Dark Souls II, de opvolger van Dark Souls. Ik had Dark Souls al een paar keer gespeeld en was dan ook euforisch op de release van de tweede. Toen ik op weg was deze te gaan halen, had ik toch een beetje een bang hartje en knikkende knieën. Ik wist namelijk maar al te goed welke absurd hoge moeilijkheidsgraad Dark Souls had en ging er van uit dat nummer twee niet veel beter zou zijn… en dat was het ook niet!

Vinnig en onverbiddelijk!

Dark Souls II is niet zomaar een game, het is een game waar duistere krachten en geheimzinnigheid overheersen. Eentje waarvoor je stalen zenuwen moet hebben en waar je beter niet aan begint als je niet over een serieuze portie doorzettingsvermogen en geduld beschikt. Ik zag het hélemaal zitten en stak het schijfje in mijn geliefde console. Toch was het alweer een eindje geleden dat ik de eerste had gespeeld, dus was ik hier en daar wat nonchalant. Ik viel daardoor van het eerste randje die ik tegenkwam, waarop ik al direct mijn eerste achievement vrijspeelde: 10G, “This is Dark Souls”. Deze was er pal op, want inderdaad… Dit is Dark Souls II, waar perfectie vereist is, waar rushen not done is en waar zelfbeheersing prioriteit krijgt. En dit is dan nog zwak uitgedrukt.

Een verhaal, maar ook weer niet…

Het verhaal zelf is een beetje vaag, maar ook dit is typerend voor Dark Souls II. Je wordt aangesproken door een dame, Millibeth genaamd. Ze waakt nu over het welzijn van de vroegere leden van The keeper Of The Bonfire. Door één of ander mysterie rust er nu een vloek over je. Je bent nu als het ware gevangen in je eigen ziel en wereld en moet er nu weer uit zien te raken. Onderweg kom je vanalles tegen: sterke vijanden, grote bazen, items, armor, … alles wat je maar in een inventory kan stoppen en zo veel meer. Ook kom je terecht in toestanden waarvan newbies in deze game gaan denken: “what the hell is this for…”. Soms beland je in situaties waarvoor je nog niet sterkt genoeg bent, of nog niet de juiste items hebt gevonden. Dan kan je via de bonfires, die deze keer niet alleen je leven healen maar je ook laten laten reizen naar andere bonfires, later in het spel hierop terugkeren. Je leven healen gebeurt met ‘Estus Flask’, maar pas op, je moet er zuinig mee zijn! Je moet met alles zuinig zijn. Ook dit is Dark Souls.

GameSnackBE-Dark-Souls-2-Screenshot-16

De gameplay

Als je van jezelf weet dat je in een RPG-game een map en tips nodig hebt, dan is deze game zeker af te raden voor jou. Want in Dark Souls II krijg je niets; geen tips, geen map, niets. Je hebt serieus ontwikkelde genen en bereddering nodig als je deze game tot een goed einde wil brengen, maar of je dit zal lukken… ik doe alvast mijn hoed af voor degenen bij wie het wel lukt! Je hebt bij het aanmaken van je character keuze uit verschillende classes: Warrior, Knight, Swordsman, Bandit, Cleric, Sorcerer, Explorer en Deprived.

Je character customization gebeurt voornamelijk door verschillende equipment, upgraden ervan, magic en stat building. Wanneer je de game doorloopt kan je je intrede doen bij diverse Covenants. Er zijn er negen, zelf heb ik gekozen voor ‘way of the blue’. Bij het verslaan van vijanden krijg je ‘souls’ ter beschikking. Hoe meer overwinningen je behaalt, hoe meer je kan upgraden en levelen. Er werden voor de release hier en daar wel geruchten verspreid dat de game iets toegankelijker zou zijn dan de eerste. Het waren inderdaad geruchten, want deze game blijft een keihard ultimatum.

GameSnackBE-Dark-Souls-2-Screenshot-19

Onderweg vind je ook Bloodstains, als je deze activeert zie je een herhaling van hoe degene voor je aan zijn/haar einde is gekomen. En sterven zal je! Zeker meerdere keren. En Dark Souls II zou ook weer geen Dark Souls zijn mocht er in deze editie geen innoverend ‘uitdagend’ kantje zitten. Want het is namelijk zo dat telkens je sterft je maximale hitpoints dalen. Zo kan je tot vijftig procent van je healthbar verliezen. Doodgaan wordt dus ècht bestraft! Deze kan je wel weer optrekken door ‘human effigy’ te gebruiken maar zorg er dan wel voor dat je er op zak hebt natuurlijk. Je kan je ook grijpen naar een ‘life gem’, maar deze trekt je balk dan weer heel traagjes op. Ook nieuw is het backstabben: als je een stille aanval doet bij een vijand in de rug, dan verdien je meer souls.

