het ondertussen geleden dat The Last of Us PS3 exclusive game als een bom insloeg. Grafisch wordt alles uit Sony’s last-gen console geperst en ook het verhaal is angstaanjagend goed. Volgens Sony de hoogste tijd dus om deze meeslepende ervaring naar de Playstation 4 te brengen in The Last of Us: Remastered editie. Maar wat houdt dit woord ‘Remastered’ nu exact in? Een duur woord voor een nieuwe verpakking?

Verhaal in het kwadraat

Iedereen is op welke wijze ook ondertussen bekend met het verhaal van The Last of Us, maar toch even kort waar het om gaat. Twintig jaar geleden breekt een infectie uit, waardoor mensen in hondsdolle zombies transformeren en de U.S. in geen tijd volledig in puin ligt. Het hoofdpersonage Joel verliest in een vuurgevecht haar dochter en in de twintig jaren die hierop volgen barst er een post-apocalyptische strijd uit tussen dolgedraaide zombies en kleine groepjes overlevende, die elk vechten om hun bestaan. Joel krijgt van een verzetsbeweging de opdracht om de belangrijke figuur Ellie buiten de quarantaine zone te smokken in ruil voor hun gestolen goederen. Hierna begint een avontuur waarin je het hele land doorkruist naar het westen van Amerika.

GameSnackBE-The-Last-Of-Us-Remastered-Screenshot-03

Naughty Dog – de ontwikkelaar van The Last of Us – heeft veel elementen behouden uit het origineel en zo ook het verhaal. Dit is zeker niet negatief, meer nog, het verhaal sleept je mee en doet je meeleven met het lief en leed die de karakters doorstaan. Het is een ijzersterk scenario over twee personages die door het lot bij elkaar gebracht zijn en het gaandeweg best goed met elkaar kunnen vinden. Door de gekende plotwending zal het voor degenen die het origineel al speelden aanvoelen als het herbekijken van een film, maar dan wel een topfilm.

Graphics in het kwadraat

The Last of Us voor behoorde op Playstation 3 al tot de mooiste games van zijn generatie en ook voor de Remastered editie op PS4 is dit niet anders. Een upscale tot 1080p resolutie, 60 frames per seconde,  hoge resolutie karakter modellen, verbeterde licht- en schaduweffecten en enkele ander verbeteringen is wat Sony adverteert. In de praktijk was de game al bloedmooi en ook voor PS4 is dit zo. Ga je echter op zoek naar immense verbeteringen, dan moeten we je teleurstellen. De aanpassingen zijn zichtbaar in de details zoals scherpere karakters een grotere kijkafstand en een vloeiendere frame rate. Leuke optie voor de puristen onder ons is dat je in het opties menu de frame rate kan vergrendelen op 30 beelden per seconden, zodat je zelf een vergelijking kan maken en kan kiezen tussen de originele en verbeterde frame rate.

Gameplay in het kwadraat

Door de minder handige DualShock 3 controller werd het richten en schieten origineel gekoppeld aan de L1 en R1 trigger. Met de verbeterde triggers krijgen deze twee acties nu terug de L2 en R2 trigger toegewezen, welke wel een verbetering is. Wie niet kan wennen aan deze switch kan via het opties menu de instellingen terug naar het origineel plaatsen. Ook de grote touchpad heeft een functie gekregen. Met een klik open je je rugzak en inventaris, waardoor deze dadelijk toegankelijk is. Buiten deze twee punten is er niets gewijzigd aan de gameplay en is de originele ervaring volledig behouden.

GameSnackBE-The-Last-Of-Us-Remastered-Screenshot-01

Content in het kwadraat

The Last of Us: Remastered bundelt de downloadbare content Left Behind, die een prequel is op de originele verhaallijn. In Left Behind speel je als Ellie op het moment dat zij en Joel elkaar nog niet ontmoet hebben. In tegenstelling tot andere DLC’s, is deze van een hoog (of zelfs hoger) niveau dan het origineel en een leuke toevoeging aan deze complete collectie. Verder zijn alle los verkrijgbare multiplayer-maps toegevoegd. De multiplayer is heel vergelijkbaar met Uncharted en gaat vooral om het verzamelen van spullen – net als in de single-player campagne – om te overleven. In elke game verzamel je grondstoffen om je clan te onderhouden en uit te breiden. Week na week probeer je het hoofd boven water te houden en reken je af met nieuwe uitdagingen en verschillende gamemodi. Een leuke toevoeging om je nog even zoet te houden, maar natuurlijk niet de hoofdmoot van de game.

GameSnackBE-The-Last-Of-Us-Remastered-Screenshot-02

The Last of Us: Remastered is één van de meest complete en met zorg ontwikkelde games ooit. Waar ruimte voor verbetering was, implementeerde Naughty Dog deze en vooral het grafische aspect plukt hier de vruchten van. De verbeterde frame rate, 1080p resolutie en scherpere texturen zorgen voor de nodige grafische pracht. Langs de andere kant zijn de verhaallijn en de originele gameplay zo goed als onaangeroerd gebleven, wat prima is.  De toegevoegde DLC ‘Left Behind’ en alle extra multiplayer mappen maken van deze game een zeer complete collectie. Wanneer je de originele game nog niet gespeeld hebt, moest je ondertussen al onderweg zijn naar je dichtstbijzijnde gamestore!

The Last of Us: Remastered Review
89%Overall Score
Grafisch86%