Met de komst van de remake van de 1992 Flashback game in de Xbox Live Summer of Arcade, was de oudste der GameSnackredacteurs, happig om deze game in huis te halen. Dankzij de sponsoring van  livecodes.nl werd dit dan ook mogelijk gemaakt.

Back from the old days

21 jaar na de lancering van de originele Flashback videogame schiet held Conrad opnieuw in actie in deze sci-fi platformer. De oorspronkelijke ontwikkelaar heeft, samen met het team van VectorCell, zijn eigen creatie opnieuw gestyled. Hierbij werd de hedendaagse gametechnologie gebruikt, maar de klassieke kenmerken van een side-scroller (een genre dat standaard was voor games in die tijdsperiode) hebben ze behouden.

Als Conrad van het G.B.I. ontrafel je een grootse en dodelijke alien-samenzwering. Je vertrekt zonder herinneringen van het verleden en enkel een hologram van jezelf die je af en toe aanwijzingen geeft waar je naartoe moet. Gebruik verschillende speciale bewegingen om complexe en dodelijke omgevingen te overleven, beheer je wapens en hightech apparatuur om de strijd aan te gaan met vijanden en gebruik het skillsysteem om Conrad aan je voorkeuren aan te passen.

Met je hightech moleculaire bril ontdek je verschillende verborgen voorwerpen: een jungle, maar ook een stad, herbergt heel wat geheimen en extra punten en awards.

Een gewisse dood

Bij het opstarten van de game krijg je eerst een cutscène (die over te slaan is als je de game nadien herspeelt) waarbij je na een wilde luchtjacht in het oerwoud crasht. Daar wordt jij dus wakker in je rol als Conrad en moet je aan de hand van aanwijzingen je zoektocht starten. Al snel kom je de eerste vijanden tegen: kleine robotsondes die je elektrische schokken geven als ze vlakbij jou geraken. Nu kan je het eerder opgepikte wapen ook op echte vijanden gebruiken in plaats van enkel houten staketsels mee stuk te schieten. Die robotsondes zijn snel te doden, maar de catch is dat ze na hun dood ontploffen en als je dicht genoeg staat verlies je daarmee gezondheid. Het goede is wel dat je nadien hun levensenergie kan oppikken.

Gaandeweg baan je je een uitweg door de jungle en aan de hand van de overzichtskaart zie je waar je naartoe moet. Deze kaart is heel simplistisch voorgesteld als een blad met vakjes en een pijl duidt aan in welk vakje je moet geraken. Eens je mensen begint te ontmoeten starten de opdrachten. Zowel in de jungle als in de latere omgevingen zijn deze missies belangrijk om geld, gebruiksvoorwerpen en ervaring bijeen te sprokkelen om naar het volgende level te gaan. Eens je uit de jungle in de big-city New Washington bent geraakt, kan je met de monorail naar ieder district gaan en daar de noodzakelijke items oppikken om verder te geraken in het verhaal. Gaandeweg ontvang je ook meer en meer flash-backs met informatie van wat er net voor je geheugenverlies is gebeurd. Laten we het erbij houden dat aliens, een knappe vrouw, een geheime samenzwering en een virus hierbij allemaal een rol spelen. Die flash-backs worden je getoond met zwart-witte tekeningen in comic-stijl en dat maakt het een aangename afwisseling met je speelomgeving.

GameSnackBE-Flashback-Screenshot 01

Onderweg kom je af en toe een terminal tegen waar je naar een Virtuele Realiteit wordt getransporteerd. Daar kan je  uitdagingen aangaan om meer ervaringspunten bijeen te schrapen. Niet dat die VR-omgeving nu zo spectaculair is: blauwe wazige strepen en platforms met een zwarte achtergrond is wat je te zien krijgt, maar het aantal XP dat je er meer mee kan verdienen is altijd mooi meegenomen.

Een volgende stap is het bereiken van je deelname aan een TV-reality show die zich in de Death Tower afspeelt. In deze toren heeft ieder verdiep gevaren die jij moet overleven: van mutanten tot levensbedreigende hindernissen. De meeste obstakels zijn gemakkelijk te ontwijken, stuk te maken of dood te schieten. In het begin zit er een hele moeilijke puzzel in en eer je doorhebt hoe die moet opgelost worden ben je toch al heel wat retry’s verder. Alle volgende puzzels in de toren zijn doodsimpel en dat is spijtig omdat er geen climax wordt opgebouwd. Want bij de volgende puzzel denk je dan: “huh, is het dat maar?” Nog een minpuntje hier is het publiek dat jouw vooruitgang volgt in de tribunes. Hun gejouw en geroep zijn op de duur zo lastig, ééntonig en hinderlijk dat je met plezier het geluid afzet. En na een niet al te moeilijke bossfight ga je over na een volgende hoofdstuk in het verhaal. En dat speelt zich af op aarde.

Oud versus Nieuw

In de jaren ’90 bestond de toekomst uit Aliens, Terminators en de wezens uit de film Total Recall en omdat de oorspronkelijke game uit die tijd dateert wordt die visie ook duidelijk weergegeven in de game. De aliens zijn zo uit de films van toen weggelopen en ook de decors zijn een trip back memory lane. Nostalgie overgoten met hedendaagse graphics.

GameSnackBE-Flashback-Screenshot-02

Wat helaas niet echt hedendaags is, is de nauwkeurigheid die je moeten gebruiken om te richten tijdens het schieten of gooien. Je schiet vaak te snel over het object en je moet al een heel standvastige hand hebben om precies het juiste plekje te raken. één millimeter bewegen (wat als eens gemakkelijk gebeurd als je met dezelfde hand moet richten, schieten en vastgrijpen) en je mist faliekant. Dat zorgt vaak genoeg voor enorme frustraties.

In deze geporte remake krijg je eveneens de mogelijkheid om de old school Flashback 1992 ervaring te herbeleven waarbij alle help-functies worden geannuleerd. Op ieder moment kan je dan overschakelen naar de hedendaagse versie van de game, maar helaas ben je dan alle saves van de oude game kwijt.

The final countdown

De game bevat een mengeling van goede en minder goede elementen en dat maakt het moeilijk om er echt positief of negatief over te zijn. In zijn geheel is het best wel een leuke game en kan je er je wel een tijdje mee amuseren, maar nergens hebben we een wauw-gevoel. Als je de oorspronkelijke versie hebt gespeeld is het een leuk weerzien met het hoofdpersonage en de spelwereld, maar voor de rest is het light-entertainment.

Deze game is sinds augustus te verkrijgen in de XBLA; PlayStation 3- en PC-bezitters dienen nog een tijdje te wachten vooraleer deze game via het PSN of via Steam beschikbaar is.

Deze review werd mogelijk gemaakt door livecodes.nl
Meer in Reviews, Xbox 360 Reviews, Xbox Live