Gamers die ervan houden om in het heetst van de strijd te racen en hun tegenstanders graag eens van de baan zouden rijden, iets wat in het echte leven uit den boze is, kunnen hun frustraties gelukkig kwijt in Fireburst. Of deze titel, waar de vlammen bij wijze van spreken van je scherm springen, ons ook in lichterlaaie wist te zetten, lees je hieronder in onze uitgebreide review.

Fireburst zet je wereld in vuur en vlam

Fireburst is de laatste nieuwe race game van ontwikkelaar exDream en kan je momenteel spelen op de Xbox 360, PlayStation 3 en PC. Fireburst stuurt spelers door een vlammenzee waarbij de racers allemaal volgepompt werden met adrenaline. In deze titel scheur je als het ware door de verschillende racetracks die deze game te bieden heeft, waarbij het belangrijk is om je gevoelens even uit te schakelen. Toon zeker geen respect of heb zeker geen medelijden met de verschillende tegenstanders die je in deze game kan opblazen, dat zullen zij namelijk ook niet hebben. Het voelde echt lekker om voor iemand eens goed door te trekken met een soort nitro die je na tien seconden bij het begin van iedere race gewoon lekker een hele game kan indrukken. Het leuke hieraan is dat je auto door deze boost een vuurlijn achter jouw auto zal achterlaten, die jouw tegenstanders, indien deze door deze vlammenzee blijven rijden, zal uitschakelen. Het spijtige was wel dat je dit niet onbeperkt kon doen. Je auto zal door deze actie namelijk ook steeds heter en heter beginnen worden en uiteindelijk ontploffen wanneer deze hitte een kritisch punt bereikt.

Indien je denkt “Oh als dat het enige is waarmee je rekening mee moet houden in deze game…”, dan heb je het mis. Op de verschillende circuits zijn er namelijk tal van olievaten gedropt. Indien je op één van die vaten rijdt, valt de schade nog mee wanneer je auto nog niet al te veel hitteschade heeft opgelopen. Vlieg je met je auto door meerdere vaten tegelijk, nja dan heb je pech… Gelukkig kan je na een goede twee seconden na iedere ontploffing, gewoon terug meedoen voor de overwinning. Misschien hadden ze deze tijd toch een beetje mogen opschroeven, want moeilijk was het eigenlijk niet, zeker omdat je onderweg ook nog eens door verschillende tonnen water kon rijden om lekker af te koelen.

GameSnackBE-Fireburst-Screenshots-01

Aan stuntpiloten geen gebrek!

In Fireburst zal je als speler ook een verscheidenheid aan racers aangeboden krijgen, elk met hun voor- en nadelen. De auto’s zelf spelen in dit spel ook een grote rol. Deze kunnen de statistieken van jouw racer nog verder verbeteren, zoals het geven van meer snelheid of hittebestendigheid. Elk van deze auto’s hebben ook hun eigen speciale, explosieve, krachten die het voor jou als racer nog gemakkelijker zullen maken.
Wanneer je in de League modus begint te racen, kan je trouwens nog heel wat extra personages en auto’s vrijspelen. Dat raden wij dan ook ten zeerste aan, want er zijn een paar zalige auto’s die je zeker bij je autocollectie moet voegen. Voor sommige auto’s zal je al eens wat meer moeite moeten doen dan voor anderen, maar het loont de moeite!

De singleplayer modus omvat quick race, Fireburst racing league, race (custom) and destruction. In league rij je niet echt een race. In deze modus zal je bepaalde uitdagingen voorgeschoteld krijgen die je moet voltooien. De zaken die wij al gespeeld hebben waren wel leuk gevonden. Zo diende je voor een bepaalde uitdaging jouw boost tot het maximale te drijven voor je bij verschillende checkpoints aankwam, je moest dan ook nog eens op het einde van deze uitdaging in de top drie staan. Deze uitdaging is gewoon een kwestie van feeling… Eens je deze game wat gespeeld hebt, zijn deze uitdagingen vrij gemakkelijk te voltooien.

GameSnackBE-Fireburst-Screenshots-02

Stoom jezelf klaar voor het multiplayergedeelte

In Fireburst kan je ook de strijd aangaan met echte spelers in het multiplayergedeelte, waarbij je kan kiezen uit vier verschillende modi: online race, split screen race, online destruction en split screen destruction. In destruction word je op een arena-achtige baan gedropt. Het doel is simpel: gebruik je burstaanval om je tegenstanders te doden. Dit was enorm leuk om te spelen, maar zou nog leuker geweest zijn indien er wat meer mensen online zouden spelen. Het spel lijkt online praktisch dood, wat zeker wel jammer is aangezien de game op zich best wel lekker speelt.

Grafisch ziet deze titel er nog vrij goed uit, maar nu ook weer niet zo goed als een game zoals Grid 2. Het blijft een arcade game, maar dan wel één die er beter uit ziet dan de gemiddelde games die tot dat genre behoren. Qua geluid valt er ook helemaal niks aan te merken. Met een arsenaal aan Heavy Metal nummers, wat niet direct ons genre is, klopt het plaatje helemaal. Je voelt de adrenaline gewoon door je aderen stromen.

GameSnackBE-Fireburst-Screenshots-03

Al bij al is Fireburst dus best een goede race game. Het is alleen spijtig dat er online zo weinig mensen actief zijn. We hopen dat dit naar de toekomst toe toch nog wel wat zal toenemen. Indien dit nu niet het geval zou zijn, krijg je toch nog waar voor je geld door de goede singleplayer, waar je kunt genieten van de verscheidene modi en het uitgebreid arsenaal aan auto’s. Heb je momenteel dus geen game om je frustraties eens in kwijt te geraken, dan is Fireburst zeker iets voor jou.

OMG HD Zombies! Review