Dark Souls is ondertussen van een niche-product uitgegroeid tot een heuse franchise. De grote schare fans zit al een tijdje ongeduldig te wachten op dit derde luik in de reeks. Bloodborne was leuk en had zijn eigen charme, maar Dark Souls is volgens velen het echte werk. Heeft de reeks doorheen de jaren die magie weten te behouden, of heeft het onderweg zijn roots verloochend? Wij trekken er onverschrokken op uit om dat te achterhalen.

The knights who say “Ni”

Eén ding is de franchise alvast niet verleerd en dat is de moeilijkheidsgraad en de immens steile leercurve. Wat zeggen we; leercurve? Eigenlijk kunnen we daar nauwelijks van spreken. Dark Souls spelen is als proberen de machtigste boom in het woud te vellen met een botte lepel. En warempel, je weet niet of het de waanzin is die overneemt of dat er zich een mirakel voltrekt, maar op een gegeven moment zou je zowaar lijken vooruitgang te boeken! Maar in dat vluchtige moment van euforie breekt die verrekte lepel in stukken en kan je niet anders dan met je vingernagels verder krabben aan de machtige eik. Dat is Dark Souls in een notendop en deze derde telg is daar niet anders in. Telkens je een overwinning boekt, schotelt de game je een nieuwe uitdaging voor.

DarkSouls3_1

Weinig games waar schoonheid en dreiging zo met elkaar verweven zijn.

Of die korte momenten van overwinning opwegen tegen het verlies van je mentale gezondheid, is een afweging die iedereen voor zich zal moeten maken. Ben jij het type gamer dat thuiskomt van je werk, je schoenen uittrapt aan de deur en languit in de zetel gaat liggen voor wat onschuldig escapisme met een spelletje FIFA of iets dergelijks? Dan loop je beter met een brede boog om Dark Souls heen. Maar als je bereid bent om door die challenge heen te knokken en de game en zijn eigenaardigheden écht te leren kennen, wacht je een uitermate belonend spel dat de moeite waard is om van start tot finish te beleven.

The Ashen One

Hetzelfde geldt voor het verhaal want in ware Dark Souls traditie wordt je zonder veel context de wijde wereld ingeschopt. Maar dat betekent niet dat Dark Souls 3 geen verhaal heeft. Integendeel! Maar het is de wereld zelf, met zijn sporadische NPC’s en de vele items die er in rondslingeren, die het verhaal vertelt. Je krijgt niks voorgekauwd in kant-en-klare cutscenes. Het is een aparte manier van storytelling en hoeveel je er van meepikt hangt volledig af van  jezelf. Dark Souls heeft een rijke en doorleefde lore, maar net als bij de rest van de game zal je wat moeite moeten doen om hem te doorgronden. Mede daardoor vormt dit spel de ideale “watercooler conversation topic” en je zal snel merken dat geen twee spelers eenzelfde Dark Souls-ervaring hebben!

DarkSouls3_2

Dit soort mobs vormen een serieuze bedreiging voor je in het begin van de game.

Diamond in the rough

Toch kunnen we niet alle ruwe kantjes van de reeks met de mantel der liefde bedekken. Zo staat de reeks visueel nog steeds niet 100% waar we zouden willen. Vervelende clipping issues duiken nog steeds op. Soms sla je door een muur, soms ketst je zwaard er tegen af. Af en toe slaagt een vijand er zelfs in om ons door een muur te raken. Erger nog is dat de frame rate soms door de knieën gaat op onze PlayStation 4. Gelukkig draait de PC versie wel op 60 fps. Het gebeurt slechts zeer zelden, maar in een game waar de timing van je dodge of block soms aankomt op een paar tienden van een seconde, kan een gemiste frame het verschil betekenen tussen leven en dood. Daarbij komt nog eens dat doodgaan in Dark Souls een zware tol eist: je verliest namelijk al je progressie.

Gelukkig ben je deze kleinigheden snel vergeten want de sfeer van deze wereld zal je helemaal opzuigen. We kunnen dit moeilijk uitleggen maar als je ooit games als Silent Hill of Bioshock hebt gespeeld, weet je waar we het over hebben. Deze sfeer wordt nog verder kracht bijgezet door de prachtige muziek. De titelsong alleen al is een knap staaltje compositie. Ook tijdens bossfights laait de bombastische muziek op en het maakt deze gevechten op leven en dood des te meer memorabel. Schitterend!

Come at me

PvP en co-op behoren nog steeds tot de mogelijkheden, maar ook hier hadden we graag wat verbetering gezien in het systeem. Met of tegen elkaar spelen vergt teveel gedoe met items en bepaalde regeltjes en uitzonderingen die het hele proces nog steeds complexer maken dan volgens ons nodig is. Het lijkt nog steeds dat FROM Software deze modes met tegenzin in hun games blijft steken.

Desondanks, mocht je vast komen te zitten in Dark Souls 3 is co-op nog altijd een van de beste manieren om voorbij die moeilijke baas of die grote horde monsters te raken. Iedereen heeft wel eens hulp nodig in een Souls’ game dus wees vooral niet te trots om dat toe te geven.

Git Gud

Dark Souls 3 blijft een game die we niet aan iedereen kunnen aanbevelen. Het spel is daarvoor te moeilijk en te cryptisch. Maar voor de gamers die een uitdaging niet uit de weg gaan en zich echt willen vastbijten in een spel is dit een must have. Het maakt trouwens ook niet uit als je nooit eerder een Dark Souls, Demon Souls of Bloodborne game speelde. Als je van jezelf denkt dat je hiervoor in de juiste mindset kan geraken, doe jezelf dan een plezier en stap in deze duistere wereld. Je zal er niet met open armen verwelkomd worden, maar houd vol en zelfs de machtigste vijanden zullen voor je zwichten. En op dat moment van kortstondige euforie zal het het allemaal waard zijn. Geniet daarvan, maar wordt niet overmoedig want Dark Souls 3 zal niet twijfelen om je terug met beide voetjes op de grond te zetten.

Dark Souls III Review
SfeerUitdagingMuziek
Te moeilijk?Framerate niet altijd stabielCo-op en PvP te verwarrend
86%Nog steeds onmogelijk en volslagen waanzin, but we love it
Grafisch79%
Gameplay86%
Geluid92%
Herspeelbaarheid / Fun86%
82%
  • CharlotteMoens

Supermooie review!! Ik moet wel zeggen, wat het pvp gedeelte en de co-op betreft is het systeem veel makkelijker geworden dan in Dark Souls 2, daar had je nog dat gedoe met die bepaalde ring, nu zit er een paswoord systeem in, zo kan je bijvoorbeeld in co-op beiden een paswoord invoegen en vind je vrijwel onmiddellijk elkaars summon sign, toch een hele verbetering tegenover DS2 op dat gebied. Dark Souls 3…het is en blijft een machtige game!

Meer in Featured, PC, PC Reviews, PS4, PS4 Reviews, Reviews, Xbox One, Xbox One Reviews
Ratchet & Clank 2016 Review