Ieder jaar krijgen we de kans om het beter te doen dan vorig jaar, ook in Football Manager is dit niet anders. Sports Interactive brengt daarom dan ook ieder jaar een betere aangepaste versie van hun alom bekende titel ‘Football Manager’ uit, zodat we het ook effectief beter kunnen aanpakken.  Is het de moeite om deze nieuwe, verbeterde versie, in huis te halen? Of zorgen de veranderingen er niet voor dat we ons werk als voetbalmanager beter kunnen uitoefenen?

Als speler heb je in Football Manager maar één doel. De ploeg die je onder je hoeden hebt naar successen leiden. Het ene jaar gaat dit natuurlijk gemakkelijker dan het andere. Hierbij zijn de spelers en je eigen kwaliteiten als tactisch genie natuurlijk heel belangrijk. Het is niet altijd zo, dat wanneer je eens een jaar met een slechtere lichting spelers moet werken, je ook niet mee kan doen voor de titel. Het is dan jouw taak om het beste eruit te halen en jouw tactiek hier helemaal aan aan te passen.

Football-Manager-2016-1

Haal de José Mourinho in jezelf naar boven

We begonnen ons verhaal als manager van het machtige Bayern München. Na de matige prestaties van de afgelopen tijd, vonden ze dat Josep Guardiola wel lang genoeg aan het roer had gestaan en zagen ze in ons de ideale opvolger. Met volle moed en veel zin, begonnen we aan onze loodzware opdracht om de ploeg terug op de rails te krijgen en naar successen te leiden. Na ons eerste seizoen hadden we al meteen twee grote vissen aan de haak geslagen; de titel in de Bundesliga en de Duitse beker. Na het tweede seizoen, waarin we ons nog wat versterkt hadden en ons systeem pas echt begon te renderen, wonnen we de treble. Direct stonden Real madrid en Barcelona aan onze deur, maar trouw zoals we zijn, gingen we op geen enkel aanbod in. We zijn totop  de dag van vandaag nog steeds de trotse manager van Bayern München en dat zal nog wel even zo blijven!

Kleine vernieuwingen in Football Manager 2016

De eerste vernieuwing die ons meteen opviel, was het feit dat je nu ook effectief een manager kan creëren en naar jou wensen visueel kan bewerken. Je krijgt weliswaar maar een beperkt aantal mogelijkheden aangeboden, toch vonden we het een leuke nieuwe toevoeging waar wel nog wat werk en verbeteringen aan zijn.

Football-Manager-16-2

Op het gebied van persconferenties zien we ook dat je meer vragen voorgeschoteld krijgt als manager. Kom je ook even zonder job te zitten, doordat je niet aan de verwachtingen van het bestuur voldeed, dan is de pers er ook om je terug aan een job te helpen. Via allerlei interviews kan je er dan voor zorgen, dat de clubs terug interesse in je krijgen en je op geen tijd weer aan de top zit.

Hoe ziet een potje voetbal eruit in FM 2016?

Qua graphics doet Football Manager het weer een tikkeltje beter in vergelijking met de vorige editie. We vinden het wel jammer dat het weer ‘maar’ een beetje verbeterd werd in vergelijking met vorig jaar, maar kom… graphics zijn in zulke games niet van cruciaal belang. Al zou dat natuurlijk nog een beetje extra fun met zich mee kunnen brengen. Misschien volgend jaar?

Football Manager Touch

Football Manager Touch is de versie voor mensen die het liefst wel Football Manager willen spelen maar niet alle taken op zich willen nemen. Het spel gaat een stuk sneller tussen wedstrijden en legt veel minder focus op randzaken van het coach zijn. Bij alle versies van Football Manager Touch zit cross-save inbegrepen en dat betekend dat wanneer jij je save opslaat in de cloud je verder kunt spelen op je tablet of andersom. Een leuke toevoeging aangezien we dan gewoon lekker kunnen verder spelen waar en wanneer we maar willen!

Football Manager 2016 Touch

In de schoenen van Balthazar Boma

Zowel in Football Manager Touch als in het normale Football Manager is het dit jaar mogelijk om je eigen club te maken. Hierin kun je kiezen uit een zestal logo’s en kun je een naam geven aan je club en jouw stadion. Vervolgens kun je een team samenstellen waar je elke speler mag uitkiezen zolang je maar onder een bepaald budget en teamspelers zit. Zeker eens proberen!

Bouw jouw droomteam!

Hierin kun je met jouw vrienden een competitie of toernooi opzetten en een budget krijgen van maximaal 350 miljoen euro op moment van schrijven. Vervolgens kun je weer jouw manager en club aanmaken zoals je dit zelf wenst en wordt je in een draftronde gegooid waar iedereen die meedoet steeds een minuut krijgt om een speler toe te voegen aan haar team. Een toevoeging welke naar mijn mening erg fijn is en zeker iets toevoegt aan de Football Manager van dit jaar.

Net zoals vorig seizoen zijn we weer enorm blij met deze nieuwe versie. Football Manager 2016 bouwt verder op de goede fundamenten die het doorheen de jaren gelegd en verder uitgebouwd heeft. Ieder jaar kijken we reikhalzend uit naar de nieuwe versie en ieder jaar komen ze weer met leuke, nieuwe wijzigingen om je spelervaring weer wat te verbeteren. En ja we weten dat de graphics niet super zijn, maar waarom zou dat een doorslaggevend argument moeten zijn om het niet te kopen? Je speelt het toch vooral voor het , voor ons dan toch wel, geweldige managementsysteem waar ieder type speler zich mee kan uitleven. Ben je een rookie die niets van managen kent, dan biedt Football Manager jou de ideale instapdrempel. Ben je een doorwinterde voetbalfanaat en manager, dan biedt het spel jou de mogelijkheid om je echt te bewijzen. Jaar na jaar! De nieuwe modes die er ook zijn bijgekomen raden we ook iedereeen aan om eens zelf aan de tand te voelen. Hou je niet enkel bezig met de gewone, bekende mode, maar probeer ook eens iets verfrissends en nieuw. Het zit er niet voor niets bij! Waar wacht je nog op. Kopen die handel! Maar speel natuurlijk met mate(n) ;).

Football Manager 2016 Review
83%Overall Score
Grafisch60%