Iedereen die fan is van de geweldige anime of visual novel Fate/Stay Night zal zonder twijfel op deze mobiele game voor de PSP en PS Vita hebben zitten wachten. Fate/EXTRA biedt hetzelfde intrigerende verhaal zoals we het kennen vanuit de anime: Servants die gehoorzamen aan hun Masters en de stellaire boss fights die het verhaal tot leven weten te wekken. Maar weet Fate/EXTRA ook buiten het verhaal aan zijn verwachtingen te voldoen? Read, discover and enjoy the Fate/Stay Night quotes!

Een krankzinnige touch

Fate/EXTRA vindt plaats in een parallel universum met die van de immens populaire Japanse visual novel en anime Fate/Stay Night. Het hoofdpersonage wordt wakker in een vreemde virtuele wereld zonder enige herinnering aan het verleden. De protagonist wordt gedwongen te vechten om te overleven in een oorlog die hij/zij niet begrijpt. Met slechts een raadselachtige Servant aan hun zijde zal het hoofdpersonage in gevechten tegen zowel vrienden als vijanden geconfronteerd worden met de dood om niet alleen in het bezit te komen van een geheimzinnig object, bekend als de Holy Grail, maar ook om het antwoord te vinden op de belangrijkste vraag van allemaal: “Wie ben ik?”.

Naar onze bescheiden mening doet het verhaal wat aanvoelen als een Persona game, want ook Fate/EXTRA speelt zich af in een (virtuele) school met een “tikkeltje” onwerkelijkheid. Wij hebben hier alvast geen probleem mee, we zijn zelf gek van de Persona franchise, maar misschien dat anderen niet zo van deze setting zullen houden. Maar wees gerust, zelfs als je niet zo van dit soort settings houdt, zul je zeker van Fate/EXTRA houden, vooral gedurende het eerste uur. Waarom? Met een indrukwekkende krankzinnige touch, die zelfs de meeste Japanse hardcore JRPG gamers de aandacht weet te grijpen, zullen je ogen vaak uit hun oogkas springen en zul je gekluisterd zitten aan dat kleine schermpje van je mobiele handheld. Ja, ook wij hebben het ervaren!

Na al de gestoorde, tevens mysterieuze dingen die je gedurende het eerste uur te zien krijgt, begint de game in zijn ware aard te vallen en ga je stilaan de game-mechanismen onder de knie krijgen. Ook zul je stilaan steeds meer antwoorden vinden die al de voorgaande krankzinnige dingen weet te verklaren. Wij hebben ons in de 30 uur gameplay die deze game weet te leveren alvast niet verveeld met het verhaal!

GamesnackBE-Fate-Extra-Screenshot-01

Masters en Servants

Wanneer je de game opstart, krijg je de keuze als welk geslacht jouw personage doorheen het leven moet gaan. Fate/EXTRA zou geen Fate game zijn als er geen Servants aanwezig zouden zijn, en daarom krijgt de speler de mogelijkheid om een keuze te maken uit drie Servants: Saber, Archer en Caster. De Saber class is de typische up-close melee fighter, de Archer is het beste voor ranged combat, en de Caster class beschikt over magische vermogens. Hierdoor heeft elke Servant zo zijn eigen sterke en zwakke kanten.  Het is belangrijk dat je een Servant kiest waar jij je goed bij voelt. Je zult namelijk veel intense gevechten met jouw trouwe dienaar moeten doorstaan, en geloof ons als we zeggen intens! Misschien ook niet minder belangrijk is het feit dat elke Servant een eigen unieke persoonlijkheid heeft, waardoor je steeds een ander verhaal voorgeschoteld krijgt naargelang de keuze van Servant die je maakt.

Zoals al duidelijk was, speelt de game zich af in een virtuele wereld, meer specifiek: een virtuele school. Hier zul je kunnen socializen met andere characters gedurende één ingame week, waaruit scènes voortvloeien die antwoorden geven op de vele vragen over het verhaal. Ook kun je in jouw eigen kamer een babbeltje slaan met jouw Servant, of je kunt aanwijzingen verzamelen om te achterhalen welke Servant jouw tegenstanders naast hun zijde hebben.

Voor degenen die niet bekend zijn met de Fate franchise, even een woordje uitleg. Een Servant is eigenlijk een beroemde krijger en kan zowel een echte held, bv. King Arthur, als een mythologische held zijn, zoals bv. Hercules. Weet je te achterhalen welke Servant de andere Masters bezitten, dan weet je onmiddellijk ook de zwakke plekken van hun Servant. Dit is ongetwijfeld één van de sterkste punten van Fate/EXTRA, aangezien het verhaal verdergaat naarmate je meer gegevens over de andere Servants weet te achterhalen.

GamesnackBE-Fate-Extra-Screenshot-02

Blad steen schaar

Gedurende de week ga je aan het einde van iedere dag naar de Arena; een dungeon waar je kunt strijden tegen monsters om experience points te verdienen om jouw Servant sterker te maken. De stats van Servants moeten manueel worden verbeterd door gebruik te maken van Skill Points, die je verdient telkens als jouw trouwe dienaar een level up doet. Het is zeer belangrijk deze Skill Points goed in te delen en jouw Servants stats zo goed mogelijk in te delen, want dit kan vaak het verschil betekenen tussen leven en dood.

