Iedereen kent ze wel, de tweederangs Horror- en Science-Fiction films die vertellen over een wereld die wordt aangevallen door gigantische insecten, robots of ruimtewezens. Of het nu hier op aarde is, of op een andere verre planeet, het blijft toch altijd interessant om te zien hoe het desbetreffende ras met de aanval omgaat. De game die we vandaag voor jullie reviewen is Earth Defence Force 2025, een game waarin we de bovenstaande zaken voorgeschoteld kregen.

De insecten vallen aan

Earth Defence Force 2025 is alweer de vijfde game in de serie (Global Defence Force Tactics niet meegeteld) en is de directe opvolger van Earth Defence Force 2017. Het is 8 jaar geleden dat de Ravagers met hun monsters verslagen werden. De EDF is in deze 8 jaar zeker en vast niet stil blijven zitten en heeft zich in al die jaren nog verder ontwikkeld om toekomstige aanvallen te kunnen afslaan. De Ravagers, een buitenaardse levensvorm die de aarde 8 jaar geleden aanvielen met behulp van gigantische insecten, robots en hagedissen, blijken terug te zijn en met meer gigantische wezens dan ooit tevoren. De monsters die ze met zich meenemen zijn ondergronds ook verder geëvolueerd, waardoor de mensheid, ondanks dat ze op haar hoede was, totaal verrast wordt.

Voor ieder wat wils

Earth Defence Force is een third-person shooter. De maps zijn groot en dat geeft je de mogelijkheid om even de omgeving te verkennen vooralleer je tot aanvallen overgaat. Elke missie kan je apart van elkaar spelen en deze kunnen ook nog gespeeld worden met de vier verschillende klassen.

Ranger: de makkelijke klasse om mee te spelen. De Ranger is de meest veelzijdige klasse in de game en werkt met onbeperkte munitie die (afhankelijk per wapen) af en toe herladen moet worden.

Wing Diver: een vliegende special forces unit. Deze eenheid bestaat alleen maar uit vrouwen en kan vliegen door de jetpack op hun rug. De jetpack werkt met een energy unit die zichzelf herlaadt als deze niet gebruikt wordt. Ook zijn alle wapens van de Wing Divers energie wapens, deze laden zichzelf na korte tijd weer op, of maken gebruik van de energie unit van de jetpack. Deze klasse is snel en krachtig, maar heeft een zeer zwakke verdediging.

Air Raider: een support klasse. De Air Raider wordt gebruikt als spotter voor verschillende ground-to-air wapens en kan mortier- en airstrikes aanvragen. Ook kan de Air Raider voertuigen laten droppen op de plaats van de speler.

Fencer: een zeer goed beschermde soldaat in een power frame. Door deze frame kan de Fencer zware wapens met zich meedragen op het slagveld en twee tegelijkertijd gebruiken. Het minder leuke aan dit personage is het feit dat deze, in vergelijking met de anderen, veel trager is op het slagveld.

In elke missie kan je dus kiezen uit één van deze vier klassen en de strijd aangaan met de reuzachtige monsters op één van de vijf verschillende moeilijkheidsniveau’s. We raden jullie ook zeker aan om al deze moeilijkheidsgraden eens uit te proberen, aangezien het alleen maar leuker wordt wanneer je beetje bij beetje de moeilijkheid vergoot. Wij begonnen op het niveau normal en moesten soms al eens in het stof bijten. Wanneer we dezelfde missies nog eens speelden, maar dan op een hoger niveau was het soms echt frustrerend. Frustrerend, maar toch nog wel leuk aangezien we wel houden van een uitdaging. Het leuke aan dit alles is ook dat je betere items kan vinden wanneer je besluit om moeilijkere levels te spelen. Het gaat hier dan natuurlijk om wapens die te gebruiken zijn in de volgende levels en permanente upgrades voor je armor en health.

GameSnackBE-Earth-Defense-Force-2025-Screenshot-01

Leef je online ook helemaal uit

Als het op de multiplayer aankomt, heb je hier nog best een flink aantal keuzes. Allereerst heb je een zeer zeldzaam soort multiplayer tegenwoordig. Splitscreen! Het is mogelijk om iedere missie in de game samen met een vriend lokaal te spelen in verticale splitscreen. Je kunt hier allebei verschillende klassen en wapens kiezen om elkaar te ondersteunen in  de vele missies die deze game te bieden heeft. Ook is er een splitscreen competitieve multiplayer, helaas speel je hier met zijn tweeën tegen elkaar, in een gigantische kaart. Heb je elkaar dan eindelijk gevonden en is er iemand verslagen, dan is de ronde alweer over. Een beetje een overbodige toevoeging aan de game. En last but not least: de online missie modus. De online modus geeft je de optie om, net zoals bij de splitscreen missies, met maximaal vier vrienden (of totaal onbekende personen) één van de vele missies te spelen. Ook hier is het mogelijk om een van de vier klasses te kiezen en je eigen loadout helemaal zelf samen te stellen.

GameSnackBE-Earth-Defense-Force-2025-Screenshot-02

Mooie Aliens in een verouderde omgeving

Grafisch zijn er een aantal dingen die we  graag even willen bespreken. Allereerst, bijna de volledige game speelt zich af in Japanse steden en havens. Dit is weer eens wat anders dan games die zich bijvoorbeeld in Amerika afspelen. Ten tweede, alles kan kapot. Met de juiste wapens en genoeg geduld zou je theoretisch de hele kaart in elke missie met de grond gelijk kunnen maken. Bomen, hekken, muren, huizen, appartementen en zelfs hele skyscrapers zijn neer te halen. Dit zou zeker indrukwekkend zijn als de game verder echt een grafische topper was. Helaas laat de game hier toch een aantal kansen liggen. Het ziet er naar onze mening iets te ouderwets uit, maar dat verpest in de verste verte de ervaring niet. Het was leuk om in deze verouderde grafische omgeving insecten de poten vanonder hun lijf te knallen en hele gebouwen met de grond gelijk te maken terwijl deze wezens er nog op zaten. De insecten, robots en ander gespuis waar je tegen vecht zien er, in vergelijking met de omgeving, veel beter uit. Hetzelfde geldt voor je eigen personage.

Het geluid van de game is goed: je hoort insecten die een soort van schreeuw uitstoten als je op ze schiet, ontploffingen en gebouwen die instorten. Dit klinkt allemaal zoals je het zou verwachten. De muziek is leuk, maar niet echt iets wat zal blijven hangen. Het interessantste is nog wel de voice acting van de game. Je hoort tijdens het spelen de commentaar van mede soldaten en radio berichten van hulptroepen en de pers. De opmerkingen en verhalen die uit de mond van je mede soldaten komen zijn soms zo fout om aan te horen dat het gewoon weer leuk wordt, het past precies goed bij de stijl van de game.

GameSnackBE-Earth-Defense-Force-2025-Screenshot-03

Zoals jullie misschien al wel door hebben, is deze game zeker niet perfect. Grafisch had het een stuk beter gekund en sommige onderdelen van de multiplayer voelen wat overbodig aan. Maar wat deze game in overvloed biedt, is plezier.  Met alle beste onderdelen van Sci-Fi B-films doet deze game op wat de vorige Earth Defence Force games ook deed, maar dan op nog grotere schaal… Het vermaakt je als geen ander!

Meer in PS3 Reviews, Reviews
Infested Planet
Infested Planet Review