Als je iets verder komt in de game, na veel bloed, zweet en tranen, kom je een item tegen die de poort naar het online gamen voor je openzet, namelijk de soapstone. Je kan deze gebruiken om, meestal bij de bonfires, signs te plaatsen die andere online spelers dan kunnen zien en jou kunnen toevoegen aan hun wereld. Of als jij de soapstone sign van iemand anders aanraakt, kan je spelers summonen om je verder te helpen in jouw wereld en lekker samen big bosses te verslaan. Als phantom help je dus anderen en leer je ze een beetje de knepen van het vak, of zij jou… Ja ja, geloof me, deze game is echt wel een vak!

GameSnackBE-Dark-Souls-2-Screenshot-29

Online componenten bevatten zowel PvP, PvE en Co-op. Het is wel héél wat, want van zodra er iemand doodgaat, word jijzelf teruggezonden naar je eigen wereld. En om bijvoorbeeld met vrienden te gamen heb je een bepaald item nodig waardoor je makkelijker op elkaars server geraakt. En nee, ik verklap niet welk item, je moet het zelf zien uit te dokteren. Ook is het zo dat je in-game met elkaar kan chatten via je headset, maar er kunnen maximum twee spelers met elkaar in een private chat. Je kan berichten naar elkaar sturen, maar niet in een Xbox Live Party zelf, ook niet met anderen uit je vriendenlijst. Dark Souls II laat enkel de spelers van deze game zelf met elkaar communiceren, een aspect die toch wel bij sommigen voor een vleugje frustratie kan zorgen, maar een èchte Dark Souls gamer weet waarom dit zo is.

Muziek, sfeer en graphics

Enigmatische en klassieke muziek zorgen tijdens het spelen, en de duistere werelden waarin je vertoeft, voor onvermijdelijke goosebumps. Al is het wel zo, als je een eindje je tanden in de game hebt gezet, deze wel wat saai en matig wordt. Maar de zware cryptische sfeer maakt dit alles dan wel weer goed. Ook poëtische toevoegingen doen heel de game samensmelten. De meningen wat de graphics betreft, zijn verdeeld: de ene vindt het prachtig en tot in de puntjes uitgewerkt, de andere vindt deze dan weer iets minder en wat suf in elkaar gestoken. Ik persoonlijk vond het zeker niet mis, helemaal niet.

GameSnackBE-Dark-Souls-2-Screenshot-21

Je vraagt je wellicht af: “waarom zou ik in godsnaam zo’n game kopen?” Want ik kan me voorstellen dat bij het lezen van bovenstaande informatie bij sommigen al de haren overeind zijn gaan staan. Wel, het is eigenlijk moeilijk uit te leggen, het is meer een gevoel. Bij deze game is het alles of niets, zwart en wit, dood en leven, hemel en hel. Je bent er volledig voor te vinden en tergelijkertijd haat je het, of je begint er niet aan. Er zullen momenten zijn waar het bloed vanonder je nagels wordt gehaald, maar… als je dan een overwinning behaalt, dan voel je de adrenaline zo door je lichaam pompen tot het je in extase brengt, een overwinning is o zo fijn in deze game, dat je de vreselijke momenten er gewoon bijneemt en/of al snel vergeet. Zin in een uitdaging van zéér hoog tot extreem hoog niveau? Ben je een gamer die het fijn vindt je plan te moeten trekken? Game je graag tot op de millimeter? Zoek je iets nieuws? Iets dat een heel ander concept heeft dan de meeste games? Ben je geen softie? Dan is Dark Souls II iets voor jou! Zich begevend in heimelijke, mystieke, raadselachtige en ijzingwekkende duistere werelden, deze game mag dan wel extreem complex en hard zijn, maar het is absoluut ‘one of a kind’!

Meer in Reviews, Xbox 360 Reviews
Final Fantasy X | X-2 HD Remaster
Final Fantasy X | X-2 HD Remaster Review