Resistance: Burning Skies is de eerste First-Person Shooter voor de PS Vita handheld, die volledig gebruik maakt van alle aanwezige features van Sony’s nieuwste handheld. Na drie delen op de PS3 en één deel op de PSP kan je nu dus ook op je PS Vita de Chimera een kopje kleiner maken. Kan deze reeks zich ook met succes vertalen naar de PlayStation Vita en eenzelfde speelervaring bieden dan zijn grotere broer?

Verhaal Resistance: Burning Skies

In Resistance: Burning Skies kruip je in de huid van de moedige brandweerman Tom Riley. Wanneer je opgeroepen wordt voor een zoveelste brand, draait deze interventie toch even anders uit. Normaal gezien moet je de uitslaande vlammen van een fabriek bestrijden, maar al snel omarm je een wapen om de uitbrekende Chimera invasie in de Verenigde Staten de kop in te drukken.

Dat Tom Riley een doorsnee Amerikaanse burger is, wordt doorheen het verhaal wel duidelijk. Zo moet je met de regelmaat van de klok enkele onschuldige slachtoffers bevrijden uit een benarde situatie en voel je dat je de situatie niet alleen kan rechttrekken. Tot slot kom je een deel van je familie tegen, waardoor het plaatje compleet is. Het verhaal doet goed zijn best, maar echt fascinerend is het niet.

GameSnackBE-Resistance-Burning-Skies-Screenshot-04

Gameplay, phew phew!

Je hebt keuze uit een handvol wapens met ieder enkele unieke eigenschappen. Zo kan het ene wapen vijanden vergrendelen in ware Ghost Buster stijl en kan je met een ander wapen voor een korte tijd een schild tevoorschijn toveren. Tot slot kan je doorheen de singleplayer campagne Weapon tech’s vinden. Deze zijn kubussen die je, na het verzamelen ervan, toelaten om een wapen verder te specialiseren of uit te breiden met een verbetering. Verbeteringen zoals een grotere clip voor meer munitie, een kleinere terugslag, de mogelijkheid om meer granaten op zak te hebben enz. Sommige verbeteringen kunnen een serieuze meerwaarde betekenen, waardoor deze zeker niet overbodig aanvoelen.

Zoals eerder aangehaald is Resistance: Burning Skies de eerste shooter die gebruik maakt van beide PS Vita analoge sticks. Hierdoor komt het shooter genre inderdaad zeer goed tot zijn recht op de handheld. De besturing verloopt vlot en is vergelijkbaar met de console-versie.

Minder zijn de geforceerde touch handelingen die je moet doen om bepaalde acties uit te voeren. Zo kan je met een bepaald wapen de vijand locken door op het scherm de vijand aan te tikken, je krijsboog herladen door van boven naar onder te strijken op het touchscreen en zoveel meer.
Sommige handelingen voelen heel natuurlijk aan, zoals het dubbeltikken op het achterste touchpad van de PS Vita om te sprinten. Anderen zijn dan weer heel geforceerd. Ze verliezen niet alleen tijd door ze uit te voeren, maar je kan ook het overzicht verliezen door met je vingers doorheen je zicht over het scherm te bewegen.

De campagne is heel kort. Na een kleine vijf uur heb je het weeral gehad en kan je het spel herspelen op een hogere moeilijkheidsgraad. Vervelend zijn de auto-save punten, die meestal net voor een tussenscène vallen. Helemaal lastig wordt het omdat je deze tussenfilmpjes niet kan overslaan.

GameSnackBE-Resistance-Burning-Skies-Screenshot-02

Graphics

De graphics zijn niet spectaculair te noemen. De meeste textures lijken van een vrij lage resolutie en ook op het gebruik van speciale effecten lijkt bespaart te zijn. Begrijp ons niet verkeerd, het ziet er allemaal netjes uit, maar het zet zeker geen nieuwe standaard voor  next-gen handheld graphics. Ook de cutscènes zijn vrij saai en niet van een bijster hoog niveau.

Graphics zijn één ding, maar ook de indeling van de levels is saai, waardoor er geen echte verrassingen of wow-effecten doorheen het spel zijn. De inkleding van Resistance: Burning Skies is een punt waar echt te weinig aandacht aan gegeven is.

GameSnackBE-Resistance-Burning-Skies-Screenshot-01

Multiplayer

Naast de singleplayer is ook het multiplayer gedeelte in Resistance belangrijk, of dit zou het toch moeten zijn. Spijtig genoeg zorgen teveel factoren ervoor dat we niet snel geneigd zijn terug naar het multiplayer gedeelte te grijpen. Zo heeft Resistance Burning Skies een belabberde matchmaking, wat het vinden van een degelijk spelletje moeilijk maakt.

Telkens wanneer we de verbinding met het SEN verloren, vlogen we terug naar het menu van de multiplayer en dat gebeurde toch wel enkele keren. Zelfs al zat de lobby vol met andere spelers. Met wat geluk geraak je toch eens in een match, maar dan zit je met beginnende spelers opgescheept tegen ervaren spelers die al een veel te hoog level hebben.

En dan natuurlijk de bugs… We hadden tot twee maal toe iemand gelocked en doorzeeft met onze munitie om daarna de kill afgepakt te worden. Godpowers exclusief voor ons? Daar lijkt het toch wel op. Hiernaast kun je ook niet online spelen met 3G, wat er nog eens extra voor zorgt dat je amper online zult kunnen spelen, tenzij je heel wat geduld hebt. De multiplayer heeft heel wat potentieel, maar komt niet volledig tot zijn recht.

GameSnackBE-Resistance-Burning-Skies-Screenshot-03

Na het lezen van de review kan je met een wel heel negatief gevoel achter blijven over Resistance: Burning Skies en dat is het zeker niet. Wat je tussen de lijnen kan lezen is eerder een vorm van teleurstelling. Resistance: Burning Skies maakt ons op vele vlakken warm voor wat een prachtige FPS-shooter op de PlayStation Vita zou kunnen zijn. Het laat de mogelijkheden zien, maar het mist de afwerking die het verschil maakt tussen een doorsnee hapje en een sterrenmaaltijd. Een must voor elke FPS liefhebber en de fans van de Resistance reeks, maar anderen denken beter twee keer na.

Meer in PSVita, PSVita Reviews, Reviews
GameSnackBE-Gravity-Rush-Featured-01
Gravity Rush gaat strijd aan met de zwaartekracht op de Playstation Vita