Vraag het elke hardcore gamer die al wat jaren meedraait in de business en die zal je zonder twijfel vertellen dat games vroeger véél moeilijker waren. Niks te regenererende healthbalkjes, geen constante checkpoints, geen hints en tips. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je nu zonder moeite guides en walkthroughs kan vinden op het internet. Maar er is een franchise die tegen deze trend inging: Demon/Dark Souls en hun slogan was niet voor niks “prepare to die…a lot“. Bloodborne mag dan misschien niet de “Souls” titel dragen, in geest en uitvoering is het wel degelijk een game uit diezelfde reeks. We bereiden ons voor om heel vaak dood te gaan en klikten met een bang hartje op start new game

No time to explain!

Wat meteen opvalt is dat de game niet veel uitlegt. Na een gruwelijke eerste cutscene weet je eigenlijk nog helemaal niks en spawn je in een kleine kamer in een ziekenhuis. Je loopt de trap af en wordt meteen geconfronteerd met je eerste vijand. Een uit de kluiten gewassen weerwolf. Op dat moment ben je nog ongewapend, dus al na luttele seconden zal je het loodje leggen. Gelukkig blijkt dat de bedoeling en spawn je terug in “The Hunter’s Dream” hetgeen eigenlijk je safehouse is en een hub van waaruit je volgende avonturen zullen vertrekken. Pas hier krijg je je eerste tips over hoe de game eigenlijk speelt, wat de knoppen doen en hoe je een vijand te lijf kan gaan! Ook je eerste wapens vind je hier. Maar maak je geen illusies: je hebt nu misschien wel een eerste begrip over de controles en een startwapen, makkelijker wordt het er toch niet op hoor!

Bloodborne1

Wie jaagt er op wie in Yarnham?

Take that!

Terug naar die wolf dan maar en na nog een keer of 2 doodgaan wisten we het ondier te verslaan! Ondertussen maken we de kanttekening dat de graphics van de game absoluut hun ding naar behoren doen, maar zeker niet de beste zijn die we ooit gezien hebben. Vooral vele clipping issues (waarbij je arm door de muur gaat of je zwaard door je cape bijvoorbeeld) zijn slordig. De sfeer echter, die druipt er met bakken vanaf! Alles is duister en desolaat. Je wereld ademt een drukkende en onheilspellende sfeer uit die we sinds Silent Hill niet meer gevoeld hebben. Dit wordt nog verder ondersteund door het geweldige geluid. Muziek is er niet echt, maar het geknetter van het brandende lijk naast je of het haast klagende kreunen van de vijanden is zo onheilspellend, het dompelt je onder in de wereld van Yarnham en weet deze echt tot leven te brengen. Dit is geen game om in de donker op je eentje te spelen!

Bloodborne

De bosses zijn vaak gigantisch en zijn zo mogelijk nog dodelijker dan de normale vijanden

I need a map

Wat onsj evenwel duister blijft, is waar we heen moeten? Net als in de classic games is er geen map en geen handwijzers, je moet het zelf maar uitvissen. Vaak zelfs zit de weg verstopt achter stukken decor die je kapot kan maken om verder te gaan. En neen, dit zijn niet goed verstopte secret area’s, dit is echt het vervolg van het spel. Uren kan je lopen zoeken zo. Bovendien helpt het ontbreken van een kaart ook niet om te zien waar je nu al wel of niet geweest bent. Zo liepen we eerder per ongeluk tegen de eerste bossfight aan. Uiteraard hadden we nog niet kunnen levellen (pas later kregen we door hoe dat moest, nog zo’n cryptisch iets) en we hadden dus geen schijn van kans! Nog erger is het feit dat al je blood echoes (soort munt die je nodig hebt om te levellen en supplies te kopen) verdwijnen als je dood gaat én alle monsters respawnen…verdorie!

Prepare to die…again and again and again…

Dat klinkt allemaal erg frustrerend hoor ik jullie denken. “Ja en nee” is ons antwoord daarop. Hoewel Bloodborne zeker niet gemakkelijk is, krijg je nooit echt het gevoel dat het oneerlijk is. Hoewel vijanden allemaal heel sterk zijn en je allemaal in 1 of 2 aanvallen kunnen dooddoen, zijn hun aanvallen wel erg traag. Zeker in het begin van de game is er dus tijd genoeg om te counteren of uit de weg te gaan. Maar vaak ben je te gretig en wil je toch nog een keer of twee slaan alvorens te dodgen en dan loopt het mis. Meestal krijg je zo dus het gevoel dat je teloorgang je eigen dikke schuld is! Je had maar eerder moeten dodgen, of eerder moeten healen.

Bloodborne

Je zal telkens blij zijn als je deze messengerlampen ziet want ze fungeren als zeldzame checkpoints!

Swallow your pride

Maar raak je toch gefrustreerd zijn er gelukkig dingen die je kan doen. Ten eerste raden we iedereen aan om je trots aan de kant te zetten en niet te beroerd te zijn om af en toe eens in een guide te spieken. Er is bijvoorbeeld een goede wiki, met maps en tips voor de bossfights zonder al te veel spoilers. Maar ook Youtube filmpjes kunnen je aardig op weg helpen. Nog beter is er een partner bijroepen die iets verder zit als jezelf en dus wat terreinkennis heeft. Dat co-op’en is wel wat complexer dan het volgens ons had moeten zijn. Zo kan je bijvoorbeeld alleen maar een helpende hand inroepen in gebieden waarvan je zelf de boss nog niet verslagen hebt. Van het ene gebied naar het andere lopen is er dus niet bij en backtracken kan je ook al niet. Roep je een co-op partner erbij bestaat ook telkens de kans dat je spel ge-invade wordt door een vijandige PvP speler. Sommige spelers bouwen hun karakter specifiek met deze PvP-encounters in gedachten en zijn bijgevolg nauwelijks te verslaan. NPC-vijanden in jouw wereld vallen zo’n invader trouwens niet aan, waardoor je vaak niet alleen met die speler af te rekenen hebt, maar ook nog eens met alle vijanden er rond. Opnieuw ga je dood dus.

Old Hunters

We hebben het nog niet gehad over het “game of the year” aspect van deze uitgave, maar de reden daarvan is simpel. Het enige wat deze GOTY immers doet is het DLC pakketje dat eind vorige jaar verscheen getiteld “The Old Hunters” toevoegen op de disc. Deze uitbreiding geeft je toegang tot nieuwe wapens en nieuwe gebieden en is absoluut de moeite waard. Maar als je de gewone Bloodborne al hebt is er dus geen reden om deze GOTY in huis te halen, dan kan je beter die DLC zo even kopen.

Bloodborne

Dat ziet een bossfight gebied uit…*slik*

Bloodborne is een topgame, maar is zeker niet voor iedereen bedoeld. De leercurve is uiterst steil en nergens mag je van het spel enige vergevingsgezindheid verwachten. Voor zij echter die eens een echte uitdaging zoeken en wel houden van wat griezel, kunen we Bloodborne ten sterkste aanbevelen. Je mist iets als je deze game links laat liggen. Zorg er wel voor dat je ergens een guide bij de hand hebt of, nog beter, zoek een vriend die al wat verder zit en je gids kan spelen. Succes hunters and beware the old blood…!

Bloodborne Game of the Year edition Review
UitdagingSfeerSounddesign
Niet voor iedereenCo-op te complexGrafisch kon het beter