BioShock: Infinite is de derde telg in de uiterst succesvolle BioShock reeks. De setting is deze keer niet de  duistere vervallen onderwaterwereld van Rapture  maar de zonnige vliegende stad Columbia. Infinite is één van de meest gehypte games van 2013, maar slagen de makers erin om aan de torenhoge verwachtingen te voldoen? Lees het hieronder!

Bring us the girl and wipe away the debt

Jij bent Booker  DeWitt, gewezen Pinkertonagent die diep in de gokschulden is belandt. Om die schulden in te lossen moeten we de mysterieuze Elizabeth gaan redden die gevangen wordt gehouden in de magische, zwevende stad Columbia. Ons avontuur begint in 1912. Infinite speelt zich dus af voor de eerste BioShock midden in de nacht op een klein vergeten eilandje met een vuurtoren. De gelijkenis met de eerste BioShock kan bijna niet op als we te weten komen dat ook Columbia bestuurd wordt door een megalomane alleenheerser. Deze alleenheerser is Comstock, de profeet die de stad heeft opgebouwd volgens zijn visie. Maar vanaf we in Columbia terecht komen wordt al snel duidelijk dat de twee werelden niet meer van elkaar konden verschillen. Waar Rapture een duistere vervallen stad is, is Columbia mooi en vol leven. De makers geven je echt het gevoel dat de stad leeft en echt bestaat. Het zit ‘m  in de details, zo zijn er de conversaties tussen verschillende burgers, de posters die overal rondhangen en de viewmasters die de geschiedenis van de stad weergeven. Maar al snel wordt duidelijk dat Columbia helemaal niet zo vreedzaam is.  Elizabeth is een belangrijk deel van de profetie van Comstock en Booker wordt al snel ontmaskerd, waardoor de hele stad een moordende bende wordt die niets liever wil dan Bookers bloed  drinken. Er is een groot contrast tussen het zonnige weertje en de duistere dingen die er zich afspelen… Het verhaal komt een beetje traag op gang, maar vanaf je Elizabeth hebt meegelokt laat het je niet meer los tot het einde. Het verhaal en de sfeer van BioShock: Infinite verdienen hun plaats hoog in de lucht naast Columbia.

GameSnackBE-BioShock-Infinite-Screenshot-06

Vigors to rule them all

BioShock: Infinite is niet de zoveelste ordinaire Call of Duty kloon. Dankzij vigors, een soort vloeistof die je speciale krachten geeft, is elk gevecht anders. Zo kan je vijanden in vuur en vlam zetten, in de lucht gooien en zelfs zelfmoord doen plegen. De vigors werken met een soort mana, salts genaamd. Zijn je salts op, dan moet je nieuwe zoeken, je vigors zal je dus niet altijd ter beschikking hebben. Dit zorgt er voor dat je constant twijfelt, gebruik ik nu mijn krachtigste vigor of wacht ik nog even voor het geval dat ik een nog krachtigere tegenstander tegenkom? Daarnaast zijn er natuurlijk nog de gewone geweren: een pistool, machinegeweer, shotgun, rpg, … Geen gekke geweren, vooral het soort dat je normaal in shooters verwacht, wat wel spijtig is aangezien de gekte van de vigors. De verschillende soorten ammo die je in de vorige BioShocks kon gebruiken zijn echter verdwenen. Onderweg vind je ook geld waarmee de wapens en vigors  verbeterd kunnen worden. Dit is belangrijk als je later het loodje niet wil leggen tegen sterkere vijanden.  De vijanden zelf zijn gevarieerd. Er is de gewone infanterie die je gemakkelijk uit de weg ruimt met een headshot, maar er zijn ook een groot aantal bazen, sommigen gebruiken vigors, anderen zijn cyborgs of genetisch gemodificeerde mensen. Iets wat we wel missen, is dat er geen ultieme boss is die je het zweet doet uitbreken zoals de Big Daddies uit de vorige BioShocks. Een heel belangrijk deel van de combat zijn de skylines, dit zijn rails die in de lucht hangen om snel van plaats te veranderen of je vijand te verrassen met een airstrike. Pas op, want de vijand gebruikt de skylines zelf ook en zo kom je wel eens voor een verrassing te staan.

Elizabeth staat ook haar mannetje in de gevechten en bied je verschillende hulpmiddelen aan met als belangrijkste de tears. Dit zijn portalen naar een andere wereld waaruit Elizabeth cover, turrets of wapens kan halen. Tijdens de gevechten zoekt ze naar health kits, salts of ammo. Dit maakt haar tot een zeer gewaardeerd gezelschap. Een ander belangrijk deel van Infinite is exploratie. In de kleinste hoekjes van de wereld zit gear verstopt. Dit is kledij die je personage belangrijke neveneffecten geeft, zoals extra damage of een betere nauwkeurigheid. Er zijn ook verschillende infusions verstopt, dit zijn drankjes die je meer gezondheid, salts of een groter schild geven. Wil je overleven in de duistere wereld van BioShock? Dan zal je dus zeker op ontdekking moeten gaan. Tijdens je zoektocht vind je ook verschillende voxophones, dit zijn audiologs die je een boeiende kijk op de achtergrond van het verhaal bieden.

Not everything is made in heaven

BioShock Infinite is echter niet perfect. Dankzij de cartoony artstyle ziet het spel er wel goed uit, maar niets kan verbergen dat het op zeven jaar oude hardware draait. Zo is de resolutie van veel voorwerpen ondermaats en is er de occasionele framedrop. Op vlak van audio valt er echter niets op aan te merken. Iets waar het spel naar het einde toe wel aan lijdt, is repetitiviteit. Je weet welke vijand welke zwakke plek heeft en wat hun volgende zet zal zijn. Het spel wordt eigenlijk een beetje uitgerokken, zodat het niet te kort zou zijn. Dit zorgt er wel voor dat het spel en vooral de gevechten een beetje een sleur worden. Het spannende verhaal zorgt er wel voor dat je blijft spelen, maar wat meer vijanden, wapens of gevarieerde omgevingen waren wel welkom geweest. Aangezien het spel geen multiplayermodus bevat, is er ook niet veel reden om het nog opnieuw te spelen, op de hardmode na. Niet dat dit echt zo’n negatief punt is, want met één playthrough zit je al gemakkelijk aan twintig uur, met de nodige exploratie weliswaar. Aangezien er geen multiplayer in het spel zit is de volledige focus naar de singleplayer gegaan en dit toont zich wel in het uiterst meeslepende verhaal en de pracht en praal van Columbia.

BioShock: Infinite is ondanks de paar minpuntjes toch een dijk van een game geworden. Een prachtig verhaal dat je van begin tot eind niet meer loslaat, een andere kijk op First Person combat dankzij de vigors, een prachtige omgeving die je doet geloven dat ze echt daar ergens in de lucht hangt en die lekker duistere BioShocksfeer zorgt ervoor dat  Infinite  terecht één van de beste shooters van de laatste jaren is. Dit is een spel dat zich verplicht in je collectie zou moeten bevinden!

• Olivier Maes

Mooie review, go on!

• Maxim