DiRT Rally is de nieuwste zeer realistisch aanvoelende simulatie rally game. Geproduceerd door Codemasters – ook gekend van de Grid series – is een pareltje voor de echte liefhebbers van rallysport. DiRT Rally is niet zomaar een rally game maar wel eentje voor wie houdt van een echte uitdaging. De moeilijkheidsgraad ligt buitengewoon hoog en doet de concurrentie zo de das om. Codemasters heeft de puntjes op de i geplaatst en is uit de hoek gekomen met een harde maar heerlijke game!

Gameplay: skill en perfectie vereist

Het hevige geronk en gebrul van je motor… De ondoorgrondelijke wegen… De eentonige maar energetische stem die jou instructies geeft… De bloedmooie omgeving… Het voelt aan alsof je echt zelf achter het stuur zit. Het grootste deel van je tijd zal je spenderen aan de career mode. Hierin heb je de championships, custom championships, online event, team management, pvp events en je garage. Ga je hierin met heel wat skill en perfectie te werk, dan ben je voor je het weet een befaamde coureur en eindig je hopelijk steeds in de top drie klassering.

Dirt Rally - PS4 & Xbox One

Hoe meer je rijdt, hoe meer geld er te verdienen valt. Naarmate je meer en meer geld verdient kan je verschillende upgrades vrijspelen en een team van eigen monteurs. Er zijn wel 70 verschillende stages. Ook de Hill Climb is een voltreffer, waarbij je zeer technische bergopwaartse rally’s moet doorlopen. Tenslotte heb je de rally cross, hier rijd je met verschillende auto’s over een bepaald circuit. Ook de auto’s die je verkrijgt zijn fabuleus. Hierbij een kleine lijst van de verschillende rally klassen met telkens een voorbeeld:

1960s: Lancia Fulvia HF
1970s: Ford Escort Mk II
1980s RWD: BMW M3 E30 Evo Rally
Group B 4WD: Peugeot 205 T16 Evo II
Group B RWD: Opel Manta 400
Group A: Subaru Impreza 1995
Rally F2: Seat Ibiza Kit Car Evo
WRC 2000s: Citroen Xsara WRC (2003-)
WRC 2010s: Ford Focus RS WRC
Rally R1-R3: Ford Fiesta R1
Rally R4: Mitsubishi Lancer Evolution IX
Rally R5: Peugeot 208 T16 R5
RallHill Climb Classic Unlimited: Rod Millen Toyota Celica
WRC 2015: VW Polo R WRC
Hill Climb Modern Unlimited: Peugeot 208 T16 Pikes Peak
World RallyX/GRC: Skoda Fabia

Dirt Rally - PS4 & Xbox One

In DiRT Rally is elke kleine beweging die je maakt ontzettend gevoelig, een klein beetje teveel naar rechts of links draaien en je kan wel drie keer over kop vliegen… Elke kiezel, elk paaltje, elke greppel, je voelt het allemaal zeer verfijnd aan. Het leuke aan deze game is ook dat je je volledige rijstijl naar je eigen hand/stuur kunt zetten. Je hebt erg veel opties die je kan veranderen om jou een zo comfortabel mogelijke positie te verschaffen. Ook even vermelden dat de terugspoel opties in deze game verleden tijd zijn.

Wanneer je auto gerepareerd moet worden kan je crew recommendations instellen, deze geven aan wat er juist van een auto moet gerepareerd worden en tot in welke mate. Zeer handig! Wil je tijdens je rally race iets repairen of direct terug op je weg raken, dan zullen er extra minuten bij je tijd komen waardoor je daalt in ranking… Ook dit biedt een uitdaging, als deelnemende equipe bots en crash je dus zo weinig mogelijk! Het is van belang dat je één bent met jou auto.

Audiovisueel en grafisch: voortreffelijk en oogverblindend

Audiovisueel en grafisch gezien is deze game een ware lust voor het oor en oog. Alles in dit onderdeel vloeit fraai en welgevormd samen met de rest van de game. Iedere omgeving heeft een keurig en vermakelijk kader weer die de sfeer met welbehagen volledig optimaliseert. De supporters langs de weg, helikopters die overvliegen en noem maar op! Weerseffecten zijn knap en aantrekkelijk (sneew, mist, lage zon… ). Enkel héél af en toe merk je een zachte screen tearing op, maar deze is zeker niet storend.

Dirt Rally - PS4 & Xbox One

DiRT Rally – PS4 & Xbox One

Een bedaarde maar bekwame heldere stem geeft jou tijdens de rit onvervalste en correcte navigatie instructies. Als je over een goede surround headset beschikt kan je deze ook bij de geluidsopties aanvinken. Wanneer je die echt luid zet, voel je je nog meer verweven met het rally gegeven. We zijn er ook zeker van dat je van de ervaring met een racestoel en stuur van nog extra zal genieten.

De multiplayer: spijkerhard en onverbiddelijk

In de Leaugues kan je je eigen wedstrijden opzetten met een instelbare tijdsduur. Dit is een handige feature waarmee je zeer competitief online je skill en toewijding zijn gang kan laten gaan. Of je kan bijvoorbeeld via de racenet website eigen championships creëren. De challenges zijn er voornamelijk om samen met je vrienden fun te beleven (de pvp mode). In de DiRT community heb je een reeks van dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse uitdagingen die je Credits opleveren. Online gaat het hard tegen hard en is het ‘survival of the fittest’.

Dirt Rally - PS4 & Xbox One

DiRT Rally – PS4 & Xbox One

Conclusie: DiRT Rally, Dirty Driving, Dangling Deal

DiRT Rally is een authentiek aanvoelende simulatie rally game. Liefhebbers van rally sport zullen hier absoluut bij het vet en olie van hun vingers likken. Het realisme in deze game is van zeer hoog niveau die zeker niet onderschat mag worden en is hierdoor zeker niet voor elke gamer weggelegd. De moeilijkheidsgraad ligt extreem hoog en biedt de nodige uitdaging voor de gevorderde gamer. Zeer sterk en rechtlijnig neergezet maar toch met veel keuzemogelijkheden afgewerkt. Er zijn weinig tot geen tierlantijntjes te vinden en dat is maar goed ook, want het concept laat dit totaal niet toe. Je hebt absoluut voldoende keuzes wat de auto’s betreft en je kan de game volledig tunen naar je eigen game/rij/rally stijl. Alle aspecten samen maken de game tot wat hij is, een aangenaam knap, boeiend en ronkend totaalpakket!

DiRT Rally Review
91%Overall Score
Grafisch92%
Gameplay86%
Audio96%
Herspeelbaarheid/fun88%
0%
  • Philippe Dupont

Leuke review! Ik heb de game ook in huis gehaald voor PS4 en kan er mijn rally-hartje helemaal in ophalen.

De hoge moeilijkheidsgraad is helaas voor een stuk ook wel aan AI te wijten die valsspeelt. En waar je in voorgaande DiRT’s ook de point-to-point rally’s in een MP lobby kon doen, waarbij je je tegenstanders als ghosts ziet meerijden, lijkt die optie nu jammerlijk te mankeren 🙁

Maar buiten deze minpuntjes sluit ik mij 100% aan bij uw conclusie dat dit een topspel is voor de liefhebber!

Ik vrees dat ik te weinig geduld heb voor DiRT Rally.
    Leuk, maar niet voor mij weggelegd 🙂