De first-person shooter Call of Duty: Ghosts – ontwikkeld door Infinity Ward en uitgegeven door Activision –  is ondertussen al de tiende game uit de reeks. Je zou wat slijt links en rechts verwachten, maar nog steeds wordt elk deel door de fans als goddelijk omschreven. Hopelijk loopt Activision niet in zijn ongeluk met deze 10de titel, maar doet Call of Duty: Ghosts de reeks alle eer aan.

Verhaal van een Ghost

Alles begint met de mythe van een select groepje elite eenheden, Ghosts genaamd. Deze 60 elite-eenheden moeten een invasie van een strijdmacht van maar liefst 500 manschappen afwenden, om zo een hospitaal en zijn inwoners te beschermen. Een haast onmogelijk taak rust op hen en na slechts drie dagen strijden blijkt de vijand al snel té sterk te zijn.

Eén iemand leidt de inwoners van het hospitaal in veiligheid en de rest van de overlevende strijders zet door. Verscholen onder de lichamen van hun overleden strijdmakkers, raakt hun lichaam bedekt met bloed en zand. Stap voor stap worden zij onzichtbaar voor hun vijand, als een dief in de nacht met wapen, mes en blote vuisten keren zij het tij. Eén vijand overleeft, doolt dagen rond en is getraumatiseerd door hun onzichtbare vijanden. Hij spreekt van een bovennatuurlijk kracht, van “Ghosts”.

Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

Single player, kort maar krachtig

De single player is net als het verhaal op zich vrij oppervlakkig en zeer lineair. In een kleine 5 uur heb je deze volledig afgewerkt en echt memorabel is het verhaal niet. Je komt wel in verschillende situaties terecht en krijgt veel explosies en hachelijke situaties te verwerken, maar toch hebben we het meeste al wel eens gezien.

Het verhaal ontplooit zich, maar naar verrassende plotwendingen blijft het lang zoeken. Het verschil tussen andere first-person shooters (als Battlefield bijvoorbeeld) is ook niet bijster groot. We kunnen ons dan ook niet van de indruk ontdoen, dat de single player slechts een voorsmaakje is voor de multiplayer. Correcter zou dus zijn om deze single player gewoon te laten vallen en voor een full multiplayer ervaring te gaan. De prijs van de game zou dan ook iets lager mogen liggen.

Multiplayer knallen, knallen en knallen

De multiplayer ervaring is natuurlijk waar het om gaat bij Call of Duty: Ghosts. En dat deze de moeite is, bewijst de gigantische community die zich telkens weer als lamme schaapjes achter elke nieuwe Call of Duty titel schaart. Waar de vorige titels nog regelmatig met connectieproblemen te maken kregen, merken we nu slechts zeer zelden vormen van lag of disconnects op.

Voor zij die ervaring hebben met vorige titels uit de reeks, zal alles vrij bekend in de oren klinken. Je vormt twee teams van 6 personen elk en neemt het in verschillende maps tegen elkaar op. Om uit te maken wie zich de beste Call of Duty gamer mag kronen zijn er verschillende modi waaronder: Team Deathmatch, Cranked, Blitz, Search and Rescue, Infected, Kill Confirmed, Domination en veel meer.

Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

Door het maken van kills en voltooien van objectives ontvang je enerzijds ervaringspunten en anderzijds Squad Points. Deze eerste doen je in leven stijgen en zo ontgrendel je gaandeweg steeds meer mogelijkheden, perks, wapens enz. Deze moet je dan nog aankopen met je zuur verdiende Squad Points.

In Call of Duty: Ghosts gaat het ook ditmaal om het personaliseren van je karakter en niet enkel door het samenstellen van verschillende Load Outs, maar ook het uiterlijk van je karakter is aanpasbaar. Naarmate je vordering maakt in het spel ontgrendel je meer mogelijkheden en maak je van één of meerdere karakters de soldaat die jij wil.

Neem daarbij nog eens dat je een heel Squad kan samenstellen en je bent al snel een paar uur vertrokken met het samenstellen en personaliseren van je squadleden. Met deze zelf uitgeruste squad kan je het opnemen tegen een andere speler in verschillende game modi en start de krachtmeting telkens weer van voor af aan.

Tot slot beschik je over de vrijspeelbare Extinction modus. In dit speltype vorm je een team om het op te nemen tegen een alien invasie. Je slacht aliens af, behaalt verschillende doelen en maakt zo – samen met je team – vorderingen.

There’s an app for that

Nu mobiele applicaties steeds meer aandacht krijgen, spelen ontwikkelaars hier ook graag op in. Ook voor Call of Duty: Ghosts is een mobiele applicatie ontwikkeld waarmee je je profiel kan bekijken en enkele basis instellingen van je squad kan aanpassen. Een leuke toevoeging, maar het is eerder een gimmick dan een echte meerwaarde.

Call of Duty: Ghosts App

Call of Duty: Ghosts App

Grafische eenvoud

Grafisch stelt Call of Duty: Ghosts niet veel voor. Waarschijnlijk ligt dit aan de deels verouderde engine en het plafond dat voor de huidige generatie consoles bereikt is. Wanneer je in een groots decor komt valt alles wel mee, maar in kleine ruimtes waar de details zichtbaarder worden, kan je onmogelijk naast de lage resolutie textures kijken. Er zijn multi platform titels die vele malen mooier zijn, maar het moet gezegd zijn dat de frame rate hier vaak onder gaat lijden. Call of Duty heeft een zeer hoge en stabiele frame rate, welke zeker een pluspunt is voor een game die het van zijn multiplayer ervaring moet hebben.

De PS4 versie van Call of Duty: Ghosts heeft een pak scherpere texturen. De graphics zien er niet alleen scherper uit, maar ook aanvullende grafische effecten zijn toegevoegd om de extra kracht van de PS4 te benutten. Zo zie je stof partikels nu ook effectief in de lucht vliegen bijvoorbeeld. Omdat nog steeds rekening gehouden wordt met de current-gen consoles tijdens de ontwikkeling, haalt Call of Duty: Ghosts nog niet het uiterste uit de Xbox One en PS4. Het is een stap in de goede richting, maar het wordt nog afwachten op de eerste ‘echte’ next-gen Call of Duty.

Call of Duty serveert meer van hetzelfde, maar dit hoeft natuurlijk niet steeds negatief te zijn. Hier en daar een leuke toevoeging en enkele features in een nieuw jasje verankeren deze reeks nog steviger en maken deze titel opnieuw de moeite waard. Stoor je jezelf niet aan matige graphics op de current-gen consoles en duik je regelrecht de multiplayer in, dan staat garant Call of Duty: Ghosts voor urenlang spelplezier!

Niet eens met de review? Reacties zijn steeds welkom!

Meer in PS3 Reviews, Reviews
F1 2013 Review