Strijders van het Licht, demonen, vampieren en weerwolven, het Goede en het Kwade en hun familie: genoeg stof om een nieuwe Castlevaniagame te maken, dachten de ontwikkelaars.

In het voorjaar konden de N3DSgamers al aan de slag met deze game en het was nog tot begin november wachten vooraleer de consoleplayers ook de game konden downloaden. Bij de start krijgen we een  intro met alle belangrijke gebeurtenissen van Castlevania: Lords of Shadow voorgeschoteld, zodat we direct mee zijn met wat voorafging.

De zweep erop

Al vanaf het begin laat de game duidelijk zien dat een goed gebruik van je aanvalsknoppen belangrijk is, want zodra de eerste vijanden komen afsluipen verschijnen ook de eerste opdrachtprompts. De zweep wordt bovengehaald en knallen maar met dat leer: eerst tegen wolfachtigen, en zodra Simon aankomt in Cursed Village, tegen de zombies. Sommige gevechten werken met een quicktime event, maar het merendeel van de strijd moet je zelf je combo’s zien te creëren. Een goede dodge en block zullen later van vitaal belang zijn en hoe sneller je die onder de knie hebt, hoe beter.

GameSnackBE-Castlevania-Lords-of-Shadow-Mirror-of-Fate-HDScreenshot-02

De game introduceert al heel snel nieuwe elementen in het verhaal. Schuiven met kratten om op een zolder te geraken, ontdekken van scrolls met informatie en bv. wanden beklimmen of zwemmen. Onderweg kom je ook items tegen die je niet direct kan oppikken, en dan is er de handigheid dat je een nota in je reisboek kan typen. Een lijk dat verwittigt dat je op die wand niet geraakt zonder battle-cross: die hint kan je gebruiken voor in je nota. Handig voor mensen wiens geheugen al wat slijtageverschijnselen begint te vertonen. In datzelfde  reisboek krijg je informatie over je vijanden met hun zwakheden netjes erbij vermeld, de combo’s die je hebt vrijgespeeld,  en welke wapens en magie je kan gebruiken.

Extra wapens worden op een ludieke manier verkregen, zoals een werpbijl die in het hoofd van een zombie zit  en netjes door Simon gerecupereerd wordt. Maar het hoofdwapen blijft natuurlijk de zweep waarmee je zowel close combat als area combatbewegingen kan uitvoeren. De werpbijlen zijn effectief tegen een groot aantal vijanden, maar vaak gooi je over, of tot net voor de tegenstrevers en worden ze niet geraakt. De enigste schade die ze dan toebrengen is de schade aan je voorraad werpbijlen.

Meet Simon, Alucard en Trevor

De drie hoofdpersonages krijgen in deze game de kans om in jouw handen te schitteren. Aangezien de game zo is opgezet dat je afwisselend in drie verschillende acts met elk hoofdpersonage zal spelen, krijg je ook een andere invalshoek te zien.

Simon Belmont is de zoon van de door Dracula vermoorde Trevor en Sypha Belmont, en doordat hij door de orde van het Licht is opgevoed, is hij een kundig krijger geworden. In zijn zoektocht naar de moordenaars van zijn ouders gaat hij meedogenloos te werk. Geen subtiliteit voor hem; hij is één bonk razernij en dat uit zich in zijn opvallend rode outfit en haren. Als Simon heb je al heel wat ruimtes onder het kasteel doorkruist, vooraleer je aan de eerste noemenswaardige tegenstander kan beginnen. En dan is het ineens koekenbak. De overgang van een hele reeks doodsimpele gevechten naar de eerste bossfight is dan ook redelijk onverwacht. Maar geen tijd om beter op te warmen, the fight must be fought. De key is om al je mogelijkheden (zowel magisch als tweede wapen) zo verstandig mogelijk in te zetten en goed getimed te blokkeren en te ontwijken. We ondervonden dat wanneer het je niet direct lukt om de baas te spelen over de boss, je het spel in-game niet even kan pauzeren. Zolang de overwinning niet behaald is, start de strijd telkens opnieuw in een save-punt ergens tijdens het gevecht. Maar eens je voorbij die eerste grotere hindernis bent, ligt er een heel kasteel wagenwijd open voor exploratie en gevechten, of om eerder bezochte ruimtes leeg te roven met de nieuwe wapens en mogelijkheden die je onderweg hebt opgepikt.

GameSnackBE-Castlevania-Lords-of-Shadow-Mirror-of-Fate-HDScreenshot-01

In de tweede act krijgen we de touwtjes in handen van Alucard en omdat die al wat ouder en gematigder is (en een vampier), wordt dat personage in lichtere blauwe tonen neergezet. Als last but not least mogen we in Trevor Belmons voetsporen treden en zowel zijn verhaal als zijn vechtkunsten volgen.

Van portable naar consoles

Deze game is een geüpdate versie van de N3DS game Castlevania: LoS – Mirror of Fate, en die game was dan weer een opvolger van de reboot van de franchise Castlevania: LoS. De overgang van handheldgame naar XBLA en PSN games geeft de ontwikkelaars de kans om eventuele fouten bij de originele versie recht te zetten en dingen fine te tunen. De graphics zijn redelijk basic gehouden en de omgevingskleuren zijn overwegend zwart en donkerrood, zodat het al wel eens kan gebeuren dat je die put of kuil pas ziet als je erin dondert. Ook de tussenfilmpjes blinken niet echt uit in helderheid. Je scores kunnen vergeleken worden via het online leaderboard en in de Boss Rush Mode kan je in één adem alle eindbazen proberen te verslaan zodat er naast het eigenlijke verhaal toch nog iets anders te doen valt. Het ganse verhaal wordt voorzien van afwisselende muziek: dan weer eens dreigend en somber, dan weer eens opwekkend en agressief, maar nooit echt storend. Af en toe hoor je een stevige aria inzetten als je doorheen de ondergrondse gangen dwaalt, en dat geeft de game op auditief vlak een boost.

Een geslaagde HD-remake?

De game bevat voldoende afwisseling om je een aantal uren zoet te houden en het is aan ieder voor zich om het al dan niet een succesvolle remake te vinden, maar wij zijn in ieder geval redelijk positief over deze game.

Gratis GTA V Online Beach Bum Update