Als we het hebben over iconische gamekarakters kunnen we Agent 47 uit de Hitman franchise niet vergeten. De kale stoïcijnse killer met de rode das en de getatoeëerde streepjescode op het achterhoofd staat al jaren synoniem voor de betere stealth-actie games. Wij stappen voor de nieuwe Hitman game terug in zijn schoenen, schroeven de geluidsdemper op ons pistool en knappen de klusjes op die niemand wil doen…

Hitman pure chemie

Met enige vreugde kunnen we alvast melden dat de gameplay een distillaat is van het beste van Blood Money en Absolution. Luttele minuten na het starten van het spel ben je van schaduw naar schaduw aan het sluipen, bewakers aan het uitschakelen, uniformen aan het stelen en afleidingen aan het creëren om wachters van hun strategische posities weg te lokken.

hitman1

Shhht, shhht, shht, go to sleep now…

De instinct vision uit Absolution is ook weer van de partij. Wanneer je R1 inhoudt vertraagt de game en laat het onze agent toe om door muren en deuren heen te “voelen” wat er aan het gebeuren is. Praktisch echter kan je met deze vision gewoon door muren heen kijken, een beetje zoals de detective vision uit de Batman Arkham-trilogie. Zelf vonden we dit een welkome toevoeging in de reeks omdat weinig dingen zo frustrerend waren in de oude games als een deur opendoen en onverwacht oog in oog komen te staan met een bewaker. Maar puristen kunnen gelukkig deze feature afzetten. So hardcore.

Blending in

De A.I. wist ons ook te imponeren. Elke missie bevat massa’s NPC’s en allemaal gedragen ze zich zoals je zou verwachten. Ze dansen op een feestje of staan in een rustiger hoekje te praten. Ze lopen af en aan van de bar of gaan naar buiten om een sigaretje te roken. Loop je tegen hen aan reageren ze op je. “Hey watch where you’re going!“. De security, bodyguards, soldaten en andere NPC’s waar je bang van moet hebben zijn achterdochtig en scherp genoeg zonder overdreven agressief te zijn. Heel vaak geven ze je zelfs nog de kans om je fout recht te zetten. Loop je bijvoorbeeld een ruimte in die verboden toegang is, gaan ze je eerst vriendelijk doch kordaat komen verzoeken om rechtsomkeer te maken. Pas wanneer je weigert of te lang treuzelt worden ze hardhandiger. Maar uiteraard zijn er nog steeds acties die je meteen in de problemen gaan brengen. Zomaar paraderen met een machinegeweer bijvoorbeeld is de manier bij uitstek om de voltallige beveiligingsstaf op je nek te krijgen.

Loopt het toch nog allemaal in het honderd, en geloof ons dat zal in het begin vast en zeker gebeuren, bewaart de game automatisch enkele auto-saves zodat je makkelijk kan teruggaan naar een punt waar er nog niet met kalasjnikovs op je geschoten wordt!

hitman2

Het juiste uniform zal je een heel eind helpen, maar een domme beslissing kan nog altijd je plan in duigen laten vallen

Playing the long game

Het sterke punt van Hitman waren altijd de grote levels die je op meerder manieren kan benaderen. Gelukkig is dit aspect ook terug en we durven te beweren dat het nu straffer is dan ooit tevoren. Niet alleen zijn de levels groter met meer NPC’s, de mogelijkheden om je hit uit te voeren zijn uitgebreider dan ooit. Het begint vaak al met simpelweg binnen te raken. Een achteloze bewaker zoeken en zijn uniform stelen is een van de meer voor de hand liggende methodes. Maar er zijn er creatievere en leukere dan dat! Bovendien, wil je alle challenges op een missie halen, moet je ten alle tijden je zwarte kostuum met de rode das aanhouden.

Maar eens binnen ben je er nog niet natuurlijk. Je zal je doelwit moeten opsporen, benaderen en tenslotte uitschakelen en ook hier zijn de mogelijkheden legio. Al in de trainingsmissie wordt dit duidelijk, want je kan je doelwit stalken tot hij even alleen is en dan een welgemikte (gedempte!) kogel door het hoofd schieten. Maar je kan ook zijn drankje vergiftigen of een explosie triggeren. Je kan het ook ludieker aanpakken en hem verdrinken in de dichtstbijzijnde WC-pot.

Elke missie heeft een reeks uitdagingen om te voltooien die vaak samenhangen met de creatieve keuzes die je in het spel kan maken. Je doelwit met een bepaald wapen uitschakelen terwijl je een specifiek uniform aanhebt bijvoorbeeld. Of de hit op een ongeluk doen lijken. Leuk gevonden allemaal!

