De heren van IndiePub vroegen ons of we het zagen zitten om de Xbox Live Arcadegame Capsized onder de loep te nemen en ondertekende was bereid om eens te kijken wat er zoal gebeurd na een ruimtecrash.

Het spel, van de hand van het Canadese Alientrap Games, wordt gepromoot als een SF-platform shooting game en heeft al een aantal dienstjaren op zijn teller staan. In februari van dit jaar werd ook een iOS-versie genaamd Capsized+ uitgegeven.

Zodra je de game start, wordt het verhaal je in de vorm van prachtig getekende stripkaders uitgelegd. Jij bent met je bemanning gecrasht op een onbekende en gevaarlijke planeet en nu moet je zowel je weg zoeken in deze bizarre omgeving als je crewmates terugvinden.

Stranded

Je baant je een weg door een vreemd landschap vol onbekende gevaren die je met je Blast-carabine, je Pulsar, je Immolator of ander schiettuig uit de weg knalt of je gebruikt je Gravity Hook om alle hoeken en kanten van deze planeet te verkennen. Onderweg verzamel je wapens, levens, de hoogstnoodzakelijke brandstof voor je Jet-Pack en ontdek je al dan niet verschillende geheime plaatsjes. Natuurlijk doe je dat niet ongestoord, want de fauna en flora probeert je op alle manieren te hinderen en bizarre creaturen hebben het onverwachts op jouw leven gemunt. Van stekelvarkensachtige kruipers, vliegende fluorescerende kwallen, rare gifgroene gemaskerde aliens, je komt het allemaal tegen. Neem daarbij nog giftige bronnen, schijnbaar doodlopende gangen en paadjes en je hebt genoeg zorgen aan je hoofd.

GameSnackBE-Capsized-Screenshots-01

Pendelen maar met dat ruimtepak

Allemaal wel tof om neer te knallen, maar wat echt de game zo interessant maakt is het gebruik van de Gravity Hook, een lijn die jou niet alleen laat pendelen over obstakels, maar die datzelfde obstakel ook aantrekt om een vijand te verpletteren of om als schild te gebruiken. De mogelijkheden zijn gevarieerd en vaak merk je dat een verloren geplaatste rots met de Gravity Hook op een andere plaats kan gebruikt worden om net die doorgang vrij te spelen. Door handig alle omgevingsobjecten te gebruiken in combinatie met je Gravity Hook en bv. je Jet-Pack, verpletter je direct al een hele hoop vijanden en kom je op anders onbereikbare plekjes.

De controls die je moet gebruiken zijn wel eerst even wennen, vooral de combinatie mikken en schieten of mikken en Gravity Hook moet je snel doorhebben, want anders loop je volledig achter de feiten aan en is het snel “game over”. Een kompas toont je duidelijk welke kant je op moet en er zijn regelmatig hints en indicators die je de goede weg op helpen. Dit maakt het aangenaam spelen.

GameSnackBE-Capsized-Screenshots-02

Opnieuw en opnieuw

Na ieder gespeeld level ontvang je een overzicht van je score in punten en sterren en kan je naar het volgende level toe. Het spel is zodanig ontworpen dat je niet direct naar het volgende level rusht, maar dat je het net uitgespeelde level opnieuw speelt om te kijken of je niet op andere manieren doorheen dat stuk kan komen. Waar je in de eerste run die ene boomstam in het begin nog liet liggen, sleep je die in de volgende run achter je aan om hem over die afgrond te plaatsen. En zo ontdek je diverse manieren om je doorheen deze wereld te banen. Een zaklantaarn helpt je doorheen de donkere stukken, die je goed moet richten om snel een goed zicht op je omgeving te kunnen hebben. En als je daarbij nog vreemde wezens moet neerschieten, moet springen om niet in een afgrond te vallen en je haak gebruikt om je net dat tikkeltje verder te krijgen, dan begrijp je dat je al snel je handen vol hebt.

Een atmosferische ambiance

Wat initieel nog aangename muziek was, begint op de duur wel vervelender te worden. Je merkt dat de muziek in een eeuwigdurende loop zit en na een aantal keer gehoord te hebben, begint dat te irriteren. Je personage maakt iedere keer dat je springt een soort van “hop” geluid en op de duur is daar de fun ook wel van af. Qua graphics is het dan weer heel andere koek: de stripboekachtige tekeningen van de intro bezorgen je een retro-gevoel dat je naar de jaren ’60 brengt en de gebruikte kleuren geven de game een aparte sfeer mee.

GameSnackBE-Capsized-Screenshots-03

Nog een rondje?

Het spel is visueel een lust voor het oog en de verschillende mogelijkheden zorgen ervoor dat je regelmatig opnieuw de game opstart om een betere score te halen. Maar vooral het spelen met de Gravity Hook maakt dat je je Donkey Kong in space waant en daar zit het meeste plezier in verborgen. Kortom: een mooie genietbare game voor een zacht prijsje en een aanrader voor iedereen.

• Indy

Ik heb deze game op de PC gespeeld, het is toch één van de betere side scrollers. De meeste geven mij het ‘been there, done that’ gevoel, deze zeker niet.

Een nieuwe Street Fighter in de maak