We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Net zoals in het voetbal start er ieder jaar weer een nieuw seizoen in de Formule 1 waar je als participant kan meestrijden voor de grootste prijzen. Je kan dit natuurlijk in het echt proberen, indien je hiervoor talent hebt en geen schrik hebt om tegen 300 km/u over het circuit te knallen. Maar voor diegenen die het liever iets veiliger aandoen is er natuurlijk ook nog F1 2013, de nieuwste Racegame van Codemasters. Wat onze bevindingen waren van deze snelle game, kan je hieronder lezen.

Rijden op het scherpst van de snee

Wie meteen de carrière start, zal op grafisch vlak geen grote verschillen merken met de vorige game. De menu’s kregen zoals elk jaar een kleine make-over, en bij de laadschermen krijgen we mooie actiefoto’s te zien. Eenmaal je je helm opzet en je jezelf met je auto op het circuit bevindt, komt alles opnieuw heel vertrouwd over.

De carrière verloopt opnieuw op dezelfde manier, waarbij we eerst via de Young Driver Test in Abu Dhabi een aanbieding voor ons eerste seizoen proberen te veroveren van één of meerdere teams. Hierbij werden ook de nodige veranderingen/aanpassingen in het sportief en technisch reglement geïmplementeerd, al spreken we hier niet over ingrijpende reglementswijzigingen zoals deze zich volgend seizoen zullen aanbieden.

Wat wel volledig herbekeken werd, is de besturing van de wagens. Wanneer je in de fout gaat, is het dan wel iets makkelijker om de wagen op te vangen, maar bij het bochtenwerk ram je het gaspedaal best niet meteen volledig naar beneden. Het kan dan wel eens goed zijn dat je de controle over je bolide verliest en je jezelf binnen enkele seconden buiten de baan bevindt. Alles dus goed doseren is de boodschap!

Realisme alom dus en dat kan je ook weer zien aan de aandacht die ze hebben gespendeerd aan de banden. Ook dit jaar deed Codemasters hun uiterste best om de Pirelli-banden net zo te laten reageren als in het echt. Dit betekent dat de banden die je tijdens het derde kwalificatiegedeelte gebruikte, al na enkele ronden compleet naar de haaien zijn. Of dit een plus- of een minpunt is, dat laten we in het midden.

GameSnackBE-F1-2013-Screenshot-02

Klassieke wagens en circuits

Maar genoeg over de vertrouwde zaken… Een toevoeging waar iedere gamer naar uitkeek, was deze met de klassieke wagens en circuits. De basisversie van F1 2013 komt met vijf legendarische wagens uit de jaren tachtig, waaronder de Lotus 98T van Emerson Fittipaldi, of de Ferrari F1-87/88C van Gerhard Berger. Daarnaast krijgen diegenen die een classic edition kochten zes extra wagens uit de jaren negentig. Hierbij bevinden zich onder andere de Ferrari en Williams uit 1999, maar ook de brutale V12-kanonnen van diezelfde constructeurs uit 1992. Ook klassieke circuits als Jerez en Brands Hatch zijn aanwezig, en de Classic Edition krijgt daar nog Estoril en Imola bovenop.

Het klassieke gedeelte van de game komt met de gamemodes die we al kenden uit het origineel. Daarin kunnen we kiezen voor Grand Prix, Time Trial, Time Attack en Scenario Mode. Een leuk detail bij elk van de game modes bij het classic gedeelte, is dat het bijhorende commentaar verzorgd wordt door niemand minder dan de legendarische Murray Walker. Ook het geluid van deze oude gloriën zit wel goed, iets wat bij de moderne wagens dit jaar hier en daar wel wat beter kon.

GameSnackBE-F1-2013-Screenshot-01

Conclusie

Over het algemeen is F1 2013 opnieuw een topeditie. Zowel de leek als de doorwinterde F1-liefhebber zal hier veel plezier aan beleven, want er is voor elk wat wils op vlak van moeilijkheid. Grafisch komt alles heel vertrouwd over, maar de gameplay kreeg wel een grondige opknapbeurt. De toevoeging van de klassiekers is zonder enige twijfel het beste wat de serie kon overkomen, ook al ontbreekt één grote naam, die van Ayrton Senna en zijn McLaren MP4-6 waarmee hij in 1991 zijn laatste titel behaalde. Dit heeft echter maar één reden, en dat zijn licenties.

No more articles
Meer in PS3 Reviews, Reviews
FIFA 2014 Review

Sluiten