In 1991 zag de ondertussen al immens populaire turn-based strategy-game, Civilization het levenslicht. 25 jaar later komt Firaxis Games weer met een nieuwe toevoeging aan de gamereeks, Civilization 6. De games zijn altijd gebouwd op een sterk fundament, waar de fans zo ontzettend veel van houden. Kan deze nieuwe telg uit de reeks ook tippen aan zijn voorgangers of hebben we onze sloophamer moeten bovenhalen?

Loop niet verloren in de wereld van Civilization 6

Waar moet je in godsnaam beginnen en waar moet je allemaal rekening mee houden wanneer je aan jouw avontuur in Civilization 6 begint. Dit zijn ongetwijfeld vragen die je jezelf als gamer al gesteld hebt bij het bekijken van gameplay video’s van deze titel.

Je begint als een kind in de zandbak. De zandbak, die jij mag uitbouwen tot jouw ideale leefomgeving. En die is nog uitgebreider dan in vorige versies. Zo zal je nu jouw steden op meer dan één vlak kunnen opbouwen. Bepaalde belangrijke gebouwen kan je vanaf nu dus gewoon verspreiden over meerdere vlakken, waardoor je kan kiezen waar je wat allemaal wil zetten.

Begin je met het bouwen van een stad, dan begin je vanzelfsprekend met een stadscentrum. In deze stadskern, kan je gebouwen plaatsen zoals de Granary of het monument. Andere bouwwerken, met een bepaald specifieke doel, worden gebouwd buiten het stadscentrum, in districten. Deze nemen ook allemaal een eigen veld in beslag, waardoor je steden nog grootser lijken dan voorheen.

Het is wel belangrijk om te weten dat je niet altijd alle districten in jouw stad kan opnemen. Steden in het binnenland kan je dus, hoe kan het ook anders, niet voorzien van een haven en ook voor vliegvelden moet je voor een vlak kiezen waar de ondergrond volledig egaal is. Realisme alom, maar het zou natuurlijk wel leuk geweest zijn als we de mogelijkheid kregen stukken grond te bewerken om bijvoorbeeld havens te creëren waar wij dat willen.

Zoals iedere goede leider is het ook noodzakelijk om je rijk goed te onderhouden. We moeten zeggen dat dit in Civilization 6 toch wel een intensieve uitdaging is. Je hebt namelijk zoveel gebouwen/districten waar je naar moet kijken.  Binnen je steden heb je ook nog eens verschillende gebouwen met verschillende specialiteiten. Steden dichtbij bergen, vormen de ideale habitat om aan wetenschap te doen, terwijl steden omgeven door heuvels, een ware productielijn kunnen worden.

Civilization 6

Civilization 6

Denk ook niet dat je snel even wat kunt bouwen en dan snel verder kunt gaan naar jouw volgende bouwproject. Districten bouwen en steden doen uitgroeien tot iets prachtigs, vergt tijd. Dat is in het echte leven zo, en in deze virtuele wereld is dat ook niet anders. Je moet het zien als een project waar je een lange tijd, +100 uren mee zal bezig zijn.

Dan heb je natuurlijk ook nog de mensen die doorheen je stad paraderen. Wat heb je aan prachtige steden, als de bevolking er ongelukkig in rondloopt. Daarom is het ook van essentieel om je volk tevreden te houden. In vergelijking met de vorige Civilization-titel, hebben ze heel wat gesleuteld aan het happiness-systeem en werken ze nu met Amenities. Dit zijn elementen die de inwoners in je steden gelukkig kunnen maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan religie en luxe goederen. Deze amenities vind je ook terug in gebouwen zoals Arenas, Stadiums en zoos. Plekken waar je het geluk van jouw bevolking een duwtje in de rug geeft.

Civilization 6

Civilization 6

Nieuw district-systeem, workers. En wat zijn de Wonders?

Doordat we met een nieuw district-systeem te maken krijgen in Civilization 6, worden steden steeds maar meer uit elkaar getrokken en zal je op lange termijn moeten denken qua stadsplanning. Plaats je jouw Holy Site naast enkele bossen om deze bonus mee te pikken, op een plaats waar een commercial hub volledig geniet van de aangrenzende haven. Plant je een kamp dicht bij de grenzen van de vijand, of liever een industriële zone omringt met mijnen….? Elk vlak biedt je als speler talloze mogelijkheden.

