De Fablefranchise bestaat zo’n 10 jaar. Om dat te vieren brengt Lionhead Studios de eerste Fabletelg terug uit, maar dan in een modern verjaardagsjasje. Is die jas voldoende om met deze tijd mee te kunnen of hadden de ontwikkelaars deze beter in de kast laten zitten? We zoeken het voor jullie uit op Xbox 360.

In den beginne

Fable vertelt het verhaal van een kleine kippenjager die gaandeweg opgroeit tot een beduchte strijder en kan kiezen om redder of verdoemer van Albion te worden.

De studio koos er van in het begin expliciet voor om het originele verhaal, de missies en de gameplay onaangeroerd te laten. Die gameplay is dus redelijk verouderd en enkel de optie om je controllerschema op Fable 2/3 gameplay te zetten leunt bij hedendaagse games aan. Er werd wel gesleuteld aan de grafische kwaliteit van de HUD en aan betere save-files. Saven kan je in een boek en zo kan je mooi doorheen je files bladeren om een missie te herspelen of om de game terug op te starten. En geloof ons, die savefiles kan je zéér goed gebruiken. Alleen al in onze eerste testrun blijven we minstens 3 keer vastzitten, waarbij we de volledige console moesten heropstarten. Leuk is anders en dat maakt deze game frustrerend om te spelen, want je moet veelvoudig je game saven (en dat wordt vaker vergeten dan gedaan).

GamesnackBE-Fable-Anniversary-Screenshots-01

Nog een minpunt is de onvrijwillige opwaartse tilt die je regelmatig ervaart. Dat is zeer vervelend op cruciale momenten en gewoonweg lastig op andere momenten. De controls zijn redelijk stroef en ook de reactie van je karakter op jouw input is vaak te langzaam.

De game biedt geen lichtend spoor om je de weg te wijzen in missies. Je moet uitsluitend op plattegrond navigeren. Ieder stukje van Albion is onderverdeeld in kleine mapjes (soms een zakdoek groot) en het reizen tussen al die kleine stukjes neemt heel wat laadtijd in beslag. Op de kades van een dorp iets snel afgeven wordt dan zo’n 30 seconden wachten, tien stappen zetten, item afleveren, tien stappen zetten, terug wachten tijdens het laadscherm. Dat doet heel wat afbreuk aan de charmes van (vooral) kleinere zijmissies, want waarom zou je de moeite nog nemen als je toch maar zit te staren op tweemaal een stevig laadscherm bijna vlak na elkaar?

Voor een herwerkte game zijn bovenstaande minpunten absoluut een no go en daar gaat men toch stevig de mist mee in.

GamesnackBE-Fable-Anniversary-Screenshots-02

Unreal graphics

Lionhead claimt een volledig nieuw model voor de belichting te gebruiken dat door Unreal wordt gepowered, maar soms werkt die belichting ook tegen het aangenaam spelverloop. Dat merkten we bij het afleggen van een boogschiettest. Tijdens onze run werd deze test in de avonduren van de game gehouden. Een mooi getoonde schutterstand, maar helaas niet verlicht. Iets verder stonden wel lantaarns te branden, maar hun licht kwam niet tot aan onze doelen. Dan moet je blindelings beginnen schieten. Of je kan je held eerst laten slapen, zodat die de schietschijven op klaarlichte dag verpulvert. Maar toch, het is een hindernis dat eigenlijk niet nodig is. Eenvoudigweg de lantaarns dichter bij de schietstand zetten had ons toegestaan om ook ’s avonds de test af te leggen en geen tijd te verspillen aan het over en weer gaan naar een slaapverblijf.

De grafische ondersteuning werd aangepast aan het gangbaardere 16:9 widescreen en dat levert regelmatig prachtige natuurbeelden op onze TV op. Niets anders dan nieuwe modellen, textures en materialen worden gebruikt om alles er levensecht uit te laten zien en dan sta je met verwondering naar luchtbelletjes in het water te kijken. Maar iets later loop je dan dwars door een dode of raken de handen bij applaus elkaar niet. Baf; verwondering weg.

