De PS Vita kent nog niet veel games en voor de meeste gamers is dit de reden dat ze deze handheld nog geen kans gegeven hebben. Tussen het weinige aantal gereleasete games bevindt zich SpyHunter, maar of dit een system-seller is… dat valt nog af te wachten.

Heel veel verhaal zit niet verborgen achter deze game met een stoer jasje. Wanneer de game begint bevinden we ons achter het stuur van een high-tech auto, een prototype dat we moeten showen aan de Minister van Defensie. Het is natuurlijk de bedoeling dat de minister onder de indruk is van dit stukje technologie, dus moeten we een testritje maken. De president kan tevreden zijn over onze rijskills, maar dat is buiten een anoniem individu gerekend. De testrit wordt gesaboteerd en plots mag Agent rijden voor zijn leven.

GameSnackBE-Spy-Hunter-Screenshot-02

Het verhaal leek ons doorheen de playthrough redelijk overbodig. Het heeft voor ons slechts als achtergrondinformatie gediend. Zelfs personages werden amper uitgewerkt, waardoor we onze protagonist Agent noemen. Actie, schieten en doen waar Agent goed in is, is de rode draad van Spy Hunter. Gelukkig maakt de gameplay veel goed.

Men begint met een kleine tutorial, die door het verhaal in het water valt, waardoor we het zelf maar moeten uitzoeken. Gelukkig heeft de gamer de dag van vandaag geen problemen met het onder de knie krijgen van controls en dit is bij SpyHunter niet anders. We maken gebruik van de toetsen en van het touchscreen, van het rearpad is geen sprake in deze game. De rechter joystick kan de camera echter enkel wat schuiven, waardoor je dit nooit gebruikt. Op zich niet erg, maar dit zorgt ervoor dat Spy Hunter aanvoelt als een PSP-spel. Dit gezegd zijnde kunnen we van start met de game itself!

We beginnen met de G-6155 Interceptor, de auto die toch het belangrijkste is in het spel. Deze snelle vierwieler is voorzien van een hoop snufjes en verschillende kleurtjes. Helaas voor de fans, maar tunen zit er niet in, jullie kunnen enkel kiezen uit 18 verschillende kleurtjes. Onze bolide kan tijdens een missie tot 4 verschillende gadgets bij zich dragen en deze kunnen worden aangekocht of verdiend. Hier wordt het duidelijk wat we bedoelen met het feit dat Spy Hunter action-based is, want deze snufjes dienen elk om op te blazen wat in jouw weg staat of rijdt. Naast gadgets kan de G-6155 Interceptor ook van vorm veranderen. Geheel automatisch weliswaar, want wanneer we in het water belanden verandert ons voertuig in een speedboot met dezelfde vuurkracht. Of wanneer we even off-road gaan, geen probleem voor de multifunctionele G-6155 Interceptor, want dan zet de auto uit en worden de banden extra dik.  Je hebt een machine gun op de motorkap, elektrische schokkers aan de zijdeuren, een vlammenwerper aan de kofferbak en niet te vergeten, een uitklapbare missile launcher op het dak. Dit betekent natuurlijk niet dat je verplicht bent om deze te gebruiken, dit zijn de gadgets die je heel vroeg in de game al kunt bemachtigen.

GameSnackBE-Spy-Hunter-Screenshot-01

Maar wat moet je dan vernietigen en wat is zo stom om in de weg van een high-tech overheidswapen te lopen? Ons idioot antwoord op deze al even idiote vraag: vijanden en obstakels in de omgeving. Jammer genoeg is hier geen sprake van vernieling in de omgeving, obstakels beperken zich tot omheiningen, gastanks en poorten. Wat dan wel weer interessant is om als schietschijf te gebruiken zijn onze achtervolgers. Deze zijn voorzien van slechts één gadget en zijn soms niet al te gemakkelijk uit te schakelen. Zoals gebruikelijk heb je sterke en ook minder sterke vijanden. De sterkere bestaan dan uit helikopters en zwaar bepantserde vrachtwagens met een mini-gun. Jouw enige optie bij een helikopter is al snel de missile launcher, wat jouw missie niet gemakkelijker maakt als je geen missiles in voorraad meer hebt.

Al deze negativiteit neemt natuurlijk niet weg dat de funfactor enorm hoog ligt. Het blijft voldoening geven om jouw vijand tot schroot te veranderen en de stukken om je oren te zien vliegen. Toen we dachten het plezier verder te zetten in de multiplayer werden we toch op het verkeerde spoor gebracht. Spy Hunter heeft wel degelijk een multiplayer, maar op de één of andere manier heeft de ontwikkelaar gekozen voor een offline multiplayer via ad-hoc. Een slechte keuze naar onze mening, want de actie kon perfect online verder gezet worden.

Grafisch & audio

Je zou denken dat men van deze game een plaatje zou gemaakt hebben die eer aan de PS Vita doet. Niets is minder waar, wanneer blijkt dat niet alleen de controls aanvoelen als die van een PSP-game, maar ook de graphics je doen terugdenken aan de Vita’s voorganger. De cutscènes zijn dik in orde, maar zijn toch niet helemaal in HD.

GameSnackBE-Spy-Hunter-Featured-01

Op vlak van audio is het niet echt veel beter, op de muziek na. De turrets, launchers en andere gadgets die je maar kunt bedenken werden voorzien van een geluidje dat meerdere keren terugkeert en deze lijken dan nog eens uit een game uit de vorige generatie te komen. Waar het spel goed op scoorde was de muziek. Bij het opstarten werden we al meteen omgedoopt tot spion door het aloude bekende themalied van Peter Gunn, een spionageserie uit de jaren 50’ – 60’.

Spy Hunter bleek achteraf toch geen system-seller te zijn. Gamers die nog geen PS Vita hebben moeten zeker de moeite noch kosten doen speciaal voor deze game. Wel kunnen we Spy Hunter aanraden aan diegenen die al in bezit zijn van deze handheld en nog op zoek zijn naar een spelletje die hun enkele uren kan bezighouden. Spy Hunter mag dan niet volmaakt zijn, fun is het zeker wel.

Meer in PSVita, PSVita Reviews, Reviews
Syteemupdate v2.00 brengt Playstation Plus naar PS Vita