De nieuwe workers zorgen ervoor dat de focus op de stadsplanning nog prominenter naar voren wordt gebracht. Deze werkgroepen werken niet langer automatisch, waardoor je bijvoorbeeld elke boerderij handmatig moet besturen/organiseren. Met de toevoeging van nieuwe opties en verbeteringen die uniek zijn voor elke beschaving, vraagt dat micro-management om een langetermijnvisie. Plant je als Cleopatra het vruchtbare overstromingsland vol met landbouw of zet je er een Sfinx neer om de Egyptische cultuur en religie te eren? Leuk toch die verscheidenheid aan mogelijkheden… . Maar het zuigt natuurlijk wel een enorme hoeveelheid van je vrije tijd op. Iets wat wij helemaal niet zo erg vonden!

En dan hebben we ook nog de Wonders. Deze vragen natuurlijk ook een eigen plaats op de map. Wil je bijvoorbeeld Hanging gardens bouwen? Vergeet dan zeker niet om een plaats vrij te houden aan de rivier. Je moet elke tegel als een kostbaar bezit zien. Tegels zijn over het algemeen schaars… aangezien je niet oneindig kan bouwen. Elk bouwproject is een opoffering die je maakt. Daardoor voelt het opbouwen van elke stad uniek en niet als het volgen van een vast patroon of bouworde. In Civilization 6 ben je meer dan ooit de bouwmeester van unieke metropolen.

Civilization 6 herbekijkt en herwerkt Tech Trees

De Tech Trees zijn in Civilization 6 uit elkaar getrokken in de Technologies en Civics Tree. In Technologies onderzoek je alles van pottenbakken tot satellietcommunicatie, en in de Civics Tree komen politieke ideeën en kunst aan bod. Omdat die tijdlijnen afzonderlijk van elkaar bewegen, is er meer vrijheid om een eigen pad te kiezen. Ga je voor moderne tanks om de vijand te overrompelen, of kies je voor archeologie om toeristen naar  jouw musea te lokken? De afzonderlijke Tech Trees maken je reis door de tijd dynamischer en biedt nieuwe creatieve opties om je rijk op te bouwen of de vijand te verschalken.

Voor het eerst hebben je acties op de wereldkaart ook een directe invloed op technologische en culturele ontwikkelingen. Elke Technology of Civic beschikt namelijk over een Boost, een objectief die bij voltooiing de researchtijd halveert. Dood bijvoorbeeld drie barbaren om de weg naar Bronze Working te versnellen of verdien een Great Artist om je ogen voor het humanisme al voor de helft te openen.

In Civilization 6 bouw je een eigen staatsapparaat op met verschillende ‘kaarten’, policies. Een democratie focust bijvoorbeeld vooral op economisch en diplomatiek beleid, maar die combineer je even goed met de Martial Law van een totalitair regime. Die Policy-kaarten ruil je voortdurend voor elkaar in om op noden en de wereldlijke situatie in te spelen. Ook daar geeft Civilization 6 de teugels uit handen en vertrouwt het op de spelers hun creativiteit. Veel vrijheid dus. Maar hoe spring je met deze vrijheid om?

Aanpassing van het policy-beleid

In Civilization is het hele policy-beleid ook helemaal veranderd. meer bepaald de manier waarop ze werken. Allereerst ben je, net als je research, bezig met het ontwikkelen van nieuwe policies. Dit gebeurt via de zogeheten Civic Tree en deze werkt exact hetzelfde als de Research Tree. De policies die je hier onderzoekt kan je als speler gebruiken om je rijk verder te perfectioneren.

Het is ook niet langer zo dat je gebonden bent aan de keuzes die je maakte. Tijdens jouw speelsessie kan je ook nog wisselen tussen verschillende policies. Policies zijn namelijk in deze versie  gebonden aan het soort overheid waarvoor je hebt gekozen.

Gedurende de game zal je via de Civic Tree nieuwe vormen van overheden ontgrendelen. Jouw gekozen overheid bepaalt wat voor policies je kan kiezen. De policies die je onderzoekt komen in vier verschillende vormen: militair, diplomatiek, economisch en great person.

Jouw gekozen overheidsvorm bepaalt hoeveel van de verschillende policies je tegelijkertijd kan kiezen. Elke keer dat je een nieuwe policy hebt onderzocht kan je jouw gekozen policies gratis omwisselen naar hetgeen wat je op dat moment nodig hebt. Je kan dit ook tijdens elke beurt doen, maar daarvoor moet je dan wel wat goud op tafel leggen.

Religie is dat nu zo belangrijk in Civilization 6?

Niet alleen de policies zijn herzien. Ook religie heeft een serieuze opknapbeurt gekregen. Religie is namelijk een stuk invloedrijker geworden. Het is ook bijzonder leuk dat je jouw eigen religie kan stichten of ervoor kan kiezen om een bestaande religie te nemen met jouw eigen regels.

