Goede PS Vita games zijn schaars en kunnen voor een handheldgame wel eens een dikke prijskaart opgeplakt krijgen. Daarom hebben wij voor jou Epic Mickey 2: The Power of Two getest. Zo kan je voor jezelf uitmaken of deze wel jouw geld waard is.

Gewapend met verf en verfverdunner gaat Mickey samen met zijn goede vriend, het konijn Oswald, op pad door het Wasteland. Dit land wordt geterroriseerd door aardbevingen en het eerste wat in je op zou komen als je de eerste game gespeeld hebt, is dat de Mad Professor er ergens voor tussen zit. Alleen blijkt de professor plots geen slechterik meer te zijn, wat wel eens kan gebeuren, niet? Meer nog, hij biedt spontaan zijn hulp aan.

Toch blijven onze goede vrienden achterdochtig en wij delen die gevoelens. Telkens de professor in beeld komt, spatten de zenuwen gewoon van zijn gezicht. Door de overdreven emoties die weergegeven worden in elk tussenfilmpje, valt het natuurlijk meteen op dat dit een game is die beter enkel gespeeld wordt door de minder kritische gamers onder ons: kinderen.

Een likje ver hier en daar

Mickeys twee wapens zijn verf en verfverdunner. Twee substanties die giftig zijn, maar daar dienen ze niet voor in deze game. We gaan ze effectief gebruiken als wat hun benaming indiceert, om te verven en verf te verdunnen.

Doorheen de map zal je half afgewerkte objecten terugvinden, wat je kunt verhelpen door er wat verf op af te vuren. Zo kan je bruggen of gebouwen vervolledigen, waar je dan gebruik van kunt maken. Dit werkt ook andersom. Wanneer een obstakel jouw pad onbegaanbaar maakt, kan je dit voorwerp doen verdwijnen met de verfverdunner. Hierdoor kan je onbereikbare plaatsen toch gaan verkennen. Hieruit bestaat de gameplay grotendeels, want de puzzels houden in dat je telkens iets moet fixen met verf.

GameSnackBE-Epic-Mickey-2-The-Power-of-Two-Screenshot-02

Deze verf kan ook gevuurd worden naar vijanden, wat ze verdooft, of uit elkaar doet spatten, afhankelijk van welke stof je gebruikt. Gevechten zijn wel nooit erg moeilijk en kunnen zelfs gaan vervelen, want je moet een vijand toch veel raken voor het afgelopen is. Bij het richten van de vloeistoffen kan je zelfs nog eens problemen ervaren. De besturing van het spel is erg ongemakkelijk en de camerastand kan soms wispelturig beginnen doen. Deze combinatie zorgt ervoor dat Epic Mickey 2 vaak erg lastig speelt. Maar wat dit probleem lichtjes kan verhelpen, is gebruik maken van het touchscreen. Je kunt richten met de analoge sticks, maar ook evengoed jouw doelwit aantikken op het scherm. Toch blijven we erbij dat dit een hekelpunt is, wat niet in het finale werk had mogen zitten.

Mickey in HD

Waar we dan wel niet over te klagen hebben, is het grafische aspect. De cutscènes zien er heerlijk uit en de omgevingen zien er bijna even goed uit, hoewel die grafisch toch iets minder sterk zijn dan de filmpjes. Voor de één kan de overgang telkens even wennen zijn, voor de ander maakt het niets uit.

GameSnackBE-Epic-Mickey-2-The-Power-of-Two-Screenshot-01

Over graphics niets te klagen, maar wel over hoe ze op ons schermpje verschijnen. We kregen het gevoel dat onze PS Vita gewoon niet sterk genoeg was om de game te draaien, want het geheel speelt maar aan een laag aantal frames per seconde (toch de indruk die wij kregen) en we hadden regelmatig last van een framedrop.

Epic Mickey 2: The Power of Two doet veel goed en is erg leuk voor kinderen en als je al blij bent dat iets beweegt. Heb je wat geld aan de kant liggen en val je niet over enkele hekelpuntjes? Dan is deze titel zeker het proberen waard, maar wie kritischer is, laat deze maar beter aan zich voorbij gaan. Epic Mickey 2 voelt onafgewerkt aan en stelt ons lichtjes teleur.

Meer in PSVita Reviews, Reviews
Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Ghosts Review