De review van de coregame CastleStorm door collega Niels kan je hier nog eens herlezen,  maar vandaag reviewen we de tweede DLC van deze game: The Warrior Queen.

Een coole meid

Na de gebeurtenissen in CastleStorm zit heldin Freya in de kerkers van Chief Ramhorn, een viking die de wereld wil veroveren. Daar krijgt ze het bezoek van de geest van Sir Gareth, die haar op originele wijze haar wapen terugbezorgt. We zien een grote roze taart waar een grote steel uitsteekt (subtiel!) en na enig aandringen (die vrouwen met hun dieet toch …) krijgt ze de verrassing van de dag: haar oorlogshamer. Zo begint de ontsnapping uit de kerkers, terwijl er nog en passant enkele medestanders worden vrijgelaten. Eén van hen is Captain Thorvard, een grote kerel met blauwe kralen in zijn baardvlechten en een vers bontvel rond zijn schouders. Maar vechten kan die kerel wel! En dat merk je want in het volgende level kan je al direct met hem aan de slag: bijlen gooien waarvan de tegenstander hun baardvlechten wapperen. Waar Sir Gareth via alternatief vuren met zijn boog kon schieten, daar heeft onze felrode heldin en haar begeleider werpbijlen ter beschikking.

Naar huis

De basis van de Vikingrebellen ligt in Norsheim, maar vooraleer je daar naartoe trekt, plunder je eerst de schatkist van de vijand, haal je explosieve barrels, harpoenen met nijdige weerhaken en spearguns op, unlock je nieuwe spells en krijg je verse troepen (de Berserker Elite en de Pack Leader wolven). Eens in je oude dorp aangekomen is het een kwestie om de troepen van voldoende eten te voorzien en dan ga je de vijand in je buurt eens een poepje laten ruiken. Geen sinecure om op de gladde helling voor het fort van de vijand de juiste partij neer te schieten met je ballista. Daar lopen zowel je eigen krijgers als de krijgers van de tegenpartij door elkaar heen en met ieder schot raak je ook wel iemand van je eigen strijders. Maar eens je de overwinning binnen hebt speel je een nieuw projectiel vrij: de Golem Hostage, waarbij je volgens oud Vikinggebruik je verslagen vijanden in je ballista afschiet. En met de steun van Bombardiers en Shamans kom je weer een heel eind verder in je verovering van je oude dorp. Ook het vrijspelen van de Beastmaker is een leuke: deze potion schiet je af en zorgt ervoor dat een vijand omgevormd wordt tot jouw loyale Troll. Voeg daarbij de motivatieofficier toe die een aanvalsdeuntje op zijn oorlogshoorn blaast en jouw troepen stormen met extra veel enthousiasme de overwinning tegemoet.

GameSnackBE-CastleStorm-Screenshot-02

Hierna krijg je de keuze of je verder wil in het verhaal of dat je graag een zijmissie wil doen. We kiezen voor de zijmissie Counterstrike. Zijmissies brengen niets extra aan het verhaal, maar zijn een goede manier om nog wat extra goud te verdienen. Ook jouw prestaties in de arena (bv. 99 Vikings overwinnen) zorgt, naast een zere duim, voor aardig wat cash geld en betoveringen. De Hammer Chief en de Valkyrie beren staan nadien ook aan je zij om mee te vechten.

Route naar het Zuiden

Eens je op je luchtschip zit, is het richting grens waar je ondersteuning aan de Zuiderse troepen gaat geven. Je vernielt een aantal burchten, schiet een hoop bruten omver en tovert hier en daar nog wat spooktroepen tevoorschijn. Dikke fun en iedere keer is er afwisseling in het te bereiken doel. Zo speel je jezelf doorheen het verhaal en om niet teveel te verklappen houden we het er op dat Freya enkele oude bekenden tegenkomt uit de basisgame. Dit wordt telkens gelardeerd met de nodige humor, zinsnedes en achtergrondgeintjes.

Micromanagement op zijn Vikings

Hoe groter je gelederen, hoe belangrijker je troep- en vestigingsmanagement wordt. Je start met een simpele burcht en enkele barakken, maar eens je goed in de game zit, moet je je vestiging uitbreiden en aanpassen om iedereen gehuisvest, gevoed en getraind te krijgen. Ook de draak moet zijn nestplaats krijgen en de oorlogshoorn mag ook niet ontbreken, dus begin je te puzzelen en te schuiven met de beschikbare ruimte.

GameSnackBE-CastleStorm-Screenshot-01

Door de diverse nieuwe mogelijkheden en het beperktere aantal slots, moet je tactisch zijn en van tevoren plannen waar en wat je wil inzetten. En al doende leert men om alle ruimtes optimaal te gebruiken; ook al ziet het er soms echt niet uit. Gelukkig is er ook een spell waarbij je burcht tijdelijk onschendbaar is, zodat je met een gerust hart je kan concentreren op het kipkap maken van de vijand.

Humor in kleine hoekjes

De humor in de achtergrond is leuk om te ontdekken: één ervan zijn wegwijzers met “Prison”/“Freedom”. De teksten die je krijgt als je een level niet voldaan hebt, zijn ook telkens afwisselend: “dit is een goede les geweest, gebruik hem de volgende keer beter”, “Defeat! Want revenge?” En wat denk je van “Victory makes you feel really cool”, wanneer je net uit de ijzig koude gevangenis bent ontsnapt?

Zoals al eerder aangehaald zitten er heel wat nieuwe wapens, troepen en ballista-materialen in deze DLC en ook nu heeft Zen Studios ervoor gezorgd dat er overal wel  een grappige twist in zit. Met 20 nieuwe gevechten en een heleboel nieuwe achievements kom je wel aan een aantal uurtjes speelplezier. Enkel spijtig dat ze niet wat afwisseling hebben gebracht in de muziek: hetzelfde vioolstring kwartetloopje begint op de duur echt wel te vervelen, hoe leuk het ook gebracht wordt.

Een leuke game

De content van de campaign is redelijk snel afgehandeld maar de replaywaarde is groot genoeg om er nog ettelijke uren aan te breien. Al bij al een leuke aanvulling van de coregame en zeker de moeite waard om aan te schaffen via XBLA of Steam.

Rocksmith 2014 jamming