1849 Gold Rush Sim – ontwikkeld door SomaSim – is een klassieke tycoon/City management game waar je als volleerd gouddelver aan de slag gaat met als doel handelsroutes op te zetten, arbeiders aan te trekken en van je stad een succesverhaal te maken. 1849 treed in de voetsporen van klassiekers als Caesar, Pharao en Civilization, maar buiten PC nu ook verkrijgbaar voor mobiele apparaten (iOS en Android).

Pioniers, goud en overmoed

Deze tycoon game speelt zich af in het  jaar 1849 en neemt ons mee naar California. In de tijd waar de eerste goudaders ontdekt werden, die zorgden voor een nooit geziene goudkoorts. Volledige dorpen werden opgetrokken rond deze mijnen om een deeltje van het succes mee te pikken. Enkele stootten op goud en hadden geluk, maar anderen zochten tevergeefs en gingen ten onder aan moed en onvermoed.  Een intrigerende periode waarin pioniers de geschiedenisboeken ingingen en we tot op de dag van vandaag de restanten in de vorm van ghost towns nog kunnen terugvinden.

1849 Gold Rush Sim

Management en gezond verstand

In de story modus krijg je twintig campagnes voorgeschoteld die je één voor één tot een goed einde moet brengen. Dit doe je door het behalen van enkele vooropgestelde doelen, die meestal komen in de vorm van ‘trek x aantal inwoners aan’, ‘handel voor x aantal goederen’, … Elk scenario is voorzien van een eigen map met een verschillende topografie en indeling van de grondstoffen. Daarboven kan je ook een sandbox game starten, die je toelaat om vrij (en eindeloos) een stad op te bouwen.

1849 is een city management game in zijn meest klassieke vorm. Je zal jezelf dus vooral bezig houden met het bouwen van huizen, mijnen, boerderijen, … met als doel een zo efficiënt mogelijk economisch netwerk op te bouwen. Daarboven open je handelsroutes waarmee je grondstoffen en producten kan kopen en verkopen. Alles draait om het opbouwen van een economie, het aantrekken van arbeidskrachten en natuurlijk deze inwoners zo tevreden mogelijk houden. Bij het begin van een spel loopt alles moeizaam, maar al snel kom je – bij een goed management – op het zogenaamde kantelpunt, waarna het eigenlijk niet meer mis kan gaan.

1849 Gold Rush Sim

Deze gold rush sim biedt voldoende mogelijkheden en enkele leuke uitdagingen. Er zijn verschillende routes om te volgen naar succes, maar toch is alles zeer eenvoudig gehouden. Ook bij deze sim spelen alle scenario’s zich wat gelijkaardig af: Je verzamelt grondstoffen, bouwt, wacht en breidt uit. Alles is hierin zeer netjes uitgewerkt, maar iets meer afwisseling en een zijsprong links en rechts zou welkom zijn. Bij de start van een scenario moet je al dadelijk een keuze maken met welk beginkapitaal je wil beginnen. Ga je voor de grondstoffen of de harde cash?

Grafisch ziet 1849 er zeer leuk uit. Kostuums, decors, huizen en menu’s zijn allemaal uitgewerkt in dezelfde stijl. Deze ademen echt de tijdsgeest uit van toen. Ook is de stad levendig door koeriers die heen en weer lopen, een sheriff die patrouilleert en karren die ruwe grondstoffen naar hun bestemming brengen.

1849 Gold Rush Sim

Besluit

1849 Gold Rush sim is een zeer leuke en uitdagende game. Alle elementen zijn bewust heel simpel gehouden, maar de functionaliteiten die er zijn, zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt en vormen een mooi geheel. 1849 is een game die je met nostalgie doet terugkijken naar klassieke games als Caeser Pharao en Civization en vertaalt deze ervaring perfect naar je mobiel toestel. Niets zo leuk dan inwoners aantrekken, een economisch netwerk opzetten en handelswegen te openen. Iets meer afwisseling en een zijsprong links of rechts zou welgekomen zijn, maar we hopen dat deze game een opstap is naar een uitgebreide reeks.

Meer in PC Reviews, Reviews
The Elder Scrolls Online Review