Housemarque, de makers van onder andere Resogun en Outland, komen afgestormd met hun nieuwste PS4 exclusive Alienation. De aliens hebben onze planeet overgenomen en dit is de mensheid zijn laatste kans om het heft terug in handen te nemen. Kan deze twin-stick shooter en spirituele opvolger van Dead Nation ons overtuigen? Je leest het in onze review!

Debut-trailer-screenshots-from-PS4-exclusive-twin-stick-shooter-Alienation

Alienation

Het verhaal is zo cliché als maar kan zijn. Maar daarvoor mag je Alienation zeker niet aan de kant schuiven, want er is een hele waslijst aan zaken die ervoor zorgen dat deze game zijn geld waard is. Je begint door één van de drie beschikbare classes te kiezen. De Bio-Specialist is de zeer mobiele healer, de Saboteur is een techneut die zichzelf onzichtbaar kan maken en de stealth rol op zich neemt, en de Tank is zoals de naam al doet vermoeden, euh ja… een tank. De drie klassen vullen elkaar zeer goed aan en dat merk je ook direct als je samenspeelt met enkele vrienden (of bij gebrek aan vrienden, randoms van op het internet).

2 alienation

De eerste paar missies raken we vrij vlot solo doorheen, maar al gauw hebben we hulp nodig van enkele andere spelers om door de levels te geraken. De moeilijkheidsgraad gaat steil de lucht in na een half uurtje spelen, hordes van vijanden komen op je af en omsingelen je van zodra ze de kans zien. Met enkele simpele commands die zich op de D-pad van je controller bevinden, kun je je team orders geven zoals “Wait!”, “Over here!” en “Nice!”. Alles wat we nodig hebben eigenlijk!

Shoot to Loot

Alienation heeft net als Destiny, The Division, Diablo en Warframe een behoorlijk verslavend loot-systeem. Shoot stuff, pick stuff up & shoot some more stuff! Zoals gewoonlijk werkt dit systeem met kleurcodes gaande van witte items die Stock waarde hebben, naar de groene Uncommon items en zo nog enkele kleurtjes verder tot je uiteindelijk bij de oranje Legendary items komt. Eenmaal je een wapen van Rare kwaliteit of hoger hebt kun je met zogenaamde upgrade nodes ook de stats van dat wapen, zoals damage en fire rate, aanpassen. Deze upgrade nodes verkrijg je net zoals de wapens door vijanden te doden, en ook de kwaliteit van deze kan variëren van 1 tot en met 5. Er is bovendien een groot genoeg aanbod aan verschillende wapens om er wat variatie in te houden. Een active reload systeem zoals we in Gears of War terugvinden zorgt er ook voor dat je je aandacht niet te snel verliest.

De gebruikelijke frustratie die dit soort systemen met zich meebrengt is vaak dat je veel te veel items van lage kwaliteit vindt en zelden een item van de hoogste kwaliteit. Ook hiervoor hebben ze bij Housemarque een oplossing bedacht: hoe hoger de moeilijkheidsgraad waarop je speelt, hoe beter de drops zullen zijn.

The Buddy System

Zoals eerder aangehaald gaat de moeilijkheidsgraad steil de lucht in als je slechts enkele missies ver bent. Hierdoor wordt ook meteen duidelijk dat ze bij Housemarque de focus leggen op het co-op aspect van de game. Met behulp van een zeer vlot drop-in/drop-out systeem kan je snel iemand in nood te hulp schieten. Hoe meer vijanden jullie neerknallen, hoe hoger jullie multiplier en hoe meer XP jullie dus zullen verdienen. Speel je daarentegen solo, zal je veel vaker doodgaan, niet die hoge multiplier halen en minder XP verdienen. Daarna worden latere levels alleen maar moeilijker. Doorheen de missies komen jullie ook nog enkele challenge-events tegen, waar jullie één of ander grote boze gemenerik moeten neerknallen. Slagen jullie daar in, dan wacht een mooi blinkend kistje met shiny stuff jullie op!5 alienation

But how does it look?

Weinig verrassingen hier, Housemarque slaagt er nogmaals in om een prachtig uitziende game aan ons af te leveren. Met explosies en particle effects die ons meteen aan Resogun doen denken, schitterende weerseffecten en locaties waarvan er spontaan “woah, cool…”  door je heen gaat kunnen we op gebied van graphics zeker niet meer verlangen. Ook de framerate blijft mooi stabiel op 30FPS zonder enige haperingen, zelfs niet wanneer alles de lucht invliegt.

3 alienation

Als je nood hebt aan een game waarmee je nu en dan je zinnen eens kan verzetten, dan is het mindless murdering of aliens ideaal in Alienation. De game is vooraal co-op gericht en we raden dan ook aan om het zo te spelen. Je kan het solo spelen indien je dat zou willen, maar hou er rekening mee dat je heel wat meer grinding tegemoet zal gaan wegens de hoge moeilijkheidsgraad die zich na slechts enkele missies al laat zien. Het lootsysteem is goed uitgewerkt met een frequente droprate voor wapens en materials.

Kortom, zoek je een spel waarmee je je op een vrij uurtje eens met enkele maten wil amuseren, dan is Alienation een aanrader en voor de prijs waaraan hij aangeboden wordt mag je deze zeker niet laten liggen!

Alienation Review
Grafisch heel mooiStabiele framerate (30FPS)Goed uitgewerkt lootsysteem
Moeilijkheidsgraad gaat plots omhoogSolo niet aan te raden