En dat zul je snel nodig hebben, want nadat een ingame week erop zit, is het tijd om te strijden tegen een andere Master en Servant. Dit is een gevecht op leven en dood en is zeer intens. Het vechtsysteem zit gelukkig wel duidelijk en goed in elkaar, wat dus alvast in jouw voordeel kan werken. Zo doet het vechtsysteem namelijk denken aan het blad-steen-schaar spelletje. Er zijn immers drie basic moves: Attack, Guard en Break. Maar het gaat zelfs nog dieper dan dat, want zo kan één enkele move de andere overtreffen, zoals bij het blad-steen-schaar spelletje. Attack overtreft Break, Break overtreft Guard, Guard overtreft Attack.

Tijdens het gevecht moeten de speler en zijn tegenstander bij het begin van iedere beurt zes moves ingeven. Als je er in slaagt om drie succesvolle hits te plaatsen, krijg je een Extra Attack die niet te ontwijken is en dus ook extra veel schade aanricht. De meeste vijanden hebben wel hun eigen kenmerkende aanvalspatronen, dus is het enkel een kwestie om deze even vanbuiten te leren en je kunt snel veel schade aanrichten zonder zelf veel schade op te lopen. Dit is een leuk vechtsysteem, maar soms wel moeilijk in de Master – Servant gevechten, zeker als je niet goed weet tegen welke Servant je moet strijden. Het is dus uitermate belangrijk om hierover genoeg informatie te verzamelen!

GamesnackBE-Fate-Extra-Screenshot-03

Anime styled look

Niet alleen het vechtsysteem en het informatie vergaren is één van de sterkste punten van Fate/EXTRA, maar ook de grafische schil van de game oogt lekker. Hoewel de art niets nieuws en unieks brengt, ziet het er mooi vormgegeven uit, goed gemaakt en vaak een lust voor het oog. Als je een anime/visual novel fan bent, dan is deze grafische pracht zeker iets voor jou, want dit is precies de soort van stijl, renders en uitdrukkingen die in zulke wereld thuishoren!

Van deze pracht kunnen we ook genieten gedurende de gevechten, want nadat je jouw zes moves hebt ingegeven, kun je rustig achteroverleunen en genieten van het spectaculair gevecht dat gaande is. Net als in de anime Fate/Stay Night zijn deze gevechten uitgevoerd met over-the-top animaties, super-powers en natuurlijk niet te vergeten: de Noble Phantasm, een verwoestende speciale vaardigheid die alleen Servants hanteren. Heerlijk gewoon!

Toch heeft het grafisch gedeelte ook zijn mankementen. Helaas zijn de omgevingen, vooral dan de Arena en de virtuele school, vrij eenvoudig gehouden en hebben ze allemaal dezelfde blauwtint en cyberspace thema, waardoor er eigenlijk geen onderscheid is tussen deze locaties. Hadden ze hier evenveel aandacht ingestoken als de overige grafische stijl, had de game van ons een puntje meer gekregen.

GamesnackBE-Fate-Extra-Screenshot-04

Herhaling herhaling herhaling

Tot nu toe zijn we enkel vol lof geweest over Fate/EXTRA, maar helaas kan dit niet blijven duren, hoe graag dat we het ook zouden willen. Eén van de grootste minpunten is naar onze mening toch wel het repetitief gedrag dat de game te bieden heeft. Vecht en level up in de Arena, informatie verzamelen over je tegenstanders voor een strategisch voordeel, win in het gevecht tegen de andere Master en Servant, krijg een nieuwe tegenstander, begin weer vooraan van het lijstje. Dit hele principe is wel leuk op het begin, maar wanneer je dit hele proces nog moet blijven doen na 5 competitiegevechten is de fun er al snel af.

Dan is er ook nog het feit dat je monsters een goede 20 keer opnieuw moet verslaan vooraleer je hun aanvalspatroon kent. Dit is een zeer vervelend herhalend proces, zeker als je beseft dat er weinig variatie zit in de soorten monsters en de eenvoudige doolhoven in de dungeons. Uit frustratie hebben we gewoon enkelen keren onze PSP aan de kant geschoven om even van de herhaling af te zijn.

Ook het save-systeem is zeer beperkt en had veel beter gekund. Zo is het namelijk niet mogelijk om je vooruitgang op te slaan wanneer je in een dungeon zit. Niet dat dit echt nodig is daar deze relatief eenvoudig te noemen zijn, maar het kan al eens gebeuren dat je een keertje sterft door een gelukstreffer langs de vijand zijn kant, waardoor je terug naar je laatste savepoint buiten de dungeon gaat.

Het laatste minpunt dat ons soms wel wist te storen, was de audio in de game. Met de muziek zelf is niets mis, maar aangezien het verhaal zich steeds op dezelfde locaties afspeelt, wordt de audio al snel afgezaagd. Als ze nu wat meer deuntjes in de game hadden gestoken, zou de speelervaring ineens stukken aangenamer zijn.

GamesnackBE-Fate-Extra-Screenshot-05

Ondanks de vele repetitieve processen die de game rijk is, hebben wij ons toch kostelijk geamuseerd met Fate/EXTRA. Het intrigerende verhaal houdt je aan je handheld gekluisterd en de strijd tegen de andere Masters en Servants zorgen echt voor intense gevechten, die tevens spectaculair ogen dankzij de over-the-top animaties. Voor de fans van de Fate franchise durven we deze game aan te raden, maar daar blijft het dan ook bij. Daarom krijgt Fate/EXTRA van ons 3 GameSnack sterren.

Meer in PSP, Reviews
GameSnackBE-The-Dark-Eye-Chains-of-Satinav-Featured-01
The Dark Eye: Chains of Satinav Review