We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Is al schietend je een weg banen door golven van tuig en geboefte een kolfje naar je hand? Onze redacteur testte het uit op zijn Xbox en is nog maar net heelhuids weggeraakt.

Wie fan is van shooters en coöp kent Army of Two zeker en vast wel. In de vorige game baande je een weg als Salem of Rios door de onderbuik van verschillende continenten. Nu blijft de actie beperkt tot het zonovergoten Mexico, waarbij je een politicus moet zien te redden uit de handen van een meedogenloos drugskartel.

Blast from the past

De game start met jou als Alpha en je maatje Bravo die het konvooi van deze politicus begeleiden en schakelt over naar een eerdere opdracht van vijf jaar geleden, toen je een dame moest redden, maar ook verondersteld werd dat Salem omkwam. Daarna fast forward je terug naar het heden.

Ieder stuk van het verhaal is onderverdeeld in kleinere checkpoints en dat is wel handig: ben je het gamen even beu of sterft één van de twee, dan verlies je niet al teveel vooruitgang en kan je snel herstarten. Een gele blokpijl toont je in welke richting je moet om naar het volgende stuk te gaan. De ene keer moet je doorheen de steegjes en straten van een stadje, de andere keer loop je over een stoffige landweg of steek je het terrein over van een stortplaats van gedumpte vliegtuigonderdelen. Dan zoek je weer je weg in een pas gebouwd vakantieresort of kruis je een kerkhof vol tombes en graven.

GamesnackBE-Army-of-Two-the-Devil's-Cartel-Screenshot-02

In de straatjes begin je op de duur wel het gevoel te krijgen dat je daar al enkele keren gepasseerd bent. Gelukkig schiet er te weinig tijd over om je daar druk over te maken, want de volgende lading badass guys komt er alweer aan. Telkens volgen er hordes tuig met pistolen, machetes, mitrailleurs, granaatwerpers of andere schietijzers om jouw vooruitgang tegen te houden. Deze kerels zijn niet altijd even intelligent, want soms lopen ze rechtstreeks in de baan van je voertuig waardoor ze bij bosjes omvergekegeld worden of lopen ze in de vuurlinie van een sub machine gun, en zo voort… het overkomt hen regelmatig.

To kill or not to kill is not the question, just overkill

In het begin ontvang je drie basiswapens die je snel kan wisselen en die van voldoende munitie worden voorzien. Gaandeweg verzamel je andere wapens, waarbij je elk wapen kan upgraden volgens jouw wens. Dat alles kost wel geld en dat geld verdien je door zo goed mogelijk samen te werken. Hier is het Overkill-systeem van belang; het maakt dat je voor een korte periode ongenaakbaar bent, maar bovenal zit je gezamenlijk in Overkill-mode om tegenstanders richting de Mexicaanse hel in te sturen. Dan scoor je beduidend beter en dat levert weer extra cash op.

GamesnackBE-Army-of-Two-the-Devil's-Cartel-Screenshot-03

Indien je solo speelt, is de AI wel zo verstandig genoeg om gelijke tred met jou te houden en dat maakt het wel aangenaam. Enkel op een groot plein met rondom rond gaanderijen kan je beter samenblijven, want eens jij of je AI-buddy gewond zijn, is er weinig mogelijkheid om elkaar terug op te zoeken ter genezing. En dan is het “Retry section”.

Op bepaalde punten in de game heb je twee verschillende keuzes: neem je de bovenverdieping of het gelijkvloers, blijf je als back-up voor een gewonde teamgenoot of ga je het doelwit uitschakelen, … Het maakt dat je toch het gevoel krijgt dat je iets kan inbrengen, maar dit soort beslissingen blijven beperkt gedurende de hele game.

Are you good enough?

Na ieder onderdeel zie je hoe ver je op de “contractor ranglijst” bent opgeschoven, hoeveel geld je verdiend hebt en welke items je hebt vrijgespeeld gaande van tatoeages, maskerverf tot wapens en wapenaanpassingen. Je ziet ook hoeveel je verdiende per soort actie en als je online speelt, kan je je plaats op de leaderboards bekijken.

A new game, a new dawn?

Deze game draait op de Frostbite 2 engine, waarbij de vorige versies op de Unreal Engine 3 draaiden. Maar als dat wil zeggen dat een gedode Mexicaan eerst nog 15 seconden half in de lucht blijft hangen voordat hij tegen de vlakte slaat, dan is die Frostbite 2 toch maar twijfelachtig.

De Overkill-mode wordt extra benadrukt doordat samenwerken in die Overkill-mode hoger wordt beloond, maar leuke onderlinge interacties zoals steen, papier en schaar zijn deze keer weggelaten. Het verbale vuurwerk tussen de verschillende bijfiguren is af en toe wel grappig om te aanhoren, maar het is slechts een detail.

GamesnackBE-Army-of-Two-the-Devil's-Cartel-Screenshot-01

Voor diegene die gek is op het opsmukken, aanpassen en uitbreiden van zijn wapens, kledij, maskers en tatoeages is deze game dikke pret. Kan je maar niet beslissen welk wapen of mod je wil, dan test je het met één druk op de Y-button  even uit op de schietbaan. Vooral qua kleur en vormgeving van je wapens kan je kiezen uit heel wat opties, maar of dat zo belangrijk is, daar kan je maar vragen bij stellen.

Handig voor rookies is de T.W.O. Vision optie waarbij de computer een veilige(re) route voor jou uitstippelt, waardoor schaduwbeelden je tonen waar de beste plekken zijn om cover te zoeken. Maar voor ervaren shooters is deze optie van geen tel.

An army of fun?

Ook in deze Army of Two is het business as usual en dat betekent schieten, vernielen en bombarderen de ganse game door, maar dan zonder de leukigheden die er in de vorige versies wel zaten. Voor de liefhebbers van deze vorm van entertainment is dit een tof tijdverdrijf, maar een meerwaardezoeker zal zeker op zijn honger blijven zitten.

  • Indy

    Geen Rios en Salem, geen aankoop voor mij. Ze hebben precies alles wat goed is uit de vorige games weggelaten en een hoop nieuwe en overbodige dingen in gestoken. 🙁

  • Jef

    Inderdaad zeer spijtig, ik had er meer van verwacht.

No more articles
Meer in Reviews, Xbox 360, Xbox 360 Reviews
Originele Xbox Video Awards

Sluiten