Helden heb je in alle maten en smaken; de ene zweert bij Superman, de andere bij de Hulk en nog iemand anders heeft een boon voor Wolverine. Een held die de laatste jaren terug in opmars is, is Batman, de gevleugelde wreker van het gewone volk.

Bruce Wayne aka Batman

Onder die zwarte cape van deze superheld zit eigenlijk miljardair Bruce Wayne, een eenzaat die het liefst van al ’s nachts boeven achternazit in plaats van te verschijnen op gesponsorde etentjes van de high society. In deze Batman: Arkham Origins gaat WB Games Montréal terug naar de beginjaren van Batman en zien we hoe de gevleugelde held gevormd en bijgestaan wordt door zijn trouwe butler Alfred. Geen Catwoman of Robin in dit verhaal, zij komen pas later in zijn leven.

Hoe het begint

Wanneer Black Mask een aantal levensgevaarlijke boeven bevrijdt, laat Batman zijn kerstdiner staan en neemt hij het op zich om de stad te ontdoen van dit gevaarlijk gespuis. En het is niet zomaar wat gespuis. Nee, door de wol geverfde huurmoordenaars die naar de hoofdprijs van 50 miljoen dingen. De voorwaarde om die te krijgen? Batman het loodje laten leggen. Gelukkig voor de speler ontmoet de gevleugelde wreker deze killingmachines één per één; verspreid over het verhaal.

GameSnackBE-Batman-Arkham-Origins-Screenshot-03

Een eerste spoor leidt naar Penguin en daarvoor moet je een aantal districten van de stad doorcruisen. Je kan gebruik maken van de daken door al grappelend en zwevend van dak naar dak te gaan, of je kan op de begane grond blijven. Dat grappelsysteem kan beter, want de plaatsen waar je je haak naar kan sturen worden netjes aangegeven, maar daar zit vaak een zéér ruime marge op. Het komt genoeg voor dat je een heel stuk boven de beoogde landingsplek terechtkomt.

Regelmatig kom je gure types tegen die niets liever doen dan je een lesje te leren of hoor je via de radiofrequentie van de politieradio dat er ergens een misdaad wordt gepleegd. De keuze is aan jou om daarvoor een omweg te maken of om enkele hoofden tegen elkaar te slaan. Kies je voor de tweede optie dan kan je ook nog eens kiezen of je voor de hit & run tactiek gaat, of dat je gewoon lustig een potje gaat knokken met je tegenstanders. Eens een tegenstander definitief gevloerd is, zie je dat aan de kleine vleermuizen die vanaf zijn lichaam opstijgen. Een goed gevecht is niets zonder degelijke combo’s en afweerwerk. Om die te oefenen kan je in de Batcave gebruik maken van proefpersonen die je alle hak- en trapbewegingen erin pompen, maar dan nog loopt het niet altijd van een leien dakje. Een neergevallen tegenstrever definitief uitschakelen kan je niet direct; vaak ga je dan eerst een andere tegenstrever te lijf. En zo draai je rondjes langs de kring vijanden.

Shadow Vigilante, Gotham Protector, Worst Nightmare en World’s Greatest Detective

Batman kan uitblinken in bovenstaande vier specialisaties en het is aan de speler om te kiezen waar hij het meeste aandacht aan geeft. Goede meleecombo’s worden beloond meer veel XP, speciale moves laten je op de ranking klimmen. Op een gegeven moment zit Batman in een ventilatieschacht en kan je via FPS-view kijken wat er rondom jou gebeurt. Gecombineerd met zijn Detective Vision ziet hij de infraroodgestaltes van zijn tegenstrevers. Dan is het geduld uitoefenen, grille openen, boef langs achter besluipen, uitschakelen met de speciale sluipmove en terug achter de grille verdwijnen. Het lukt zo om de patrouillerende bewaking op het bovendek van een schip uit te schakelen. En hoe meer bewakers er bewusteloos teruggevonden worden door hun collega’s, hoe hoger hun hartslag is (wat je kan zien met je Detective Vision). Mogelijkheden zat hier om je Shadow Vigilanteranking te verhogen.

