Elk jaar kijkt elke voetbalfan wel uit naar de herfst. Niet voor het einde van de zweterige temperaturen, maar omdat we dan weer aan de slag kunnen gaan met de nieuwste voetbaltitels die dan op de markt verschijnen.  We hebben al de eer en het genoegen gehad om Pro Evolution Soccer 2014 te mogen testen, en kregen ook de kans om met diens grote concurrent ‘FIFA 14’  aan de slag te gaan. Hoe deze het gedaan heeft, kunnen jullie hieronder lezen in onze review.

GameSnackBE-FIFA-14-Screenshot-01

Realisme op de virtuele grasmat

We zullen al meteen met de deur in huis vallen. FIFA 14 verschilt niet zo heel veel ten opzichte van zijn voorganger. Er worden,  net zoals elk jaar, wel wat kleine aanpassingen gedaan, maar meer ook niet. Dit jaar probeerde EA hun nieuwe telg nog weer net iets realistischer te maken dan voorheen. Deze veranderingen vallen al onmiddellijk op in je eerste wedstrijden. Om te beginnen wordt er nu vaak een kleine oorlog op het veld gevoerd om de bal af te pakken. Spelers zijn veel balvaster, maar met een foute tik ben je de bal ook al weer snel kwijt. Het tempo van de game is ook wat verlaagd, waardoor het bijna onmogelijk is om nog het lijntje af te lopen met een snelle speler. Indien je dus tegen een vriend of vriendin speelt, kan je door goed te anticiperen zelfs met een een iets tragere verdediger de bal afpakken van een speler zoals Messi of Ronaldo.

Ook een nieuwigheid is dat je na een lange sprint plots niet meer heel snel kan afremmen en in de andere richting draaien. De andere zijde van deze medaille is dat een snelle dribbel plots een stuk moeilijker is. Ook omdat spelers steviger en balvaster zijn, is een tegenstander voorbij dribbelen nog nooit zo moeilijk geweest. Een stuk realistischer in ieder geval tegenover de vorige FIFA-titels. We spelen echter een game en dan is de vraag natuurlijk of realistischer ook daadwerkelijk leuker is, en dat blijkt niet altijd zo te zijn. Zo zijn wij vaak op frustraties gebotst. De moeilijkere dribbels en het feit dat je een snelle ‘speler’ niet meer kan misbruiken is niet altijd leuk. Zo gebeurt het maar al te vaak dat je een vloeiende combinatie op de grasmat neerlegt en je snelle speler een beetje voor de verdediging uitkomt, maar gewoon te vaak wordt terug gehaald door een verdediger. Ook het feit dat enkele goede dribbels bijna onmogelijk zijn om uit te voeren, maakt de pret er niet groter op.

Er zijn ook enkele aanpassingen die wel zeer goed zijn. Zo zitten we vaak in menu’s in  FIFA-games en enkele jaren geleden waren deze menu’s nog een ware hel, al kwam hier alsmaar meer en meer verbetering in en werd er vorig jaar een grote sprong gemaakt. Dit jaar is er zowaar nog een grotere sprong gemaakt. Menu’s zijn eindelijk zeer snel en alle opties zijn ook heel goed uitgewerkt. Een fantastische verademing, want uiteindelijk wil je alles snel in deze menu’s kunnen doen om zo snel mogelijk een wedstrijd te kunnen spelen. De menu’s kan je eigenlijk het beste vergelijken met deze van Windows 8. De perfectie in menu’s is dan ook bijna nabij.

GameSnackBE-FIFA-14-Screenshot-02

Spelmodi FIFA 14

FIFA 14 barst werkelijk uit zijn voegen qua modi. De singleplayer-liefhebber zal zich waarschijnlijk richten op de ‘manager career’, die er dankzij het nieuwe menu erg goed uitziet. Het principe is bekend: je gaat een team managen, probeert de betreffende competitie te domineren, hoopt om ver in de Champions League te komen, koopt hier en daar een speler en probeert je voetballers een beetje tevreden te houden. De laatste transfer-dag is weer present, waarbij je per uur beslissingen kunt nemen over te kopen en te verkopen spelers.

Dankzij het nieuwe menu zijn dergelijke features ook erg overzichtelijk. Wanneer de laatste transfer-dag is aangebroken, is er simpelweg een blok gereserveerd voor dergelijke ontwikkelingen. Doordat deze blokken dynamisch zijn, heb je altijd een goed overzicht van de belangrijkste zaken. Het gaat uiteraard om de gameplay in een game als FIFA 14, maar het is toch ook wel lekker als het een mooi jasje heeft. Het is ook leuk dat je binnen de manager-modus ook echt wat kan. Met het budget van PSG zou je denken dat je wel een goed bod kunt doen op een topspeler, en dat is ook zo. Geen gezeik dus over spelers die onmisbaar zijn voor een bepaalde club; als je je portemonnee trekt, dan komen die voetballers toch echt je kant op.

Je kunt dus manager spelen, maar je kunt ook in de huid kruipen van een enkele voetballers in de Be a Pro Player-modus, uiteraard een los potje spelen, een eigen team samenstellen middels Ultimate Team, en dan is er ook nog een hele uitgebreide online feature te ontdekken.

EA levert met FIFA elk jaar een verzorgd product af, met ontzettend veel licenties en een sterke soundtrack. Ook qua commentaar zit het dit jaar weer goed, hoewel de club gerelateerde opmerkingen niet het bedoelde effect hebben. We hoeven namelijk niet elke wedstrijd te horen dat Beckham vorig jaar zijn carrière heeft beëindigd in Parijs. Die anekdote hebben we na één keer wel gehoord. Op grafisch vlak lijkt de serie een beetje stil te staan. Ja, het publiek ziet er wat beter uit dit jaar, maar qua herkenbaarheid van voetballers is EA inmiddels ingehaald door de directe concurrent. FIFA 14 is grafisch zeker in orde, maar de game blinkt niet (meer) uit qua graphics.

GameSnackBE-FIFA-14-Screenshot-03

FIFA 14 gaat voort op het succes van zijn voorganger. Met een aantal aardige tweaks heeft EA er wat meer realisme in weten te brengen. Ervaren gamers zullen zich nog beter kunnen onderscheiden door gebruik te maken van de kwaliteiten van de spelers en het totale team. Zij kunnen lekker aan de slag met het optimaliseren hiervan. De beschikbare modi zijn vrijwel gelijk aan voorgaande jaren, maar met het steeds populairder wordende FIFA Ultimate Team heeft EA wel een goede troef in handen.

Ondanks de verbeteringen zijn er ook een aantal punten van kritiek te melden. Niet iedereen zal tevreden zijn met het blijven doorvoeren van realisme, het blijft natuurlijk gewoon een spel dat voor plezier moet zorgen. Als je dan voor de zoveelste keer de bal verliest door een trage aanname, kan dit voor flinke irritaties zorgen. Toch hebben we voldoende plezier beleefd aan FIFA 14. Zeker een must-have voor elke voetballiefhebber!

Meer in PS3 Reviews, Reviews
Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate HD Review