Het bleek ook dat religie enorm belangrijk was voor de AI’s die je tijdens jouw spel het vuur aan de schenen zullen leggen.  Het is voor hen dé manier om te winnen. Dit doe je door alle beschavingen te bekeren tot jouw geloof. Het voordeel aan religie is dat je hiermee een potje snel kan beslissen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Domination of de Science Victory, waarbij het toch wel wat langer zal duren voor je een overwinning in de wacht sleept.

We willen jullie er dus alvast attent op maken dat je vanaf het begin bezig moet zijn met jouw religie. Wij hadden iets te laat door dat onze vijanden bezig waren met het bekeren van verschillende beschavingen waardoor we toch maar eens opnieuw zijn begonnen. Kwestie van toch op een goede basis te vertrekken. Ben je dus nieuw onderschat dan zeker niet de kracht van Religie. Houd er rekening mee dat je in zeker 1 stad je religie behoudt, zodat je eventueel bekeerde steden weer terug kan veroveren. Doe je dat niet dan kan je wel eens snel aan het einde van jouw speelsessie komen.

Het bekeren doe je door apostelen of missionarissen naar andere steden te sturen en hier via een speciale religieuze move jouw geloof te verspreiden. Doe je dit vaak genoeg dan zal de stad jouw geloof volgen en kan je door naar de volgende stad.

Voortbouwen op de succesformule

Wanneer we naar het totaalplaatje kijken, zien we meteen dat de kern van de game onveranderd is. De grootste verandering situeert zich in het visuele aspect van het spel. Je gaat in Civilization 6 namelijk aan de slag in een prachtige kleurrijke omgeving dan zijn voorgangers. Het was aangenaam vertoeven en voelde ook wat cartoonachtig aan. Wat ons dan weer liet terugdenken aan onze kinderjaren. Geen schrik trouwe Civilization-fans, de Civilization feeling is er nog steeds, alleen heeft ze wat meer kleur gekregen.  De wereldleiders zien er wat karikatuurachtig uit en ook de eenheden en de steden zijn kleurrijker, en wat meer cartoonesk.

De nieuwe stijl is even wennen voor de doorgewinterde Civilization speler, maar het werkt en geeft de game net dat ene stukje schoonheid wat in de vorige Civilization games mistten. Ook de animaties van eenheden hebben de nodige veranderingen ondergaan en zie je duidelijk dat er tijd en moeite werd gestoken in het bekomen van een realistische uitkomst. Zo zie je bij spearmen dat ze bij het verslaan van hun tegenstanders, de laatste eenheid van de vijand aan de speer zullen rijgen en deze in de lucht zullen smijten. Lekker brutaal, waar je duidelijk het oog voor details van Firaxis Games kan bewonderen.

Al met al heeft Civilization 6 dus een frisse en vrolijke make-over gekregen ten opzichte van zijn voorganger.

Het spel staat als een huis, bestand tegen rukwinden van 300 km/u, dankzij een sterk fundament. Civilization 6 is nog uitgebreider en nog verder afgeborsteld dan zijn voorganger, Civilization 5. Dat zie je niet enkel, dat voel je ook. Waar begin je in dit spel… en waar eindig je. Je hebt zoveel keuze voorhanden, dat je jezelf best gewoon in het spel smijt. Al doende leren, leren uit je fouten en herbeginnen. Zo zijn wij begonnen met het spelen van deze game. In de review kregen jullie alvast enkele tips mee, zoals de belangrijkheid van religie, maar om het spel en de wereld helemaal naar jouw hand te zetten, moet je gewoon durven fouten te maken om deze later in een eventueel andere speelsessie, recht te zetten.

Over het algemeen blijft Civilization 6  trouw aan de succesformule van de serie. De iets oudere fans zullen zich dus zeker niet vervelen in deze titel, die naar onze mening nog imposanter is dan Civilization 5. Het zal voor deze spelers natuurlijk wel even wennen worden aan de nieuwe artistieke stijl en het belang van religie, maar dat mag voor hen geen probleem zijn. Als mens moet je jezelf namelijk ook constant aanpassen aan de steeds maar veranderende wereld waarin we nu leven. Dan kan je jezelf ook wel virtueel aanpassen niet?

We besluiten dus dat Civilization 6  een waardige opvolger is van Civilization 5. De game draait erg soepel zonder enige problemen, buiten misschien een paar freezes en happeringen die met een patch zeker wel op te lossen vallen. Al bij al blijft de game een genot om te spelen en fans van de vorige edities zullen ook in deze nieuwste editie weer ontelbare uren gaan doorbrengen.

Civilization 6 review
Nieuw district-systeemKleurrijke omgevingNieuw policy-systeemTrouw aan de succesformule van Civilization
Soms happeringen & freezes ( patches noodzakelijk)Misschien een té groot belang van Religie