HD remakes zijn hip, waarom? Je kunt nostalgische games herbeleven in een “moderner” jasje. Zo is er één serie die écht niet in het lijstje van HD remakes mag ontbreken, en dat beste lezers, is een game die vele gamersharten heeft ingepalmd door zijn innovatieve gameplay, meeslepend verhaal en adembenemende graphics. Inderdaad, we hebben het hier over Final Fantasy X! Maar weet deze HD remake hetzelfde niveau te bereiken als het origineel of is het eerder een gepolijste versie? Wij gaan het voor jullie na!

Europese primeurs

Zoals de titel het al doet vermoeden, betreft deze game een HD remake van zowel Final Fantasy X als Final Fantasy X-2. Verder beschikt deze remake ook over een scala aan nieuwigheden die we nog nooit eerder in de Europese en Amerikaanse contreien hebben gezien, zoals de mini-film Eternal Calm, de korte bordgame-achtige Final Fantasy X-2: Last Mission, en een geheel nieuw audio drama. Dus ja, je kunt best wel zeggen dat Square Enix het pakket mooi heeft gevuld met allerhande extraatjes.

Een HD make-over brengt natuurlijk hoge verwachtingen met zich mee, en in sommige opzichten blinkt het ene aspect al meer uit dan het andere. En zoals de benaming HD doet vermoeden, zijn de omgevingen en structuren er merkbaar op vooruitgegaan, maar toch zien de personages er nogal popachtig en minder expressief uit dan hun originele incarnaties. Vreemd genoeg lijdt Final Fantasy X-2 hier minder onder, misschien door de magical girls setting? Hoe dan ook, wie hoopte dat de grafische beperkingen uit het originele FFX-2 gepolijst zouden worden, blijft echter op hun honger zitten. CGI cutscènes hebben enkele wat elementaire verbeteringen gekregen, karakter bewegingen zijn nog steeds schokkerig met momenten, en de twijfelachtige voice-acting is nog steeds aanwezig.

Final Fantasy X | X-2 HD Remaster

Final Fantasy X | X-2 HD Remaster

Net zo goed als toen

We kunnen dus zeggen dat Square Enix de roots in ere heeft gehouden, en dat is volgens ons een positief gegeven. De turn-based gevechten van de FFX-serie benadrukken strategie boven snelheid, waardoor het nodig is om een aantal zetten vooruit te denken. Dit principe houdt gevechten fris en boeiend, en zelfs de dag van vandaag is dit nog steeds een systeem dat zijn mannetje kan staan. Gelukkig hoeven de echte FFX veteranen niet op hun honger te blijven zitten, want zij worden namelijk getrakteerd op een extra uitdaging in de vorm van duistere aeons en Penance, tegenstrijders die destijds werden geïntroduceerd in de Japan-exclusive internationale editie van FFX. Ook het succesvolle sphere grid systeem maakt een dubbele comeback door zowel standaard als nieuwe expert versies aan te bieden, zodat beginners alsook diehards aan hun trekken komen.

Tot slot kun je het niet hebben over een Final Fantasy game zonder enige vermelding van het verhaal en de muziek. Naarmate we de game speelden geraakten we steeds meer en meer opgelucht, waarom? Er zijn haast geen wijzigingen doorgevoerd aan deze twee aspecten, waar wij heel gelukkig mee zijn. Het verhaal in X wordt vaak beschouwd als één van de sterksten in de hele FF franchise, dus waarom zou men deze succesformule nog wel veranderen? Dus ja, de meest invloedrijke momenten in de game zijn nog steeds ongewijzigd gebleven, evenals het feit dat Tidus een echte crybaby is aan het begin van het verhaal. Combineer dat met de geremasterde muzikale stylings van Nobuo Uematsu, dé componist van enkele van de beste muziek uit de hele Final Fantasy serie, en de ervaring is nu net zo goed als het toen was.

Final Fantasy X | X-2 HD Remaster

Final Fantasy X | X-2 HD Remaster

Final Fantasy X is één van de games die iedere Final Fantasy liefhebber gespeeld MOET hebben, evenals iedere spelers die houdt van een sterk verhaal. Met verbeterde grafische kwaliteit en muziek, tonnen extra in-game content waaronder Europese primeurs, en het feit dat je twee games voor de prijs van één krijgt, maakt deze Final Fantasy X/X-2 HD Remaster een ware aanrader!

Meer in PS3 Reviews, PSVita Reviews, Reviews
South Park: The Stick of Truth review