GameSnackBE-Batman-Arkham-Origins-Screenshot-02

De Detective Visie wordt als World’s Greatest Detective nog uitgebreid door upgrades in OmgevingsAnalyse waarbij je op een crimescène naar aanwijzingen moet scannen om een misdaad op te lossen. En is er niet meteen een oplossing te zien, dan kan met het terugspoelen van de VR-beelden er opeens wel iets naar boven komen.

De zoektocht naar Black Mask

Het hoofdverhaal start voor de speler met de reeds eerder aangehaalde opsporing van Penguin. Onderweg kom je heel wat extra’s tegen die je gratis en voor niets worden aangeboden door o.a. Enigma; een computergenie met een hoek af. Deze kerel heeft de drop-points van de BatWing verstoord en dus moet jij in de ComTowers van alle districten het plaatselijke netwerk gaan hacken. Eens de transmissies in die ComTower hersteld zijn, verschijnen alle Netwerk Relays van het Enigma-netwerk op je map. Die Relays moet je zien te vernietigen (vaak zijn het puzzels) en aangezien er gemiddeld zo’n 10 per district zijn, valt er wel wat werk te doen. Maar geen nood als je teveel van de mainstory afwijkt, Batman himself herinnert zich regelmatig dat hij “toch wel dringend naar persoon X moet gaan om zijn zoektocht verder te zetten”.

Naast Enigma’s subplot zijn er nog een aantal andere submissies en die variëren in lengte. Het kan simpelweg een bepaalde tegenstander verslaan zijn, maar ook het opsporen van alle wapenkisten van Penguin of de drugsvaten van Black Mask is er één van de vele. Daarnaast kan je ook datapakketten van The Riddler ophalen of camera’s vernietigen. Verveling? Wat is dat?

Verzinsel of echt?

Omdat het verhaal zich nu afspeelt in de beginjaren van Batman, beschouwen burgers, boeven en  ordehandhavers hem als een fantasiefiguur. De redelijk onbeproefde Batman is eigenwijs en veegt met harde hand iedereen op een hoopje. En dat is ook letterlijk te nemen: geen vuurwapens voor hem, enkel zijn vuisten en zijn gadgets (de Batclaw, Springstof, Smokepellets, een Batarang…). Waar je in het begin één of twee tegenstanders had, worden het er bij iedere encounter meer en meer. Hier en daar krijgen deze een pistool, sniperrifle of snelvuurwapen, maar voor het overige zijn het vooral de potige kerels die het met hun vuisten (of knuppel) willen klaren. En dat is de perfecte match voor onze held.

GameSnackBE-Batman-Arkham-Origins-Screenshot-01

I am the Night

De hoofdmoot van de game is weggelegd voor de singleplayermodus. Het duurt toch wel een aantal uur vooraleer je de mainstory hebt afgewerkt. Hierna volgt dan de optie New Game Plus, als je eerder de game in Normal of Difficult hebt uitgespeeld. Voor wie dat niet uitdagend genoeg is, is er ook de “I Am The Night’ mode, waarin je helemaal opnieuw moet beginnen als je sterft. En als afsluiter kan je nog wat rotzooien in de multiplayer. Als je op je gemakje alles zoekt, achtervolgt en oplost, ben je toch wel heel wat uren bezig en vooraleer je het weet is de avond voorbijgezweefd.

Spijtig dat er na enkele avonden spelen opeens een corrupte save file melding op het scherm tevoorschijn kwam en we het verhaal opnieuw mochten spelen.

Slotwoord

Een mooie game die meer vertelt over de beginjaren van Batman en zijn vijanden, waarbij het zweven over de meestal verlaten ondergesneeuwde gebieden in Arkham City genoeg bijdraagt aan de grimmige sfeer van het hoofdverhaal. Spijtig dat een aantal bugs voor frustratie zorgen.

WRC 4: Fia World Rally Championship Review