De tussenfilmpjes werden met de hand getekend en hebben de stijl die je op middeleeuwse manuscripten terugziet. We zagen de kale kruinen van de monniken die dit met hun ganzenveer intekenden al zo voor ons.

GamesnackBE-Fable-Anniversary-Screenshots-03

Een betoverende sound

Alles werd volledig geremastered in surround sound. De titelmuziek van de hand van Danny Elfman (die vaste companion is van regisseur Tim Burton) blijft magistraal en ook de input van het hoofd van de Sound & Music van Lionhead (Russell Shaw) vult het sprookjesachtige thema prachtig in. Je waant jezelf vaak in de Efteling, omdat regelmatig sprookjesachtige muziekjes door je luidsprekers dwarrelen. Vrolijke bosdeuntjes en feestelijk gehum wisselen stemmig af met verschillende koren die zinderende gezangen ten berde brengen. A capella of éénstemmig: bij elk strijdperk, oefening, queeste of plek is er een aangepast muziekje te horen dat – al naargelang de activiteit – meeslepend, aansporend of melancholiek is. Qua sound zit de game er dan ook echt wel knal op.

Ook aan het stemgeluid van de personages is er weinig op aan of af te merken: de stemacteurs zijn hetzelfde gebleven en diegenen die de hieba hieba giechels van de Hobbes doen, leefden zich, volgens ons, flink uit achter hun microfoon.

De game geeft jouw gehoor heel wat oorstrelende verwennerij en dat is een zeer groot pluspunt.

GamesnackBE-Fable-Anniversary-Screenshots-04

Dress for succes

Onze held kleedt zich bij voorkeur in stevige kleding, maar je kan natuurlijk kiezen om een uitdaging in boxershort aan te gaan. Als hij dan in zijn onderbroek staat, dan zie je de Britse vlag op de achterkant. Dat zijn zo de kleine jokes die de game opwaarderen, en waarvoor de franchise bekend staat.

Ook de achievements doen hun best om alle gekheid boven te halen en met een totaal van 50 stuks ben je lang bezig om deze allemaal na te jagen. En er is daarin voor elk wat wils: achievements for fun (zoals Get rich or die tryin’ of Open Saysmemiddlefinger). Of Achievements die je outside the box laten denken: toon je gevoelens aan de hand van een koekenpan of maak een headshot met je kruisboog, terwijl je verkleed bent als een vrouw (met baard) en een bepaalde pruik op hebt. En natuurlijk behaal je ook achievements door het verhaal te volgen. Iedere achievement is een postzegel die netjes in het o zo belangrijke gameboek komt.

GamesnackBE-Fable-Anniversary-Screenshots-05

Met de Xbox SmartGlass App wil men de game moderniseren en de App integreren in het hedendaagse aanbod. Hiermee kan je de map bekijken, Wiki informatie en trivia overlopen, screenshots van je spel nemen en vergelijken met de originele screenshots. Klinkt leuk en handig, dus probeerden we de app uit. Helaas, de gebruiksvriendelijkheid ervan is niet om over naar huis te schrijven. De app loopt veel te vaak vast of toont jouw figuurtje op een plaats waar je een half uur geleden was.

De Fable SmartGlass Strategy Guide biedt (mits betaling) een omvangrijke stappengids voor jouw held, maar de eerdere problemen indachtig laten we die voor wat het is en blijven we voortploeteren zonder extra begeleiding. Eens je het verhaal tot aan de ontknoping hebt afgewerkt, komen er een aantal extra features vrij en met de content van The Lost Chapters ingesloten, zorgen de makers dat je nog een aantal extra tijd aan de game kan besteden.

GamesnackBE-Fable-Anniversary-Screenshots-06

Lionhead nam zijn beproefde formule met humor, tong in cheek jokes en buitenissigheden, overgoot dat met een huidig gen sausje van “verbeterde” graphics, superbé audio en stoomde dat klaar in een bruisende pan vol achievements en technische hulpmiddelen. Het resultaat hoort eerder thuis in een bistro, dan in een klasserestaurant.

• Esther

Ben hem nu ook aan het spelen (Fable fan!), maar een groot minpunt is de plattegrond. Soms ook echt slecht zichtbaar waar je je precies bevindt….
    Maar toch toffe game. 🙂