The elephant in the room

Toch is er nog een olifant in de kamer en dat is dat deze Hitman niet de volledige game is, maar slechts episode 1 van 7. Deze introductie kost je 14,99 euro en geeft je 2 trainingsmissies en de eerste locatie: Parijs. Nu klinkt 15 euro misschien aan de hoge kant en dat was aanvankelijk ook onze mening. Maar met 3 uitgebreide missies, want ook de trainingsmissies kan je al heel wat in beleven, aangevuld met de vele challenges en zelfs extra doelstellingen die regelmatig door Square-Enix ge-update worden alsook leaderboards voor diegenen die dat leuk vinden, krijg je hier toch wel waar voor je geld. We vreesden lang dat dit maar een veredelde demo zou zijn waar je voor moest betalen , maar die stelling doet het spel onrecht aan.

hitman3

De villa in Parijs is indrukwekkend groot en een lust voor het oog

Toch hebben we niet helemaal vrede gevonden met dit releasemodel. Uiteindelijk blijven het immers maar 3 levels en hoewel we er niks op tegen hebben om levels te herspelen voor challenges, achievements en score, doen we dat meestal pas nadat we de game uitgespeeld heb. Door dit episode-model en het feit dat de eerstvolgende episode pas volgend maand zal uitkomen, worden we nu echter min of meer verplicht om die tijd te overbruggen met dezelfde 3 levels opnieuw en opnieuw te spelen. Tenzij je echt in dat niche publiek zit dat hardcore voor die uitdagingen en leaderbords wil gaan, is hier simpelweg niet genoeg content om je een maand mee bezig te houden en dat is zonde.

In Medias Res

Die overbruggingsperiode had misschien nog niet zo erg geweest als dit luik begonnen was met een ijzersterk verhaal. Het soort vertelsel dat je naar de keel grijpt, onder je huid kruipt en in je hoofd blijft malen lang nadat je de game hebt uitgezet. Maar helaas! Al binnen de eerste 2 minuten viel de hele opzet in duigen omdat Hitman met zulk een cliché geheugenverlies verhaaltje komt afdraven dat het pijn doet. Dat werkt hier helemaal niet omdat wij als toeschouwers al lang weten wie Hitman is! Er zijn namelijk al 8 games en 2 films geweest! Wanneer je dus door je training heen bent en je instructrice verbaasd proclameert “he is too good to be new at this, he must’ve had previous training” kunnen we niet delen in haar verbazing, maar wordt het eerder lachwekkend. No kidding, Sherlock!

hitman4

De game is massa’s beter dan de film! Maar dat was nauwelijks een uitdaging

Het helpt ook niet dat de voice acting raar is in dit spel. We kunnen het niet anders omschrijven. Het lijkt haast wel alsof er geen voice actors waren, maar Square Enix een gigantische database had met losse woordjes en ze die dan zelf achter elkaar hebben geplakt tot volzinnen. Het klinkt allemaal heel vreemd!

Maar zelfs dat alles buiten beschouwing gelaten, mankeert het verhaal de basis die je zou verwachten in een episode-structuur. Waar een goede TV-serie een overkoepeld verhaal heeft dat over het hele seizoen gaat, vertelt een aflevering binnen dat seizoen meestal een op zichzelf staan verhaal zodat de kijker met een voldaan gevoel kan afsluiten en toch dat overkoepeld verhaal heeft om nieuwsgierig naar te zijn. Daar hoef je echter niet op te rekenen in deze Hitman. Buiten de “revelatie” die de instructice heeft en die we zelf met z’n allen 16 jaar geleden al hadden, staan we op het einde van episode 1 nog steeds even ver als aan het begin. Dit doet ons hoe langer hoe meer vermoeden dat Hitman aanvankelijk niet als een episode spel was opgevat, maar nadien pas in stukken werd gekapt.

Been burned?

Een moeilijke conclusie. De gameplay is sterk genoeg voor Hitman-fans en nieuwkomers. Maar het verhaal slaat nergens op. Er is genoeg content om de vraagprijs van 15 euro te verantwoorden. Maar er is niet genoeg content om je tot aan de volgende episode bezig te houden. Episode 1 slaagt dus niet helemaal als een op zichzelf staand geheel omdat het verhaal daarvoor te zwak is. Maar als onderdeel van het grote geheel kunnen we het ook niet beoordelen omdat het spel nog niet genoeg in zijn kaarten laat kijken.

Wij zouden daarom aanraden om toch nog even af te wachten. Over een maand is episode 2 uit en kunnen we ons een veel duidelijker beeld vormen. Niet alleen van de hoeveelheid en kwaliteit aan content die je krijgt voor 10 euro, maar ook of het verhaal eindelijk op dreef komt en of de gameplay even sterk blijft. Alleszins waren we op voorhand wat pessimistisch, maar deze eerste episode heeft ons een stuk optimistischer gestemd over de toekomst van de franchise. Er is hier genoeg materiaal aanwezig voor een oerdegelijke Hitman game, we hopen alleen dat ze dit potentieel volledig tot uiting kunnen brengen in de komende afleveringen.

Hitman Episode 1 Review
Hitman gameplayGrote open levels met tal van mogelijkhedenPrijs/content zit wel goed
Verhaal en voice acting slaan nergens opEpisode release-modelVolgende episodes nog ver weg